fbpx

Белтъчини и аминокиселини

16 / 11 / 2017
Написана от Илияна Симеонова

Белтъците са единиците, изграждащи живата материя. Те са градивна единица на мускулите, ноктите, кожата, хормоните и ензимите.

Белтъците представляват най-голямата част от състава на кръвта и са „виновни“ за съществуването на всеки жив организъм

Сред най-важните функции на белтъците са градивната, транспортната, двигателната и защитната. Важно е да кажем, че белтъчините, които приемаме се различават от тези, които организмът ни синтезира. Храносмилателната система разгражда приетите протеини до аминокиселини, които след това се включват в синтеза на белтъци, взимащи участие в жизненоважни процеси. Образуването на всеки белтък е специфично и се получава в следствие на подреждане на определени аминокиселини в стриктен ред. Една пета от белтъците, необходими на тялото ни, си набавяме чрез храната.

Източници на протеини

  • Пълноценни източници на протеин - пълноценните източници на протеини / белтъци/ съдържат в себе си всички осем есенциални аминокиселини, които организмът ни не произвежда сам, но са необходими за неговия растеж и правилно функциониране. Тях си набавяме от животинските източници на протеини като яйца, риба, бяло и червено месо, млечни продукти;
  • Непълноценни източници на протеин - сред тях са бобовите и зърнени култури, соевите продукти, семената и ядките. Определението непълноценни ни показва, че те съдържат само някои от осемте аминокиселини. Комбинацията им може да ни набави всички тях, но е необходимо да сме добре информирани кои от тях в коя храна се съдържат.

Освен градивна единица на мускулите в тялото ни, протеините са незаменим източник на енергия. Независимо дали целим покачване на мускулната маса или намаляване на теглото, протеините трябва да присъстват във всяко хранене през деня. Един грам от тях съдържа 4 ккал – точно толкова, колкото и въглехидратите. Въпреки това белтъчините остават най-важната част от всеки хранителен режим. Количеството, което трябва да приемаме ежедневно, трябва да бъде съобразено и изчислено спрямо индивидуални характеристики като тегло, физическа активност, цели и др.

Разпределение на протеините през деня

Добре е да се стремим да включваме както пълноценни, така и непълноценни източници на протеин във всяко хранене за деня. Те задължително трябва да присъстват в закуската, предтренировъчното и следтренировъчното хранене – тогава тялото има най-голяма нужда от изграждащи вещества. Белтъчините изискват по-дълго време и по-висока температура за разграждането си, т.е. приемът им стимулира обмяната на веществата и ускорява метаболизма.