Какво представлява метаболитния синдром?

20 / 08 / 2018
Написана от MedConsult

Метаболитният синдром представлява комплекс от взаимно свързани рискови фактори за развитие на захарен диабет и сърдечно-съдови заболявания. Тези рискови фактори включват дисгликемия, дислипидемия, артериална хипертония и висцерален тип затлъстяване.

Според статистиката метаболитният синдром е световен проблем и засяга голям брой хора, рискът нараства с възрастта и наднорменото тегло. Голяма част от изследванията сочат, че заболеваемостта в САЩ и Европа е при повече от 25% от населението. Над 65% от смъртността включително и в България е в следствие на сърдечно съдови заболявания.

Според проучванията на Българския институт „Метаболитен синдром“ (БИМС), за да се приеме наличие на метаболитен синдорм, трябва да има поне 3 от следните критерии:

• Повишена обиколка на талията- за мъже ≥ 94 cm и за жени ≥ 80 cm;
• Повишени нива на триглицеридите- ≥ 1.7 mmol/l или прием на медикаменти за повишени триглицериди;
• Намалени нива на HDL-холестерола- по-малко от 1.0 mmol/l за мъже и по-малко от 1.3 mmol/l за жени или прием на медикаменти при анамнеза за хипертония;
• Повишено артериално налягане- систолно ≥ 130 mmHg или диастолно ≥ 85 mmHg, или прием на антихипертензивни медикаменти при анамнеза за хипертония;
• Повишена плазмена глюкоза на гладно- ≥ 5.6 mmol/l или прием на медикаменти за хипергликемия.

Сред най-разпространените рискови фактори за развитие на метаболитния синдром са затластяване, климактериум при жените, тютюнопушене, консумация на храни, съдържащи прости бързоусвоими въглехидрати, липса на движение, дори при хората с нормално телесно тегло, злоупотреба с алкохол.

Затлъстяването се дължи на дисбаланс между внесените в организма и изразходваните от него калории. В забързаното ежедневие хората често поглъщат четири пъти повече храна, отколкото им е нужна за нормалното функциониране на организма. Поради тази причина специалстите препоръчват качествена промяна в типа на храненето и по-малки порции, също така употребата на наситени мастни киселини и много сладки храни трябва да се сведе до минимум. При хората, които нямат време да спортуват се препоръчва ходене в продължение на 30 минути ежедневно.