fbpx

Подходящи упражнения за бременни

03 / 02 / 2021
Написана от

Повечето спортове са безопасни дори по време на бременност. Важно е обаче да спортувате внимателно и да не прекалявате.

Доброто физическо състояние е важна предпоставка за успешното развитие на плода и правилното протичане на бременността и раждането. Поради тези причини е добре да знаете кои упражнения са подходящи и кои да избягвате по време на бременност. 

Редовните упражнения през бременност ще ви помогнат да се чувствате здрави и да поддържате добра форма. Те не само подобряват стойката, но и засяга класическите проблеми на бременните жени, като болки в гърба или умора. Доказано е също, че физическата активност противодейства на стреса, помага за намаляване на риска от развитие на гестационен диабет и подобрява издръжливостта, силата и гъвкавостта. Адекватните упражнения или разходката на чист въздух имат превантивен и терапевтичен ефект срещу гадене, разбра МедКонсулт.бг.

Ако сте се занимавали със спорт, преди да забременеете, спокойно можете да продължите да го практикувате. Препоръчително е обаче да се намали тежестта. Правете само това, което ви е лесно в момента. Препоръчват се по-скоро леки аеробни упражнения. Бъдещите майки, които са професионални спортисти, трябва да бъдат внимателно наблюдавани от лекар.

Ако не сте спортували преди бременността, по-добре е първо да се консултирате с лекар как най-добре да планирате упражнения. Не опитвайте усилени дейности. По-добре първо започнете с редовни разходки. Препоръчват се поне 30 минути леки упражнения на ден, споделя MedConsult.bg.

В някои случаи обаче упражненията изобщо не се препоръчват на бъдещите майки. Това са предимно бременни жени, които вече се лекуват от заболяване - като астма, диабет или сърдечни заболявания. Физическата активност също може да бъде опасна, ако бременността ви не е много типична, например когато са налице:

  • кървене и зацапване по време на бременност;
  • ниска плацента;
  • възможност за спонтанен аборт или многократни спонтанни аборти в миналото;
  • предишно преждевременно раждане;
  • цервикална недостатъчност.

В тези случаи винаги се консултирайте с лекар за всяка физическа активност предварително.

Кой спорт е подходящ

Повечето спортове са безопасни дори по време на бременност. Важно е обаче да спортувате внимателно и да не прекалявате. Най-безопасните дейности включват бързо ходене, плуване в чиста вода, каране на велоергометър, упражнения на елиптичен тренажор или различни аеробни спортове (за предпочитане само при ниско натоварване и под наблюдението на инструктор). И така, каква физическа активност да включите в ежедневието си?

  • Правете дихателна гимнастика - тя подобрява оксигенацията на белите дробове, помага да се предизвика усещане за релаксация и ви позволява да практикувате коремно дишане, което може да се използва и по време на раждането;
  • Укрепване на мускулите на гърба и гърдите - това ще помогне за подобряване на подкрепата на гърдите с разширени млечни жлези;
  • Упражнявайте мускулите на тазовото дъно - поради нарастващия плод те са под постоянен натиск;
  • Не забравяйте да тренирате и долните си крайници - те стават все по-стресирани по време на бременност;
  • Съсредоточете се върху правилната стойка. 

За какво да внимавате

По- добре е да не се прави някаква физическа активност по време на бременност. Вместо това избягвайте по-специално следните дейности:

  • спортове, при които има риск от падане (конна езда, ски);
  • контактни спортове (футбол, баскетбол, волейбол);
  • всички дейности, при които съществува риск от нараняване на корема;
  • упражнения със скокове и резки разтърсващи движения;
  • задържане на дъх по време на всяка дейност;
  • спорт в гореща и влажна среда;
  • упражнение, които се изпълняват по гръб (това положение може да намали кръвоснабдяването на плода).

Бъдещата майка трябва сама да разбере кое движение е приятно за нея. Когато спортува, тя също трябва да спазва общи препоръки, като достатъчен прием на течности и носене на подходящи спортно облекло и обувки.