fbpx

Защо йодът е важен елемент за здравето

02 / 08 / 2020
Написана от

Нашите организми са съставени от много различни минерали. Йодът е необходим за пълноценното функциониране на щитовидната жлеза, черния дроб, бъбреците, хипофизната жлеза и може да се намери в малки количества в кожата и мускулите. Той е съществен минерал за хормоналното здраве както на мъжете, така и на жените. В статията на МедКонсулт се анализира колко е необходимо и как се разбира, че човек има недостиг на йод в организма.

Необходимо количество на ден

Нормата на йод на ден зависи предимно от възрастта:

  • до 1 година - 90 mcg;
  • от 2 години до 6 години - 110-130 mcg;
  • 7-12 години - 130-150 mcg;
  • при възрастни - 150-200 mcg;
  • бременни или кърмещи жени - 250-300 mcg.

Спазването на тези количества, според възрастта и състоянието, гарантира балансиран хормонален фон и активно дълголетие.

Кога количеството не е достатъчно

За съжаление, голяма част от хората имат йоден дефицит и той обикновено варира от 40 до 80 mcg. Постепенно дефицитът се натрупва и започва да “разстройва” всички системи на тялото по “най-драматичния” начин. Най-ранните и ясни признаци на йоден дефицит са:

  • умора;
  • раздразнителност, тревожност, нервност;
  • нарушен цикъл при жените;
  • суха кожа с лющене;
  • косопад;
  • намалено внимание, увреждане на паметта;
  • потиснато настроение, апатия;
  • главоболие;
  • нисък хемоглобин;
  • хипертония.

Ако имате поне 3 от тези симптоми, можете да проверите нивото на йод в тялото чрез кръвен тест, информира MedConsult.bg. Ако тези симптоми се игнорират, ще последват тежки форми на заболявания, базирани на йоден дефицит, които изискват постоянно наблюдение и медицински контрол.

iod1

От къде се набавя йод

  • всички видове морски риби (риба тон, розова сьомга, пикша, камбала, минтай и др.);
  • черен дроб на треска;
  • морски дарове и водорасли (скариди, миди, октопод, калмари);
  • фейхоа;
  • яйца;
  • сол, обогатена с йод (например, хималайска сол), може да помогне за поддържане на основен прием на минерали, но с малко топлинна обработка. Йодът се изпарява при продължително нагряване. Тоест, ще бъде добър вариант, ако използвате такава сол в салати или добавите сол в края на готвенето.

 riba1

Някои лекарства също са добър вариант, особено за тези хора, които вече са диагностицирани със значителен йоден дефицит. Лекарите могат да предпишат лекарства, съобразени с възрастта и здравето на лицето, приемащо добавката. Лекарствата трябва да се приемат с храна, в предписаната дозировка, за предпочитане сутрин, защото ако се приема вечер, може да окаже влияние върху съня.

Когато се постигне баланс на минерала чрез лекарства, преминете към йод, който се набавя от храната, защото естествените източници са за предпочитане и се усвояват по-добре от нашето тяло.

Възможна вреда от излишък от йод

Максималната безопасна доза на ден трябва да бъде не повече от 1000 mcg за възрастен. Предозирането също ще има пагубно влияние върху здравето.

И накрая, няколко практически препоръки:

  • Включете в менюто поне 2-3 пъти седмично храни, съдържащи йод: рибни супи, пържена или печена риба, салати с риба и морски водорасли. Консервирана риба не е най-добрият вариант, но ако няма прясна храна, понякога тя може да бъде заменена с тази „патерица“;
  • Купете сушени водорасли от аптека или здравословни магазини, смилайте ги в кафемелачка и ги добавяйте към всички ястия, когато е възможно: супи, основни ястия, гарнитури, салати, закуски. Не се ограничавайте, големите дози на водорасли са доста безопасни, не се колебайте да използвате до 5-6 супени лъжици на ден. Имайте предвид, че прахът има солен вкус, намалете количеството сол в ястието, за да избегнете пресоляване;
  • Следните храни блокират усвояването на йод - всички соеви продукти, фъстъци, репички, хрян, броколи, китайско и бяло зеле, царевица. Обърнете внимание на това, когато съставяте диетата;
  • Селенът и желязото допринасят за по-доброто усвояване на йод.