Какво могат да предизвикат бактериите Helicobacter pylori

16 / 08 / 2021

За разлика от други бактерии, Helicobacter pylori успява да оцелее в стомашната киселина. Бактерията се прикрепя към епителните клетки в стомаха, създава възпалителен отговор около нея и причинява увреждане на околните стомашни клетки. В резултат на това може да създаде нарастваща лезия. Възпалителният процес всъщност причинява развитието на стомашна язва. Повечето язви се лекуват сами, но както при всяка рана се появяват белези, които причиняват увреждане на структурата на храносмилателната система. Увреждането предизвиква симптоми, които усещаме като тежки киселини.

Комбинираното лечение за премахването на тази бактерия е много ефективно и наистина предотвратява образуването на язви и значително намалява честотата на рак на стомаха.

Епидемиология на Helicobacter pylori

Бактерията е много разпространена сред населението и особено при възрастните хора. Може да се открие при 90 процента от хората над 65 години. По-често се среща при пренаселени условия и в развиващите се страни. Не всеки носител развива инвазивно заболяване, научи MedConsult.bg.

Helicobacter pylori се среща по-рядко при деца. Само около 10 % от всички деца под 12-годишна възраст са носители. Въпреки това честотата се увеличава с годините.

Хората са основният източник на тази бактерия и инфекцията се предава между хората. При лоши хигиенни условия инфекцията ще бъде по-бърза.

Какви симптоми предизвиква инфекцията с Helicobacter pylori

Повечето пациенти страдат от пареща болка в областта на хранопровода, която обикновено се влошава след хранене и в легнало положение. Киселините се причиняват от увеличаване на киселинните сокове в хранопровода и те обикновено са много обезпокоителни.

Но връзка между появата на киселини и бактериална инфекция не е доказана. Затлъстелите хора с рефлукс и гастрит много често имат същите симптоми без никаква инфекция с Helicobacter pylori.

Друга възможна проява е диспепсията - състояние, при което има симптоми на повтаряща се коремна болка. Тя е възможно да бъде съпътствана и от гадене, метеоризъм, ранно насищане и загуба на апетит, а понякога дори чувство на отвращение към храната.

Методи за откриване на бактерията

Присъствието на Helicobacter pylori може да бъде диагностицирано чрез няколко метода:

• биопсия на стомашната лигавица (гастроскопия);
  • кръвни изследвания;
  • дихателен тест;
  • изследване на изпражненията.

Тестовете трябва да се повторят след края на лечение, което трябва да осигури пълно елиминиране на бактерията при всички лекувани пациенти.

Как се премахва Helicobacter pylori от организма

Антибиотиците се използват за лечение на инфекция, предизвикана от Helicobacter pylori, по-конкретно комбинация от 2 вида медикаменти и инхибитор на протонната помпа. Препоръчително е да се приемат и пробиотици заедно с антибиотиците, за да избегнете диария и коремна болка. Пробиотиците помагат да се поддържа микрофлората на организма.

Диетата също играе важна роля по време на терапията. Консумацията на качествена храна влияе на здравето и ще помогне за премахването на тази бактерия. Ако лечението е успешно, подобрението на състоянието ще настъпи рамките на около две седмици и симптомите ще започнат да изчезват, споделя МедКонсулт.бг.

Какво можете да направите сами

• намалете използването на сол и подправки при приготвянето на храната. Прекалено пикантните храни също натоварват стомаха. Опитайте се да премахнете мазни и пържени храни от диетата;
  • ограничете консумацията на сладкиши, алкохол, кофеин и черен чай. Експертите препоръчват да се намали използването на мляко;
  • ограничете консумацията на червено месо и колбаси.

Helicobacter pylori и бременност

Ако очаквате дете и подозирате развитието на инфекция, предизвикана от Helicobacter pylori, трябва да се свържете с лекаря, които следи бременността. Тази бактерия може да „спи“ в тялото в продължение на много години, като често се заразяваме през детството, но бременността може да причини активиране. Наличието на Helicobacter pylori е опасно както за майката, така и за плода, тъй като може да причини загуба на желязо и витамини в тялото на майката и по този начин плодът по естествен начин страда.

Лечние на обрив по корема.