fbpx

Как да се отървем от хроничния стрес

21 / 09 / 2020
Написана от

В момента ежедневието на хората е много натоварено и забързано, всеки ден човек изпитва тревожност, която е свързана със състояние на финансова нестабилност или с притеснения за здравословното състояние, зависимост от действия на други хора. Всичко това води до хроничен стрес. MedConsult.bg ще представи информация в тази статия какви са неговите симптоми, причини и последици?

Какво е хроничен стрес

По принцип стресът трябва да се третира положително, тъй като нервното неразположение кара човек да мобилизира защитни си функции. С всяко стресово действие ставаме по-силни, но това е само ако преодолеем нервното неразположение. Но ако нервното неразположение е дългосрочно, хронично, тогава изчерпваме всичките си защитни системи и започваме да се разболяваме.

Какво е стресът

Стресът е съвкупност от адаптивни реакции на тялото към различни физически или психологически неблагоприятни фактори на нервното неразположение, които нарушават хомеостазата, състоянието на нервната система и / или тялото като цяло. Той е най-важният инструмент за адаптация и трениране на тялото.

Механизъм на стреса

 механизъм на стреса

Самата реакция е разделена на три етапа:

  • етап на безпокойство;
  • етап на съпротива;
  • етап на изтощение.

Когато се появи дразнител, тялото изпитва безпокойство, включва се мобилизиращата функция. Ако стресорът е силен, тогава вече на етапа на тревожност тялото може да умре, например, от разкъсано сърце от страх. Ако в тялото има достатъчно ресурси, тогава започва етапът на съпротива. Тук признаците на тревожност вече не присъстват и съпротивлението на тялото се увеличава.

Слабият и краткосрочен ефект на провокатора на стресводи до факта, че тялото в даден момент се адаптира към ситуацията и придобива нови знания, умения и способности за себе си. Тоест, неговата адаптивност е подобрена.

Но силното и продължително излагане на стрес води до етап на изтощение или до етап на дистрес. Симптомите на тревожност се връщат, но не краткосрочно, а дългосрочно, увреждайки организма. Това, което хората обикновено наричат нервно неразположение и се отнасят към този етап, са етапите на дистрес.

Има два вида: позитивен (еустрес) и дистрес, който се счита за вреден. Еустресът е активира тялото ни, така че да се адаптираме към околната среда.

Какви са признаците и симптомите на хроничния стрес

Симптоми и причини са:

  • Нарушения на съня и апетита;
  • Физическа слабост и главоболие;
  • Постоянна умора, апатия;
  • Проблеми с концентрацията, паметта , скоростта на мисловния процес;
  • Нервност, суетене, желание да се контролира всичко, невъзможност да се отпуснете;
  • Употреба на алкохол и консумирането на нездравословна храна;
  • Намален имунитет, обостряне на заболявания на вътрешните органи;
  • Сексуални разстройства;
  • Мускулна треска;
  • Кожни обриви, косопад.

MedConsult.bg съветва, ако забележите тези три важни симптома, трябва спешно да потърсите помощ от специалист:

  • 1. киселини в стомаха;
  • 2. повишен апетит;
  • 3. мускулна болка, включително болка в мускулите на шията и раменния пояс.

Причини за хронична форма:

  • Наследствено и генетично;
  • Проблеми с хормоните и признаци на нервност;
  • Дългосрочен и постоянен свръхчувствителен стрес;
  • Проблеми свързани с работният процес и концентрацията, както и почивката;
  • Неблагоприятни семейни и битови обстоятелства.

Как стресът влияе на мозъка ни

Хроничното неразположение кара мозъка да се промени. Стресът възниква при постоянно претоварване и конфликт, засяга размера, структурата и функционалността на мозъка на генетично ниво.

Той започва с това, което се нарича хипоталамо-хипофизо-надбъбречна система. Този комплекс от взаимодействия между ендокринните жлези на мозъка и надбъбречните жлези регулира реакцията на тялото ви на стрес. Когато мозъкът ви разпознае нервна ситуация, незабавно се активира и синтезира хормон като кортизол, който прави тялото готово да действа бързо. Дълги периоди на високи нива на кортизол могат да увредят мозъка.

