fbpx

Храни, които се борят с гастроезофагеалната рефлуксна болест (ГЕРБ)

09 / 04 / 2021
Написана от

Рефлуксът е често срещан проблем и храната, която ядем, играе много важна роля и оказва влияние върху тежестта на заболяването и неговите симптоми. В тази статия МедКонсулт.бг ще изброи подходящите и най-малко киселинни храни, които се препоръчват за консумация при гастроезофагеалната рефлуксна болест (ГЕРБ).

Симптомите на заболяването включват: 

  • болка в гърдите;
  • киселини;
  • гадене;
  • неприятен вкус в устата;
  • оригване;
  • повръщане;
  • кашлица;
  • проблеми с преглъщането.

Каква е ролята на храната? Продуктите и напитките, които консумирате, могат значително да повлияят на рефлукса. Диетолозите препоръчват да се изключват много храни, но основните от тях са:

  • червено месо;
  • кисели храни; 
  • шоколад;
  • лук.

Има други храни могат да помогнат или поне да не влошат ситуацията.

Пилешки гърди

Пилешките гърди са лека храна, богата на протеини, която стомахът лесно може да преработи. Просто не забравяйте да премахнете кожата или да я изпечете.

Вода

Водата е най-подходящата напитка, ако страдате от киселинен рефлукс. Сладките напитки, алкохолът и киселите сокове могат да предизвикат дразнене. Газираните напитки могат да добавят газове в храносмилателния тракт и да предизвикат оригване, което е възможно да влоши състоянието.

Джинджифил

Джинджифилът  може да помогне за успокояване на болки в корема. Необходимо е да изпиете чаша чай от джинджифил, които не съдържа кофеин, защото той може да влоши киселинния рефлукс, или яжте сушен джинджифил - просто не забравяйте да проверите етикета, за да сте сигурни, че не съдържа много захар, тъй като тя може да стимулира рефлукса.

Диня

Динята е плод с ниско ниво на киселинност и няма да предизвика неприятните симптоми на ГЕРБ. А и нищо не е по приятно от едно парче диня през горещ летен ден. Пъпешът също е добър избор, защото е с ниско съдържание на киселинност, споделя MedConsult.bg.

Кафяв ориз

Търсите ястие, което няма да влоши рефлукса? Смилането на кафявият ориз продължава дълго време. Причината е, че това е сложен въглехидрат затова времето за обработка е по-дълъг процес, отколкото е необходимо за прости въглехидрати като бял ориз, сладкиши или сладки напитки. Фибрите, които се намират в кафявия ориз също помагат.

Овесена каша

Закуската може да бъде много разнообразна - колбаси, палачинки, понички и бисквитки, но всичко това може да влоши проблема. Овесените ядки са по-добър вариант. Те съдържат много фибри и ще ви “заредят” с енергия в продължение на много часове. Но бъдете внимателни с какво ги съчетавате. За предпочитане са пресните плодове. 

Картофи

Този кореноплоден зеленчук, заедно с морковите и ряпата, също са подходящ за консумация. Тези зеленчуци са пълни със сложни въглехидрати и разтворими фибри. Само внимавайте да не ги готвите с лук или чесън, тъй като те могат да раздразнят стомаха и да причинят киселини.

Зехтин

Тялото се нуждае от мазнини, за да функционира добре, но мазните храни могат да влошат симптомите на стомашен и езофагеален рефлукс. Така че вероятно ще искате да стоите далеч от храни като масло или маргарин. Вместо това опитайте да използвате по-здравословен заместител, например зехтин. В същото време използвайте умерено количество, защото в крайна сметка, макар и в по-малки количества, зехтинът също съдържа мазнини и калории.

Целина и маруля 

Рефлуксът може да причини метеоризъм, затова пропуснете храни, които могат да влошат проблема като боб и сушени плодове. По-леките зеленчуци, като целина и маруля са здравословни, нискокалорични, лесно смилаеми и няма да причинят излишни газове.

Копър

Копърът има приятен аромат и част от храните с ниско ниво на киселинност. Затова е възможно да помогне за успокояване на болки в стомаха, които могат да бъдат както причина, така и симптом на езофагеален рефлукс.