fbpx

Оток на краката по време на бременност

22 / 03 / 2021
Написана от

Коремът не е единственият, който расте по време на бременност. Краката и глезените също се подуват. Отокът на краката засяга в различна степен около 30% от жените по време на бременност. Това е типично явление, което не е вредно и обикновено се появява след втория триместър и вероятно ще остане с вас до раждането, споделя МедКонсулт.бг. 

Какво причинява подуване на краката и глезените по време на бременност

Отокът се причинява от забавяне на кръвообращението и в резултат на натрупване на течности в тялото. По време на бременността обемът на кръвта в тялото ви се увеличава с около 50% и кръвоносните ви съдове се разширяват, за да отговорят на нуждите на развиващото се бебе. Освен това се получава разхлабване на стените на кръвоносните съдове, причинено в резултат на хормони, секретирани по време на бременност. Тази отпуснатост, заедно с гравитацията, затруднява кръвоносните съдове да върнат кръвта обратно.

Ако натиснете с пръст върху крака си, ще забележите трапчинка, която изчезва след няколко секунди - това е доказателство, че става въпрос за оток, а не за излишни мазнини. Със сигурност няма да се радвате да чуете, че отокът се влошава, тъй като бременността става по-тежка. Но не се притеснявайте, това е временно като другите неприятни странични ефекти от бременността, информира MedConsult.bg.

Има ли рискове в ситуации на отоци по време на бременност

Отокът на краката е често срещано явление, но ако в допълнение към него страдате и от подуване на лицето, постоянно наддаване на тегло, високо кръвно налягане и протеини в урината, трябва да посетите лекар. Когато тези симптоми се появят заедно, те могат да показват прееклампсия.

Какво може да се направи за да се облекчи това състояние

Въпреки че подуването ще изчезне след раждането, има няколко начина за да облекчите състоянието си през бременността: 

  • повдигане на краката - при всяка възможност, докато седите или лежите, повдигнете краката си нагоре;
  • избягване на продължителното седене - опитвайте се да ставате на всеки 5-10 минути;
  • масаж - масажът през бременността помага за предотвратяване на подуването, подобрява метаболизма и балансира хормоналната система. Лимфният масаж, който помага за прочистването на течностите, може да бъде много полезен;
  • физическа активност - умерените ежедневни упражнения като ходене могат да допринесат за контролирането на тегло, поддържане на мускулната еластичност и улесняване на бързото връщане към правилното функциониране на вените и тялото като цяло. Те може също да намалят кръвното налягане и да предотвратят отоци. Не е важно времето или ритъмът, а самото движение;
  • здравословно хранене - консумацията на пресни и варени зеленчуци, богати на калий ще допринесе за отделянето на течности и сол и по този начин за намаляване на отока и кръвното налягане;
  • контролирано качване на килограми - колкото по-рязко напълнявате, толкова по-силен е натискът върху стените на кръвоносните съдове в крайниците. Препоръчително контролирано увеличение е между 200-300 грама на седмица;
  • намалена употреба на сол - солта предизвиква повишаване на кръвното налягане и по този начин риска от отоци и хипертония. Намаляването на количеството сол в храната може да допринесе за понижаване на кръвното налягане;
  • избягване на носене на стегнати дрехи и чорапи - дрехите и чорапите, които оставят отпечатък върху краката предотвратяват свободния приток на кръв;
  • пиене на течности - водата ще помогне на тялото ви да се отървете от отоците и да се намали подуването на краката.