fbpx

Четири научни доказателства за ползите от медитацията

13 / 04 / 2020
Написана от Емалена Николова

Как да успеем да направим много неща наведнъж? Тайната е да управлявате стреса, а това става възможно чрез медитация.

Medconsult.bg споделя с вас някои от най-новите научни изследвания, доказващи ползите от медитирането.

Медитацията ускорява потенциала на мозъка за обработка на информация

Според проучване, публикувано през февруари 2012 г. в списанието Frontiers in Human Neuroscience, медитацията може да промени геометрията на повърхността на човешкия мозък. Изследването е проведено в Калифорнийския университет, Лос Анджелис. В самото изследване са участвали 50 души, тъй като много повече хора са действали като наблюдатели, основната цел на експеримента е да се намери връзка между медитацията и мозъчната кора, нейната форма и броя на гънките, което влияе върху скоростта на мозъка да обработва информация. Проучването показва положителна връзка между броя на така наречените „гънки“ в части от мозъка и броя години на медитация. Разликата в структурата на повърхността на мозъка между хората, които отдавна се занимават с медитация, и тези, които изобщо не са го правили, е особено забележима.

Увеличаването на „завоите“ на повърхността на мозъка може да отразява интегрирането на когнитивните процеси по време на медитация, тъй като замислено и съзерцателно състояние по време на медитация използва определени части от мозъка.

Медитацията отпуска нервната ни система

В статия, публикувана в списанието Psychology Today през май 2013 г., се казва, че мозъкът функционира по-добре, когато човек практикува медитация и колкото по-дълго я практикува, толкова по-силен е ефектът. Медитацията помага за оформянето на мозъка, особено забележимо при облекчаване на страховете. Обикновено нашето „аз“ взаимодейства с центъра на страховете, но по време на медитация ние се изключваме от него. С течение на времето, постоянно практикувайки медитация, връзката с центъра на страха се губи и умира, което ни позволява да се освободим от ненужните фобии и страхове.Освобождаването от центъра на страха също помага за намаляване на тревожността. Ние също така придобиваме контрол над безполезното чувство на безпокойство, което започваме да регулираме. Старите невронни пътища се игнорират, което позволява формирането на нови, които ще включват подобрени оценки и чувствителни реакции. За да поддържате ползите от медитацията, трябва да медитирате ежедневно, защото мозъкът може много лесно да се върне към старите си навици, ако отпуснете своята бдителност.

Медитацията намалява риска от сърдечни заболявания

Основно изследване за сърдечно-съдови заболявания е завършено през 2012 г. В проучването са участвали 201 души с коронарна болест на сърцето. За да изберат, им бяха предложени два класа:

  • първият - здраве, в него хората се занимаваха с физически упражнения и се придържаха към определена диета.
  • вторият е трансцендентална медитация.

В продължение на 5 години изследователите изучават участниците и стигат до интересни изводи. Тези, които са избрали втория вариант са с 48% по-нисък риск от сърдечни пристъпи, инсулти и смърт от първата група.

Медитацията може да подобри способността за запомняне на информация

Нови проучвания на медитацията показват, че тя може допълнително да засили паметта до способността за запомняне -медитиращите са по-способни да коригират мозъчните си вълни. Те могат да премахнат разсейванията и да увеличат своята продуктивност много по-бързо от тези, които не практикуват медитация. По-малкото разсейвания предоставят на мозъка възможност да интегрира нова информация. Тази малка промяна в настройката на мозъка му помага да извлече необходимата информация от паметта.