fbpx

Недостиг на йод в организма води до хронична умора

13 / 05 / 2019
Написана от MedConsult

Йодът е изключително необходим за нормалното функциониране на човешкия организъм. Той не се синтезира в тялото ни и затова е много важно да се осигури достатъчно количество йод чрез храната. Също така той помага на щитовидната жлеза да произвежда необходимите хормони, свързани с обмяната на веществата, развитието на мозъка и нервната система по време неонаталния период.

Умората и слабостта са често срещани симптоми на йоден дефицит. Учените са установили, че близо 80% от хората с ниски нива на тиреоидни хормони, които се появяват при случаи на йоден дефицит, се чувстват уморени и без енергия.

Други симптоми на недостиг на йод са косопад и суха кожа. Хормоните на щитовидната жлеза поддържат възстановяването на фоликулите на косъма. Когато нивата на тиреоидния хормон са ниски, космените фоликули може да спрат регенерирането си.

Непрекъснато усещане за студ е още един симптом за недостиг на йод.

Обичайните дневни нужди от йод за юноши и лица над 14 години са 150 микрограма. При бременност и лактация нуждите нарастват до 200-250 микрограма. Затова е важно да приемаме храни с богато съдържание на този елемент. 

iodine rich foods 1530564424
Ето някои храни, който съдържат йод:

- Нори- ядливи водорасли от рода Pyropia. Морската храна се слави с отличното си съдържание на йод – около 50% от необходимото за възрастен човек;
- Риба Треска- в 120 грама се съдържат 230 мкг;
- Хималайски соли- половин грам хималайски соли осигурява 250 мкг йод;
- Червени боровинки- в количеството от 100 г могат да се открият 400 мкг от елемента;
- Картофи - един среден по големина сварен картоф съдържа 60 мкг йод.