fbpx

Как да заменим витамин D, който си набавяме от слънцето

08 / 12 / 2020
Написана от

Медицинският ефект от липсата на светлина е добре известен - дефицит на витамин D. И тази година почти всеки човек страда от това. В настоящата статия Medconsult.bg подбра данни за това колко опасно може да бъде е и как да се справим.

Витамин D

Голяма част от знанията ни за витамин D идват от детството ни - трудно е да забравим как родителите ни, за да нямаме рахит, интензивно ни даваха не толкова приятното на вкус рибено масло.

Някои хора са чували за новите ефекти на витамин D от рекламите - почти всички знаят, че той помага за усвояването на калция и по този начин укрепва костите.

Но всъщност той е ценен за много повече неща от това. След като пред последните години лекарите много сериозно проучват този въпрос, са стигнали до абсолютно удивителни заключения: оказва се, че може да предотврати развитието на много заболявания, включително 16 вида рак.

Учените дори са проучили механизмите, по които той ни предпазва:

  • намалява образуването на кръвоносни съдове, които довеждат кръв до тумора;
  • потиска гени, които стимулират деленето на раковите клетки;
  • стимулира имунната система, която играе голяма роля в защитата срещу рак.

Отнася се най-вече за профилактика на такива тумори като рак на гърдата, простатата, дебелото черво, панкреаса, хранопровода, яйчниците, ендометриума (рак на вътрешната обвивка на матката), пикочните и жлъчните мехури, стомаха, ректума, бъбреците и някои други злокачествени тумори.

Необходима доза

Разбира се, изследванията за превенция на рака далеч не са окончателни и лекарите все още имат някои въпроси. Но като цяло те са уверени в превантивния ефект на този витамин и вече го препоръчват за защита.

Група учени от Калифорнийския университет, след обобщение на всички изследвания, свързани с рака на дебелото черво, гърдата, яйчниците и простатата, стигнаха до заключението, че увеличаването на дневния прием на витамин D до 1000 IU (международна единица) може значително да намали вероятността от развитие на тези видове онкологични заболявания.

В допълнение, витамин D предотвратява развитието на :

  • двата вида диабет;
  • сърдечни заболявания;
  • хипертония;
  • синдром на раздразнените черва;
  • болест на Крон (тежко заболяване на дебелото черво);
  • туберкулоза;
  • множествена склероза. 

Хроничният дефицит, продължаващ повече от 6 месеца, може да причини остеопороза, слабост в костната тъкан, която често причинява фрактури. Освен това, зъбният емайл е отслабен, което води до образуването на кариеси. Може да се развие и късогледство, особено при хора, които четат много.

Значение на географското положение

В Норвегия този проблем също е на челно място. Там, в град Тромсьо, учени изучават много сериозно връзката между витамин D, слънчевата радиация и здравето.

Оказва се, че синтезът се случва само, когато ултравиолетовото лъчение надвиши определен праг. В Норвегия слънцето често е толкова слабо, че не е достатъчно дори за минималното необходимо количество.

Там учените са изчислили, че над 51 ° северна ширина, дори при ясно време, образуването на витамин D често не се случва изобщо, а над 70 ° северна ширина този период продължава 5 месеца - от 5 октомври до 10 март. 

За да се синтезира в тялото в достатъчни количества, трябва да сте на слънце по къс ръкав в продължение на 6 часа. Както можете да си представите, това не винаги е реалистично дори през лятото. Това означава, че през по-голямата част от годината проблемът с недостига на витамин D е много актуален.

Как да се справим

Няма категоричен отговор на този въпрос. Най-добре е, ако прекарвате възможно най-много време на открито, информира МедКонсулт.бг.

Останалата част от вашия витамин D се получава най-добре от естествени храни, а не от мултивитамини. Такива са:

  • яйца, особено жълтъка;
  • мазна риба;
  • говеждия черен дроб;
  • млечните продукти.

Включвайте ги в менюто си всеки ден и имайте предвид, че дефицитът на този елемент заплашва хората над 45 години, защото при тях усвояването е нарушено. Следователно те трябва да консумират най-малко 800 IU на ден.

Но когато се обогатявате с витамин D, трябва да запомните, че той има странични ефекти и е лесно да се предозира. В големи количества той задържа много калций в организма, в резултат на това започва да се отлага по стените на кръвоносните съдове и в бъбреците. Това може да провокира развитието  на:

  • атеросклероза;
  • нефрокалциноза (отлагания на калций в бъбреците);
  • камъни в бъбреците.