fbpx

Спорт по време на бременност

10 / 02 / 2021
Написана от

Спортът е полезен по време на бременност, но разбира се не всеки от тях е подходящ. Ако сте спортували преди бременността, можете да продължите с малки ограничения и е необходимо е да следите сигналите на тялото, за да не се изтощите прекалено. 

Защо да спортувате

Изследванията потвърждават, че бъдещите майки, които са спортували през бременността, имат по-малко здравословни проблеми през този период, отколкото нетренираните бременни жени. Тези, които спортуват, обикновено нямат проблем с наддаването на прекалено много килограми и е по-лесно да се върнат към първоначалното си тегло след раждането. Поради доброто им състояние раждането при тях обикновено преминава по-леко и бързо. Това не е ли достатъчна причина за да спортувате през бременността?

Как да тренирате

Ако не можете да изберете подходящ спорт, то тогава е достатъчно да намирате време за 20-минутна до едночасова разходка с по-бързи темпове, а тялото ви определено ще ви възнагради през следващите месеци.

Упражненията трябва да бъдат редовни, в идеалния случай 4-6 пъти седмично по 20-30 минути. Ако сте дългогодишен спортист в добро състояние, можете да тренирате повече - но упражнението не трябва да надвишава два часа. И обратно, ако не можете да намерите време за упражнения повече от веднъж седмично, спортувайте поне колкото можете, но редовно, споделя MedConsult.bg.

Телесната температура по време на тренировка не трябва да надвишава 38,5 ° C и пулс от 120 (ако сте начинаещ) до 140 удара в минута (особено през 1-ви триместър, когато тялото не трябва да прегрява). Съвет: Не е нужно да измервате пулса си постоянно, всичко, което трябва да направите, е да не прекалявате с интензивността на упражнението и разнообразието от спортове.

  • Когато тренирате, не задържайте дъха си дълго време;
  • Избягвайте падания, сблъсъци, натъртвания в корема (следователно например не се препоръчва волейбол). От 2-ри триместър центърът на тежестта се променя поради нарастващия корем, така че от този период има по-голям риск от падане;
  • Пазете се от дехидратация - по време на тренировка винаги трябва да имате бутилка вода със себе си и да пиете редовно на малки глътки. В горещите дни трябва строго да ограничите всички видове спорт.

Препоръчителни спортове 

  • йога за бременни - включва дихателни упражнения и така наречените асани. Редовното упражнение развива възприятието за правилно дишане, опознаване на собственото тяло, чувства и изгражда връзка с бебето. Също така има положителен ефект при често срещани физически и психически проблеми свързани с бременността като главоболие и болки в гърба, задух, умора, подуване, промени в настроението, смесени чувства, съмнения и др;
  • плуване - това е идеален спорт по време на бременност - упражнява и отпуска мускулите на цялото тяло, задълбочава дишането;
  • каране на колело по равен терен и с бавно темпо;
  • бягане и бързо ходене - в началото на бременността е подходящ джогингът (редуване на бягане и ходене), но в края на бременността, поради увеличаване на обема, задух и промени в центъра на тежестта (баланс), предпочитайте по-бързото ходене;
  • аеробика и пилатес.

Спортове, които трябва да не се практикуват през бременността

  • вдигане на тежести;
  • тенис;
  • конна езда;
  • пързаляне с кънки;
  • каране на ски и скейтборд;
  • спортове с топка;
  • гмуркане;
  • екстремни спортове (скачане с парашут, парапланеризъм и др.);
  • каране на сърф.

Винаги има изключения, но тези спортове определено не са подходящи за начинаещи, които не са ги посещавали преди бременността. Ако обаче една жена е тренирала във фитнеса няколко години преди да забременее и продължава да го прави с по-бавни темпове не е проблем да продължава да спортува, информира МедКонсулт.бг.

Много е важно да слушате внимателно тялото си по време на бременност - никой не може да ви посъветва по-добре от него в този момент. Ако имате някакъв дискомфорт по време на тренировка, спрете да упражнявате и направете почивка. Потърсете медицинска помощ, ако възникнат проблеми.