fbpx

Витамини по време на бременност: зеленчуци или хапчета

18 / 12 / 2020
Написана от

Разбира се, вие искате най-доброто за вас и вашето неродено бебе. Но достатъчно ли е да разчитате на вашия организъм, за да му доставите всички полезни и важни хранителни вещества чрез здравословна и балансирана диета? Или е подходящо да се пият „допълнителни“ различни хапчета през бременността? 

Истината е, че получавате повечето от полезните вещества от разнообразна и богата на хранителни режими диета. Въпреки това в някои случаи това може да не е достатъчно (вегетарианство, тютюнопушене, хронично болни или алергии към определени храни). Бременността натоварва тялото и по време на тази „упорита работа“ върху растежа и развитието на бебето, организмът консумира увеличено количество определени вещества. Ето защо, ако решите да приемате някакви витаминни таблетки или други хранителни добавки, първо обсъдете намерението си с лекаря, който следи бременността. Той ще ви препоръча тези, които са предназначени специално за бременни жени. И никога не превишавайте препоръчителната дневна доза!

Ще се роди ли много голямо бебе

Лекарите са единодушни, че широко разпространеният мит, че ако бъдеща майка редовно приема витаминни препарати по време на бременността, се ражда бебе с по-голямо тегло, не е истина. Лекарите споделят, че не е доказана еднозначната връзка на витаминните добавки с по-голямото тегло на бебето при раждането. Здравословната и балансирана диета, която включва голям брой различни видове пресни зеленчуци и плодове и евентуално морска храна поне два пъти седмично, е най-подходящата за бъдещата майка. Но дори и да се стараете да спазвате подобен режим на хранене през бременността, приемът на хранителни вещества и витамини не винаги е напълно балансиран. Затова специалистите препоръчват да се приемат някои витамини за бременни жени.

Желязо срещу преждевременно раждане

Ако се опитвате да се храните здравословно през бременността и вашата диета е богата на плодове, зеленчуци, риба, млечни продукти и бобови растения, не е нужно да харчите пари за специални витаминни добавки. Вярно е, че витамините и другите полезни вещества, съдържащи се в храната, се усвояват по-добре от организма. Изключение правят фолиевата киселина и желязото, които допринасят за хемопоезата и подпомагат растежа и успешното развитие на плода. Следователно е необходимо да ги осигуряваме на тялото в увеличени количества по време на бременност, информира MedConsult.bg.

Недостигът на желязо може да бъде причина за много проблеми, най-често проявяващи се чрез умора или главоболие. Ако през бременността жената често се чувства уморена, това в много случаи е резултат от ниския прием на желязо. Недостигът му дори може да е причина за преждевременно раждане или ниско тегло на детето при раждането. Таблетки желязо трябва да се дават само на жени с доказана анемия, тъй като прекомерната им употреба причинява проблеми с храносмилането и запек, което може значително да усложни живота.

Защо е важна фолиевата киселина

Фолиевата киселина (витамин В9), е важна за развитието на централната нервна система на бебето. Тя работи като превенция на:

  • вродени аномалии и цепнатина на небцето; 
  • спонтанен аборт и преждевременно раждане. 

Витамин В9 помага при образуването на червени кръвни клетки, а недостигът й може да доведе до вродени малформации. Доказано е, че употребата й през бременността намалява риска от вродени дефекти на сърцето, пикочните пътища и крайниците.

Храните, в които можете да намерите фолиева киселина в най-големи количества са:

  • зелен грах;
  • зеле; 
  • броколи и карфиол; 
  • яйца и мляко; 
  • бобови растения;
  • ядки;
  • пълнозърнест хляб; 
  • сушени смокини и фурми. 

Бъдете спокойни, че с фолиевата киселина не може да се предозира, тъй като тя е един от водоразтворимите витамини и излишъкът й се отделя с урината.

Какво друго наистина ви трябва

За успешното развитие на плода през бременността и в последствие растежа на детето са необходими още няколко основни хранителни вещества, които не бива да забравяте и трябва да се уверите, че осигурявате достатъчно количество на тялото си. В същото време майката ще предотврати проблеми като чупливи нокти, косопад, акне или възпаления на устната кухина, които по време на бременността са свързани с липса на витамини.

  • Омега-3 мастни киселини - грижи се за нормалното развитие на мозъчната кора и по този начин паметта, възприятието, зрението и мисленето. Децата, които получават достатъчно количество от тези киселини през периода на бременността, обикновено имат по-висок коефициент на интелигентност, по-добро психомоторно развитие и по-голямо тегло при раждане. Можете да си набавите омега-3 мастни киселини чрез консумацията на морска храна;
  • Йод и витамин D3 - осигуряват правилното функциониране на нервната система и щитовидната жлеза, която произвежда хормони, контролира обмяната на веществата, растежа и психомоторното развитие на плода. Витамин D3 участва във формирането на костите и в правилното функциониране на имунната система. Йодът може да бъде открит в морските риби, а източникът на витамин D3 са растителни масла, маргарин, мляко и яйца;
  • Витамин Е - помага за защита на клетките и тъканите от така наречените свободни радикали, играе важна роля при хематопоезата и помага на тялото да използва омега-3 мастни киселини. Можете да намерите този витамин в растителни масла, ядки и семена.

Как се прави тест за бременност? Отговор на този въпрос ще откриете на MedConsult.bg.