Когато нивата на кортизол се повишават, сигналите в хипокампуса - частта от мозъка, отговорна за ученето, паметта и контрола на нервното неразположение, се унищожават.

Но това не е всичко - кортизолът може буквално да намали мозъка по размер. Повишените нива на този хормон причиняват загуба на синаптични връзки между невроните и намаляват префронталната кора, която е отговорна за процеси като концентрация, вземане на решения, разсъждения и социални взаимодействия. Това също води до по-малко мозъчни клетки в хипокампуса. Това означава, че хроничното форма на стрес може да затрудни ученето и запомнянето, както и да „постави началото“ за по-сериозни проблеми, като депресия и болест на Алцхаймер.

Как да намалим нивата на стрес

Най-ефективният начин е физическата активност и медитацията, която включва дълбоко дишане, осъзнаване и фокус върху това, което ни заобикаля. Това ще намали нивото на стрес и ще увеличи хипокампуса, като по този начин ще подобри паметта ви. Затова не се обезсърчавайте под натиска на ежедневието - поемете контрола върху нервното си неразположение, преди той да започне да ви контролира.

Как се отразява стресът на тялото като цяло

Надбъбречните жлези отделят хормони на стреса като кортизол, адреналин и норепинефрин. С движението с кръвния поток тези хормони лесно влизат в кръвоносните съдове и сърцето. Адреналинът кара сърцето да бие по-бързо и повишава кръвното налягане, причинявайки хипертония с течение на времето. Кортизолът може също така да наруши функционирането на ендотела, който покрива вътрешната повърхност на кръвоносните съдове. Според изследванията на учените, това може да предизвика развитието на атеросклероза, образуването на холестеролови отлагания в артериите. Всичко това увеличава шансовете за инфаркт.

Когато мозъкът се чувства стресиран, той активира вегетативната нервна система. Хората започват да усещат „пеперуди“ в стомаха, поява на синдром на раздразнените черва и повишена чувствителност към киселини.

Кортизолът може да повиши апетита, той дава заповед за попълване на енергийните резерви. Консумирайки богати на въглехидрати храни, вие преяждате, опитвайки се да се успокоите.

Високите нива на кортизол също могат да допринесат за натрупването на висцерални мазнини. Образуването на тази мазнина не само пречи на теглото ни, но може да увеличи риска от хронични заболявания като сърдечни заболявания и инсулинова резистентност.

Как да се успокоим бързо

 съвети за успокоение

  • 1. Изправете гърба си, отпуснете раменете назад и надолу, направете няколко дълбоки вдишвания и издишвания. Опитайте се да дишате не с гърдите си, а със стомаха си, така че издишването да е по-дълго от вдишването;
  • 2. Сканирайте цялото тяло от главата до краката си и се опитате да отпуснете мускулите, които са напрегнати. Докато правите това, дишайте дълбоко в корема си;
  • 3. Отпуснете челюстта, веждите, ъглите на устата;
  • 4. Слушайте усещанията в тялото. Седите ли удобно? Дрехите ви удобни ли са? Искате ли да ядете, пиете и т.н.? ;
  • 5. Усмихвайте се;
  • 6. Станете, разтегнете се, отидете някъде или просто се разходете из стаята;
  • 7. Изпийте чаша вода;
  • 8. Пуснете любимата си песен;
  • 9. Масажирайте раменете и врата;
  • 10. Затворете очи и се потопете в някакъв приятен спомен. Основното е да се споменават детайли, доколкото е възможно като време, миризми, звуци и т.н.

Как може да се лекува хроничният стрес

как се лекува хроничния стрес

 Факт е, че не трябва да отлагате посещението на психотерапевт. Освен това само специалист може да диагностицира хроничен стрес. Ако има остър стадий, тогава се предписва медикамент, който има седативен и тонизиращ ефект, психотерапия също е свързана.

Трябва да се отбележи, че при хроничен стрес йога, дихателни упражнения , техники за релаксация ще бъдат полезни. Важно е да се вземе на предвид на начина на живот и храненето, споделя medconsult.bg.