fbpx

Как се отразява липсата на витамин C в организма

29 / 07 / 2020
Написана от

Витамин С има благоприятно влияние върху имунната система на човек - предпазва я от инфекции и вируси, или при наличието на такива, помага за възстановяването. Затова аскорбиновата киселина често се препоръчва при остри респираторни заболявания, простуда, по време на периоди на пролетна авитаминоза.

Откриването му се свързва със столицата на Шотландия - град Единбург. През 18 век обикновен студент по медицина открива, че цитрусите са полезни за хората, страдащи от скорбут. Два века по-късно учените са установили, че цялата мистерия се крие в аскорбиновата киселина, която се съдържа в портокалите и лимоните.

Храни, съдържащи витамин С

Най-вече се съдържа в храни от растителен произход. В допълнение към стандартните лимонът и портокалът, също кивито, шипката, червените чушки и касисът са богати на аскорбинова киселина. Можете да попълните ежедневния си прием с лук, домати, карфиол и брюкселско зеле, броколи, картофи. Що се отнася до животинските продукти, витаминът се намира в черния дроб и бъбреците.

 or

Защо е необходим

Аскорбиновата киселина е водоразтворима. Тя е отговорна за растежа и възстановяването на мускулите, кръвоносните съдове, венците и зъбите. Засяга състоянието на костите и хрущялите. Помага на тялото да абсорбира желязо, нормализира процесите на хематопоезата. Оказва влияние върху пропускливостта на капилярите. Засяга екзокринната функция на панкреаса и щитовидната жлеза.

Лекува открити рани, пукнатини или порязвания. Често се добавя към козметиката, като ефективен антиоксидант, научи МедКонсулт.бг. Изглажда бръчките, овлажнява кожата и я предпазва от отрицателните ефекти на околната среда - вятър, студ или ултравиолетово лъчение. Участва в образуването на колаген.

За тези, които обичат да прекарват “бурен уикенд”, витамин С е истински спасител. Аскорбиновата киселина облекчава синдрома на махмурлука.

Ежедневен прием

Дозировката на аскорбинова киселина зависи от възрастта на човека. Така, че за бебета до шест месеца е достатъчно 30 милиграма на ден. Деца под 3 години вече трябва да получат 45 милиграма. Тийнейджърите на възраст 15+ изискват 60 милиграма. За възрастни дневната нужда се увеличава до 75 милиграма. Бременните и кърмещи жени се нуждаят от около 95 милиграма аскорбинова киселина на ден.

Пушачите имат повишена нужда от витамин С, тъй като една цигара унищожава 25 милиграма от него.

Липса на витамин С

Умора, задух при малко физическо натоварване, слаб имунитет са първите признаци, че организмът няма достатъчно витамин С. Ако не попълвате нормата му, като резултат може да се развие скорбут.

При скорбут, първият симптом е проблем със зъбите. Венците започват да кървят, зъбите се клатят и някои от тях падат. Човек често се разболява от настинка. Появяват се:

  • разширени вени;
  • хемороиди;
  • метаболитни нарушения и бързо наддаване на тегло;
  • косата започва пада;
  • по лицето се забелязват бръчки.

Започват проблеми с паметта и концентрацията. Появяват се безсъние, раздразнителност и депресия.

hapche

Излишък от аскорбинова киселина

При продължителна употреба, той не се натрупва в организма, а се отделя естествено заедно с урината, разбра MedConsult.bg. Ако приемате синтетични витамини, тогава излишъкът им нарушава стомаха. Появяват се диария, гадене, повръщане, киселини, подуване и спазми. В напреднали случаи симптоми са безсъние, главоболие и камъни в бъбреците.