fbpx

Симптоми и лечение на чернодробна дисфункция

20 / 05 / 2020
Написана от Е. Николова

Често чуваме за проблеми с наднормено тегло или метаболитни нарушения, въпреки че симптомите на тези неразположения могат да крият именно чернодробни проблеми. В резултат на това човек седи на различни диети с години и приема лекарства, а излишните килограми не отиват никъде и продължават да се трупат.

Рано или късно пациентът ще бъде разочарован от всички изпитани методи за отслабване и нормализиране на метаболизма. Мнозина започват с диети и спорт, след това преминават към лекарства и понякога се стига до хирургични интервенции, за да се намали обема на стомаха. Изразходват се много пари, полагат се огромни усилия, но резултати няма.

Какво представлява чернодробната дисфункция? Как се отразява теглото?

Основната роля на черния дроб е да премахва мазнините. Тази орган се занимава с почистване на тялото. Ако черният дроб по някаква причина започне да работи периодично, тогава има симптоми, подобни на признаци на затлъстяване: наднормено тегло, задух, сърдечно-съдови заболявания. Излишните килограми показват не само излишъка от средния дневен прием на калории, но и за възможни проблеми с черния дроб.

Защо възниква чернодробна дисфункция?

Това е влиянието на нашия начин на живот и хранителни навици, както и наследствените фактори. Черният дроб е нашата малка „пещ за изгаряне“. Ако хрната и веществата пристигат умерено, тогава черният дроб работи нормално и се справя добре с натоварването. Но усвояването на по-големи количества храна, отколкото черният дроб може да обработи, тогава той започва да функционира в "спешен режим", а мазнините се отлагат в тялото.

14 стъпки към здрав черен дроб

  • Избягвайте крайности: не преяждайте, но и не гладувайте. Яжте, когато изпитате умерено чувство на глад. Ако времето за хранене все още не е дошло и вече усещате, че сте гладни, тогава хапнете парченце ябълка или лека зеленчукова салата, или по-скоро изпийте чаша вода. Това ще помогне да се въздържите до следващото хранене.
  • Консумирайте много вода. Нормата за възрастен е 8-10 чаши чиста вода на ден. Ако имате проблеми с черния дроб, увеличете това количество до 12 чаши - това ще помогне за прочистване на черния дроб и бъбреците.
  • Намалете приема на захар, особено рафинирана захар. Заменете сладките с по-полезни храни: мед, сушени плодове, пресни плодове.
  • Прекарвайте повече време не за механично броене на калории, а за рационално планиране на диетата. Важното е не количеството, а качеството на храната.
  • „Слушайте“ тялото и не яжте храни, които слабо усвоявате. Ако реагирате на определени храни с обрив, подуване на корема, запек, опитайте се да ги избягвате.
  • Гледайте храносмилането си. За да може храносмилателната система да работи като часовник, не преяждайте и не консумирайте достатъчно храна, богата на фибри - това стимулира чревната подвижност. Започнете храненето си със зеленчуци или плодове и дъвчете качествено. Пийте достатъчно вода.
  • Не консумирайте твърде много кафе: черният дроб „не го харесва“.
  • Бактериите, съдържащи се в храната, са допълнителна тежест за черния дроб. Затова яжте само прясна храна. Измийте ръцете си преди хранене, изплакнете обилно с вода плодовете и зеленчуците преди готвене. Избягвайте храни, съдържащи сурови яйца и сурова риба. Съхранявайте приготвените ястия в хладилника за не повече от 24 часа. Загрявайте храната не повече от 1 път.
  • Когато пътувате в горещи страни, пазете се от чревни инфекции. Имайте предвид, че в кафенета и ресторанти зеленчуците и плодовете се мият с чешмяна вода, а в много страни тя е пълна с патогенни бактерии. Яжте само на доверени места и пийте закупена бутилирана вода.
  • Започнете да се храните само в добро и спокойно настроение. Не яжте, ако изпитвате стрес или тревожност, защото при тези условия има изтичане на кръв от червата и черния дроб към други части на тялото, а храната се усвоява слабо.
  • Избягвайте храни с консерванти и оцветители, плодове и зеленчуци с нитрати и пестициди.
  • Обърнете внимание на растителния протеин, който се намира в бобовите растения и др. Балансирайте ги с животински протеини, които консумирате под формата на месо, мляко и яйца.
  • Купете „здравословен“ хляб, съдържащ витамини от група В и фибри. Ако харесвате сандвичи, тогава не намазвайте хляба с маргарин или масло, защото те са изключително вредни.
  • Намалете количеството на наситени мазнини.