fbpx

Когнитивната терапия помага при депресия и тревожност

03 / 01 / 2019
Написана от MedConsult

Когнитивната терапия възниква през 60-те години на 20 век. Тя се основава на идеята, че чувствата в дадена ситуацияа са отражение на това, което мислим. Основната концепция е, че терапевтите трябва да проучат как хората възприемат и интерпретират своя свят, как мислят за запомнените събития и по-конкретно, как определят причините за тях. Откъдето идва и понятието „когнитивен“. Идеята на терапията е да открие и впоследствие да промени познавателната способност.

Когнитивната терапия е насочена към разбиване, а след това и към промяна на модела на поведение посредством промяна в мисленето. Тази терапия е най-изследваната и има множество клинични доказателства, че дава бързи резултати при симптоми на депресия и тревожност.

Черно-бяло мислене

При черно-бялото мислене човек възприема нещата само в крайности. Хората, постъпките, постиженията се делят на “или, или”( Или се справям перфектно и блестящо, или за нищо не ставам). Ключовите думи при черно-бяло мислене са: винаги, никога, всички, никой, нищо, всичко. Според специалистите тези хора са изключитлно критични. Имат нереално високи стандарти, които в реалността няма как да бъдат покрити. Човекът с това когнитивно изкривяване трябва да осъзнае, че животът не е перфектен. Много често истината е някъде в сивото между бялото и черното. Няма нужда да си перфектен, за да си достатъчно добър. Този тип мислене работи срещу нас при днешния начин на живот. За това и се налага целенасочено да променяме изкривеното си мислене. Когато черно на бяло видим обективните аргументи „за“ и „против“ натрапчивата мисъл, която ни стресира, може да създадем балансирана и здравословна такава.

Планиране на приятни дейности

Това упражнение може да ни помогне при симптоми на депресия. Напишете дните от седмицата на лист хартия, започвайки от днес. За всеки един от дните, планирайте приятна дейност, нещо здравословно, което би ви било приятно да направите, но отдавна не ви е оставала възможност.

Идентифицирайте основните нездравословни начини на мислене

Катастрофизиране – фокусиране върху най-лошия възможен изход от ситуациите или преживяването на ситуацията.
Когнитивен филтър – фокусирането върху определени, обикновено негативни или тревожни аспекти от нещо и игнориране на другите положителни аспекти.
Свръхгенерализация – погрешно заключение за общото на базата на единичен случай.
Емоционално осмисляне

Когато се почувствате зле, проверете дали не сте станали жертвата на някой от тези нездравословни начини на мислене. След като идентифицирате типа, използвайте упражненията, за да промените мисленето, така че то да е реалистично.