fbpx

Ръководство за хранене по време на кърмене

19 / 03 / 2021
Написана от

Като кърмеща майка сигурно сте наясно с ползите от кърменето, но може би се чудите за вашата диета и нейния ефект върху бебето: как вашите ястия влияят върху количеството и качеството на млякото, могат ли някои храни да причинят газове на бебето, разрешено ли е да пиете кафе или вино и кога можете да започнете диета?

Защо съм толкова гладна и как мога да се справя

На всяка кърмеща майка й е познато онова чувство на глад, което идва с интензивност, която никога досега не е изпитвала. Големият глад произтича от хормон, наречен пролактин, който е от съществено значение за производството на мляко. Нивото на хормона е по-високо през първите три месеца след раждането, след което намалява, а заедно с него и апетитът, въпреки че все още сте по-гладни от нормалното. За да се справите с глада, е важно да се храните добре. Това означава, че храната трябва да е източник на:

  • протеини;
  • въглехидрати;
  • здравословни мазнини;
  • зеленчуци и плодове.

Как трябва да се разделят храненията

При кърменето, както и през всеки друг период от живота, е важно да се храните здравословно и балансирано. Обикновено се препоръчва да се ядат три основни хранения на ден (закуска, обяд и вечеря) и две междинни закуски (между закуска и обяд, обяд и вечеря).

Ще имам ли време и енергия за приготвянето на храна

Отговорът е различен за всяка нова майка. Може да е така, а може и през първите няколко дни всички да сте фокусирани върху новото, което се случва. Време е да споменем, че е желателно и силно препоръчително да потърсите помощ, когато имате нужда и искате.

Хората около от обкръжението ви също ще се интересуват от вашето състояние, затова им позволете да ви приготвят някои вкусни и здравословни неща за ядене.

Как диетата влияе върху количеството на млякото

Ако вашата диета падне под прага от 1500 калории, производството на мляко може да бъде нарушено. Препоръчва се обаче да не се консумират по-малко от 1800 калории на ден по време на кърмене. Изследователи са изследвали производството на кърма от жени от различни части на света и те са открили, че почти няма разлика между жените от развитите страни в сравнение с жените от развиващите се страни.

Как диетата влияе върху състава на кърмата

Тъй като храната е източникът на всички вещества, необходими за организма ни, ясно е, че храненето влияе върху състава на млякото, но някои компоненти ще останат в същото количество, независимо от това, което ядете. Има компоненти, които са по-засегнати от вашата диета, като витамин А, D, B1, B2, B6, B12, но като цяло, ако се храните здравословно и балансирано, вие произвеждате най-доброто мляко за вашето бебе.

Вашето тяло се грижи първо за нуждите на бебето, така че жените, които кърмят и консумират по-малко калории или по-малко витамини и минерали от препоръчаното, използват запасите на тялото си, докато млечният състав се поддържа. Въпреки това в случай на недостатъчно хранене, може да развиете хранителни дефицити на магнезий, витамин В6, фолиева киселина, цинк и калций. Например, когато липсва калций в диетата на кърмещата жена, той ще бъде взет от костите, за да се осигурят нуждите на бебето, което може да доведе до намалена костна плътност и увреждане на здравето. Тези недостатъци могат лесно да бъдат предотвратени и коригирани с помощта на здравословна диета и ако е необходимо с помощта на добавки.

Трябва ли да приемам добавки

Здравословната и балансирана диета може да ви осигури всички витамини и минерали, но в някои случай са необходими добавки:

  • Ако консумирате 1800 калории на ден или по-малко, имате нужда от мултивитаминна добавка за кърмещи жени;
  • Ако сте вегетарианец или веган, вероятно ще се нуждаете от добавка с витамин В12 (в зависимост от кръвните тестове);
  • Ако избягвате млечни продукти, може да се наложи добавка с калций;
  • Ако избягвате излагането на слънце, ще ви е необходима добавка с витамин D;
  • Ако не ядете две порции риба седмично, ще ви е необходима добавка, която съдържа 200 милиграма DHA (омега-3 мастна киселина).

Кога мога да започна диета

През първите шест седмици след раждането не е препоръчително да започвате диета, тъй като производството на мляко се установява, излишната течност от бременността намалява и дневният ви ред все още не е фиксиран. След тези шест седмици можете да започнете диета, която включва най-малко 1800 калории на ден. Това е препоръчителният минимум, но всъщност много жени могат да приемат повече калории и въпреки това да отслабнат.

Важно е да знаете: Кърменето не е чудотворно решение за отслабване след раждането. Загубата на тегло също се влияе от нивото на упражнения, какво ядете и теглото, което сте натрупали по време на бременност. Някои майки не са в състояние да отслабнат и дори наддават тегло през първия период на кърмене, обикновено в резултат на умора и продължително седене у дома, а също и в резултат на повишен апетит.

Колко калории трябва да консумирам

Добрата новина е, че наистина трябва да ядете повече, докато кърмите, макар и не много повече. Около 500 калории на ден повече. Тази калорична добавка също е предназначена да осигури количеството витамини и минерали, необходими на кърмещите жени, тъй като храната, а не хранителните добавки, е предпочитаният източник на основни хранителни вещества. Дори ако наистина искате да се върнете към теглото си преди бременността възможно най-бързо, важно е да запомните, че докато кърмите е препоръчително да ядете поне 1800 калории на ден.