fbpx

Как да се храним при диария

03 / 02 / 2020
Написана от MedConsult

Храненето играе главна роля при лечението на това стомашно неразположение. Ако е лекувано по правилния начин, то може да продължи едва няколко дни.

Medconsult.bg представя на вашето внимание няколко основни съвета за успешно справяне с този проблем.

Какви са основните симптоми на диарията?

Всеки от нас се е сблъсквал поне веднъж с подобно неразположение. Причините за появата най-често са неправилно хранене, чувствителен стомах и непоносимост към определена храна. Най-често срещаните симптоми са:

  • Спазми;
  • Подуване на корема, придружено от болка;
  • Усещане за подуване на корема;
  • Често ходене до тоалетната;
  • Гадене;
  • Повръщане;
  • Треска.

Кои храни са подходящи и неподходящи за страдащите от диария?

Хората, които са се сблъскали с подобeн стомашен проблем, трябва да се опитат да избягват подправки или трудно преработващи храни, които могат допълнително да раздразнят червата.

Овесена каша

Овесът притежава способността да успокоява червата , спомагайки за възвръщането на нормалните им функции. Наличните фибри в овеса са лесно разтворими и помагат за усвояването на излишните течности от организма. Овесът може да се яде под формата на мюсли или трици, които да бъдат накиснати или на зърна, които да се сварят. Друга зърнена култура, полезна за справянето с диарията, е ечемикът.

Банани

Подобно на овеса, бананите също помагат за усвояването на част от излишните течности в червата. Също така, те имат способността да възвръщат част от изгубените минерали и соли в организма.

Бял ориз

По принцип при правилно и балансирано хранене се препоръчва консумацията на кафяв ориз, но в този случай е по-добре да използвате бял, рафиниран ориз. Всъщност, кафявият ориз съдържа неразтворими фибри, които могат да влошат състоянието на раздразненият стомах.

Моркови

Морковите, подобно на ябълките, съдържат пектин, който е от разтворимите фибри. Също така, морковите съдържат много витамини и важни антиоксиданти.

Варени картофи

Картофите имат реминерализиращо действие и защитават лигавицата на стомаха.

Лимони

Лимонът и неговият сок имат известни антисептични свойства.

Пробиотици

Това са добрите бактерии на червата. По принцип е по-добре да си ги набaвяте чрез храната - като тези, които се съдържат в някои кисели млека или ферментирали млека като кефир. Млечните продукти обаче могат да раздразнят червата, така че когато имате диария е препоръчително да ги приемате под формата на хранителна добавки.

Вода

Хидратацията е най-големият проблем, когато имате диария. Трябва да пиете вода много често особено важно е да не забравяте да изпивате по чаша вода, след всяко посещение на тоалетната.

Вода с електролити

Електролитите са основни вещества за нашето оцеляване. Тялото ни не може да функционира без тях. Особено без калций, натрий, калий, магнезиев хлорид, хидрогенфосфат, минерали и хидрогенкарбонат.

Те регулират нервите и мускулните ни функции, нашата хидратация, pH на кръвта ни, възстановяването на увредените тъкани, кръвно налягане и др. Без достатъчно от тях, мускулите не биха могли да се свиват, като започнем от сърцето.

Пийте лимонов или портокалов сок, с малко сол и мед, за да си набaвите необходимите електролити.

Кокосова вода

Кокосовата вода има високо съдържание на минерали, аминокиселини, ензими и мастни киселини, много подобни на тези, които се съдържат в нашите тела.

Билкови чайове

Рехидратацията е ключов фактор. Пийте билкови чайове, които не са твърде горещи. Най – полезните сред тях са тези от малина, лайка, маточина и липа.

Пилешки бульон

Друго отлично средство за справяне с диарията е пилешкият бульон. В този случай, избягвайте да го консумирате горещ, защото много горещите течности могат да раздразнят допълнително стомаха ви. Пилешкият бульон хидратира, съдържа минерали, витамини, аминокиселини, протеини и колаген.

Ябълки

Ябълките съдържат разтворими фибри, които спомагат за усвояването на излишните течности. В допълнение, те са хидратиращи и съдържат витамини, минерали и антиоксиданти.