fbpx

Какви храни не трябва да се ядат по време на бременност

24 / 11 / 2020
Написана от

По време на бременност изведнъж можем да разберем, че ни се хапват храни или комбинации, които никога не сме чувствали или не сме смятали за възможни. Но докато експериментирате с различни и странни храни, е важно да запомните да не се изкушавате от храни, които съдържат вещества, които могат да навредят на вас и плода, споделя МедКонсулт.бг.

През този период се наблюдава намаляване на функцията на имунната система. Този механизъм предотвратява отхвърлянето на плода от тялото, но увеличава риска от различни инфекции, включително причинени от храна. Рискът не е много голям, но съществува.

Възможни нарушения, които могат да настъпят през бременността са чревно възпаление, което може да бъде придружено от диария, болки в корема и висока температура, които е възможно да причинят преждевременно раждане и инфекции, които също могат да преминат към плода.

Кой са най-опасните бактерии за жените по време на бременност

  • Листерия моноцитогенес - намира се главно в сурови или необработени меса и риба, непастьоризирани млечни продукти и всякаква храна, която влиза в контакт със замърсени работни повърхности;
  • Токсоплазма гондии - паразит, който може да се намери в сурови или недостатъчно варени меса и продукти от птиче месо, както и в плодове и зеленчуци, които не са измити правилно;
  • Салмонела - намира се в яйца и животински храни, които не са достатъчно добре сготвени;
  • Ешерихия коли- тази бактерия може да бъде открита главно в необработено месо, както и в непастьоризирани сокове.

Храни, които могат да причинят хранително отравяне

  • Храна, която не се съхранява правилно. Във всеки случай трябва да избягвате всяка храна, за която знаете или подозирате, че е била оставена в продължение на няколко часа без охлаждане;
  • Несварено или сурово месо, риба и морски дарове - суши, сашими, карпачо, севиче, осолена риба, стриди и дори хайвер;
  • Пушено месо и риба - колбаси, хот-дог, пастърма, пушена сьомга, освен ако не се бъдат достатъчно добре приготвени;
  • Сурови или недостатъчно сварени яйца и различни храни, които ги съдържат - яйчен жълтък, леко сварено яйце и десерти на основата на яйчена пяна като мус и тирамису. Крембо е позволено да се консумира през бременността, защото е направено от пастьоризиран яйчен белтък на прах. Закупената майонеза, произведена във фабрика с валиден лиценз на производителя, е безопасна за използване, тъй като е направена от пастьоризирани яйца. По принцип измиването на яйца трябва да се избягва, тъй като това може да доведе до навлизане на бактерии в съдържанието, научи MedConsult.bg;
  • Непастьоризираните млечни продукти могат да имат неблагоприятен ефект върху здравето на жената по време на бременността. Сред сирената, направени от пастьоризирано мляко, се препоръчва да не се ядат плесенни сирена като бри, камембер, горгонзола и рокфор, тъй като в тях може да има условия, които да позволят растежа на бактерията листерия. Също така трябва да избягвате сирена, напоени със солена вода като фета, Safed и българско сирене. Концентрацията на сол във водата не е достатъчно висока, за да предотврати развитието на листерия (бактерията може да се развие и при относително високи концентрации на сол). Тези сирена могат да се консумират след продължително готвене;
  • Непастьоризирани плодови и зеленчукови сокове - най-добре стойте далеч от продукти, закупени от магазините. Като цяло, не само през бременността, е важно да сте сигурни, че плодовете и зеленчуците се измиват добре;
  • Несварени кълнове - те могат да съдържат бактерии салмонела или ешерихия коли, така че е най-добре да внимавате и да ги ядете само варени или печени;

Кой са напитките и храните, който е позволено да се консумират или трябва да се избягват

  • Риба - консумацията й е важна по време на бременност като част от здравословното и балансирано хранене. Чрез нея организма на жената си набавя омега-3 мастни киселини, които са голямо значение за развитието на мозъка и зрението на плода. По време на бременността, по-голямата част от видовете риби се считат за безопасни, ако бъдат добре приготвени. За да достигнете необходимото количество на омега-3 мастни киселини, трябва да ядете две порции риба седмично (около 340 грама), но трябва да се избягват риби, които съдържат голямо количество живак: акула, риба меч, скумрия;
  • Кофеин - той преминава през плацентарната бариера, а плодът има ограничена способност да го разгражда. По време на бременност консумирайте минимални количества кофеин, тъй като той е стимулант и пречи на вашия сън, и на плода. Прекомерната консумация на кофеин може да увеличи риска от спонтанен аборт и ниско тегло на плода. Количеството, разрешено по време на бременност и кърмене, е до 200 милиграма кофеин на ден, т.е.: една чаша кафе на ден или максимум две. Като алтернатива можете да консумирате до четири чаши чай;
  • Алкохол - всеки алкохол, консумиран през бременността, също преминава към плода и развиващия се мозък. Алкохолът необратимо уврежда развитието на мозъка, но това често се открива много години след раждането и може да се прояви в когнитивни разстройства, поведенчески проблеми и различни физически наранявания;
  • Изкуствени подсладители - ако няма причина да използвате изкуствени подсладители, най-добре е да ги избягвате по време на бременност или поне да сведете до минимум консумацията им. Въпреки това, захароза, аспартам, ацесулфам К и многоатомни подсладители (малтитол, сорбитол) се считат за безопасни по време на бременност. 

Опасна ли е цветната бременност симптоми ?