fbpx

Медитация и релакс за по-добро здраве

13 / 09 / 2018
Написана от MedConsult

Според различни източници създателят на медитацията е йезуитския орден Игнасио Лойола, който въвежда в монашеството умствени упражнения ( meditatio ) за развиване на интелекта, споделя Medconsult.

Медитацията е практика, при която човек тренира ума, за да постигне физическо, емоционално, умствено и духовно развитие. Съществува дълбока връзка между съзнанието и тялото. За да бъде човек здрав, трябва да отделя внимание и да полага грижи и за двете.

Една от основните цели на медитацията е съзнанието на човека да бъда променено в положителна насока

Учени от „Харвард Медикъл Скул” са установили, че хора, които дълги години практикуват медитация и различни други релаксиращи техники, имат много по-активни гени. По този начин те могат много по-лесно да се преборят с различни заболявания. Експертите наблюдавали група хора, които са помолили да медитират всеки ден в продължение на два месеца. Учените установяват, че в организмите на групата от изследвани хора са настъпили значителни промени. Оказва се, че при тях се активират гените, които подпомагат борбата с възпаленията, убиват болните клетки и предпазват тялото от рак.

По време на медитационната практика чрез сканиращи техники се наблюдава повишена активност в мозъчни райони, които са директно свързани с понижаване в нивата на тревожност и депресия и повишаване на толеранса към болкови усещания. При изследвания се доказва, че комбинацията от медитация и аеробни упражнения два пъти седмично в продължение на осем седмици, намаляват с 40% симптомите на депресия.

Духовното лечение използва енергията и силата на (под)съзнанието и духа за постигане на дълбок и забележим положителен ефект във всички аспекти на живота на даден човек. Медитацията е една от най-древните форми на духовно лечение. Тя може да бъде разглеждана в две категории: съзнателна медитация и медитация с концентрация, които водят до дълбока релаксация и успокояване.

В съзнателната медитация, медитиращият осъзнава всички свои чувства и мисли, но ги вижда като отдалечени – без емоция или реакция.

Съществуват няколко вида медитация, най-често практикувани от които са:

  • випассана - медитация на прозрението;
  • дзен медитация - обръща се специално внимание на дишането, като целта е освобождаване на съзнанието от мислите;
  • кундалини - събуждане на съзнанието, чрез пеене на мантри;
  • метта - учи на любов и състрадание към всички живи същества;
  • чакра - тук значение имат енергийните центрове в човешкото тяло ( чакри ).

При медитацията чрез концентрация, практикуващият се фокусира върху дума или образ, изчиствайки всички други мисли от съзнанието си, като едновременно е съсредоточен върху дълбокото си, бавно дишане, научи Medconsult.