fbpx

Кои симптоми са свързани с дефицит на желязо и анемия

15 / 03 / 2021
Написана от

От всички хранителни вещества жените най-често нямат желязо. И именно жените са най-застрашени от липсата му. Той е от съществено значение за производството на хемоглобин, протеин, който помага на червените кръвни клетки да разпределят кислорода в тялото. Следователно, без желязо, тялото страда и неговият дефицит може да доведе до развитие на анемия, информира MedConsult.bg.

Основни симптоми при анемия

Ако имате някои от следните признаци, консултирайте се с лекар:

  • Чувствате се изтощени;

Това е най-честият и в същото време най-разпознаваемият симптом на дефицит на желязо. Повечето жени често смятат умората за неизбежна част от живота. Ако се чувствате слаби, раздразнителни или трудно се концентрирате, имате нужда от добавки и витамини. Не напразно анемията се нарича болест на „уморена кръв“.

  • Обилна менструация;

При жените основната причина за недостиг на желязо е обилната менструация. Тялото губи твърде много кръв, като този цикъл се повтаря всеки месец. По време на менструация трябва да загубите само няколко десетки милилитра кръв. Но ако забележите по-голямо количество и трябва да сменяте превръзките по-често от всеки два часа, е необходима консултация с гинеколог.

  • Лицето ви е бледо;

Причината, поради която бледата кожа се счита за симптом на здравословни проблеми, е оправдана. Хемоглобинът придава на кръвта червения цвят и в резултат кожата е здрава и розова. Ниските нива на този протеин обаче причиняват загуба на този цвят. Ако по природа имате много тънка кожа, бледността веднага се вижда. Независимо от цвета на кожата ви, избледняването, причинено от липса на желязо, ще засегне устните, венците и вътрешността на клепачите ви.

  • Страдате ли често от задух;

Без значение колко дълбоко дишате, ще почувствате задух, когато нямате кислород. Ако забележите, че имате задух дори по време на дейности, с които обикновено бихте могли да се справите без затруднения, анемията може да е виновена за това. 

  • Биещо сърце;

Здравето на сърцето е от особено значение. Когато то е слабо, пациентите се оплакват от сърцебиене, а в някои случаи сърдечната функция може да бъде сериозно застрашена. За да може вашето състояние да стигне толкова далеч, трябва да страдате от анемия дълго време. Ако обаче знаете, че имате сърдечни проблеми, задължително е да си направете кръвен тест, тъй като дефицитът на желязо може да влоши съществуващите сърдечни проблеми. Комбинация от ЕКГ ще ви помогне да наблюдавате сърцето си и да знаете състояние си по-добре. 

  • Синдром на неспокойните крака

Постоянно ли се разклащате неволно с изтръпване на краката? Около 15% от хората със синдром на неспокойните крака страдат от анемия.

  • Главоболие;

Чрез желязото се доставя кислород първо на мозъка, а след това и на тъканите. Следователно неговият дефицит води до подуване на мозъчните артерии и предизвиква главоболие или замайване. 

  • Честа депресия;

Ако имате неоправдано безпокойство, страдате от деперия или тревожност, причината може да се крие зад анемията.

  • Страдате от косопад;

Косопадът също може да е показател за анемия. Ако обаче на гребена ви остават, няколко косми след сресване, това не е причина за притеснение. Повечето хора губят около 100 косми на ден.

  • Хиперактивна щитовидна жлеза;

Недостатъчният прием на желязо забавя функцията на щитовидната жлеза и спира ефекта й върху метаболизма. Пациентите често нямат представа за недостатъчно активна щитовидна жлеза. Шест от десет души, които страдат от това разстройство, не знаят за него. Според Американската асоциация на щитовидната жлеза, ако започнете да забелязвате липса на енергия, наддаване на тегло или ниска телесна температура, говорете с Вашия лекар. 

  • Петнист език;

Странно ли изглежда вашият език? Освен че причинява нездравословен блед цвят на кожата, дефицитът на желязо може да намали и нивото на миоглобин, протеин в червените кръвни клетки, който насърчава здравите мускули, включително езика. В резултат на това хората с дефицит на желязо могат да се оплакват от възпален и зачервен език.

Какво трябва да знаем, ако сме веган

Вашето тяло усвоява така нареченото хемово желязо от месо и риба два до три пъти по-ефективно от, което се усвоява от растенията. Ако планирате внимателно диетата си, не трябва да пропускате този елемент. То е богато главно в тъмнозелени листни зеленчуци, пълнозърнести храни и бобови растения. Консумирайте ги заедно с храни, богати на витамин С, като чушки, плодове и броколи. Тогава тялото ви ще усвоява желязото по-добре.

Планирана бременност и консумация на фолиева киселина

Фолиевата киселина се препоръчва за жени, които планират да забременеят. Неродените бебета обаче се нуждаят и от желязо, което вземат от запасите на майка си. Освен това по време на раждането жените могат да загубят значително количество кръв, което допълнително увеличава шансовете за поява на анемия. Ако очаквате блзизнаци, забременели сте много скоро след раждането на предишно дете или имате сутрешно гадене, трябва да увеличите приема на желязо.

Как да се предпазите от анемия

Изискванията за желязо могат да варират значително от човек на човек, и особено при жените. Жените на възраст между 19 и 50 години обикновено се нуждаят от 18 mg от този елемент на ден. Ако обаче сте бременна, тялото ви може да се нуждае от до 27 mg. Ако кърмите, трябва да приемате само 9 mg. Над 50 ли сте и вече нямате менструация? Тогава се нуждаете само от 8 mg желязо на ден. Можете да постигнете тази сума доста лесно. Достатъчна е една порция леща, спанак, говеждо месо, ядки, пиле или нахут.