fbpx

Кои храни ще повишат плодовитостта, ако имате проблеми със зачеването

31 / 05 / 2021
Написана от

Очакването на дете е един от най-вълнуващите моменти в живота на всяка двойка, но понякога зачеването е по-трудно. В някои случаи е необходима помощта на лекарите и медицината, но в други на пръв поглед малки неща могат да помогнат. Такива са например промяна на диетата и включване на правилните храни. Кои са те и каква е тяхната уникалност? 

Докато при мъжете плодовитостта се определя от количеството и качеството на сперматозоидите, при жените способността за поддържане и подхранване на плода е от решаващо значение. И в двата случая тези свойства се влияят от напълно различни минерали и витамини, поради което се различава и списъкът на важните храни, които мъжката и женската диета трябва да съдържат.

Плодовитостта на мъжете е свързана с количеството на цинк и витамин C в организма

При мъжете цинкът е един от най-важните минерали във връзка с плодовитостта и зачеването. Недостатъчните количества от този минерал причиняват ниски нива на тестостерон и намаляват общия брой на сперматозоидите, докато витамин С има най-голямо влияние върху качеството на сперматозоидите.

Фолиевата киселина помага на жените при зачеването

При жените е важно достатъчното количество желязо, което влияе върху зачеването и развитието на плода, но също така и на витамини А, D, Е, група В, които поддържат репродуктивната функция и фолиева киселина, която:

  • подпомага хематопоезата и производство на нуклеинова киселина; 
  • подпомага клетъчното делене;
  • поддържа феталната нервна система;
  • намалява риска от вродени дефекти на плода. 

При липсата му също има повишен риск от спонтанни аборти и може да допринесе за безплодие и проблеми със зачеването, разбра MedConsult.bg.

Кои храни да включите в диетата за да предотвратите безплодието и да подпомогнете зачеването

Господата трябва да обърнат внимание на консумацията на достатъчно количество говеждо или свинско месо, яйчен жълтък, мляко, бобови растения и листни зеленчуци - именно поради високото си съдържание на цинк. Те могат да използват морски зърнастец, лимон, ягоди или чушки като източници на витамин С.

За да могат дамите да си набавят необходимите количества желязо диетата им трябва да включва основно месо, риба, леща, грах и бадеми, но те също трябва да консумират банани, портокали, листни зеленчуци, броколи, чушки, пълнозърнести и млечни продукти, които съдържат необходимите витамини.

Диетата и начина на живот са взаимно свързани

Днес младите жени и мъже са изложени на много рискови фактори, които могат да допринесат негативно за възможността за зачеване. Те включват:

  • високо кръвно налягане;
  • стрес;
  • затлъстяване;
  • тютюнопушене;
  • висок холестерол;
  • липса на качествен сън; 
  • честа и прекомерна употреба на алкохол или други психотропни и наркотични вещества;
  • консумация на нездравословни храни и много други. 

Подходящият състав от хранителни вещества намалява оксидативния стрес на организма и по този начин повишава качеството и способността за делене на клетките, научи МедКонсулт.бг.

Както при жените, така и при мъжете за да се избегнат проблеми със зачеването, е необходима цялостна промяна в начина на живот, която трябва да включва премахване на алкохола, тютюнопушенето и други пристрастяващи вещества и, обратно - увеличаване на физическата активност, но също така и почивката - както на тялото, така и на ума. Психиката често играе изключително важна роля в усилията за зачеване.