fbpx

Как да лекуваме спортни наранявания

27 / 10 / 2020
Написана от

Спортните наранявания са неразделна част от спортуването както за любители, така и за професионалисти, но спазването на прости правила може да предотврати голяма част от тях. 

Увеличаването на информираността на хората за значението на физическата активност доведе до увеличаване на броя на хората, занимаващи се със спорт, но в същото време до растеж на броя на жертвите от мускулно-скелетни наранявания.

Обикновено спортните наранявания се разделят на два вида: 

  • Травматични - те са резултат от внезапно или тежко нараняване, или увреждане на телесните тъкани (изкълчване на глезена или разкъсване на връзката на коляното; 
  • Наранявания, причинени от продължителни усилия и натоварвания. Например: стрес фрактури или ерозия на хрущяла.

Какви са симптомите

Те зависят от вида на нараняването, но обикновено може да има някои или всички от следните симптоми: 

  • болка;
  • подуване;
  • зачервяване на засегнатото място;
  • затруднено движение на наранения крайник.

Какви са възможните причини за спортните наранявания

Голяма част от спортистите не се грижат за правилното отопление и охлаждане и в резултат на това са получават наранявания. Прекаленото натоварване също е често срещана причина за спортни травми. Упражнението, извършено въпреки появата на болка или силна умора, ще увеличи шанса за нараняване и ще влоши размерите на съществуващия проблем, информира МедКонсулт.бг.

От това става ясно, че за всеки от нас е важно да изпълнява вида дейност, която му подхожда.

Какво е конвенционално лечение на спортните наранявания

Има два вида лечение - консервативно и хирургично. Операциите се правят, например, в случай на фрактури или разкъсвания на връзки. Консервативното лечение е предназначено за случаи на възпалителни процеси и облекчаване на болката.

Каква е допълнителната терапия при спортните наранявания

Допълнителната медицина може да улесни и съкрати процеса на възстановяване от спортни наранявания по различни методи:

Хомеопатия

Растението арника се счита в хомеопатията като водещо и основно лечение при натъртване, разтежение, навяхване, фрактура и кръвоизлив. Незабавното използване на арника значително съкращава продължителността на възстановителния процес на спортните наранявания и дори причинява по-бързо усвояване на кръвоизливите.

Симпатиковото растение е подходящо за лечение на мускулно напрежение и навяхвания, както и за облекчаване и подобряване на зарастването на фрактури или силно нараняване на кост без фрактура.

Ruta chalepensis или седефче се използва в хомеопатията за облекчаване на мускулното напрежение, навяхвания, увреждане на сухожилията и глезените.

Аврамовото дърво облекчава онези, които имат травма в резултат на вдигане на тежки тежести, например щангисти.

Натриум карбоникум се дава на хора, които страдат от разтягане на мускулите, сухожилията и навяхванията след всяко упражнение, дори ако това е относително лека дейност.

Хомеопатичните мехлеми съдържащи арника могат да се използват и за външно лечение, в комбинация с някои от споменатите съставки.

Билки

Има няколко билки, които могат да помогнат при спортно нараняване:

  • Хвойната се използва за облекчаване на болката и може да се използва локално след острата фаза на спортно нараняване;
  • Мента - студените компреси от ментова паста помагат за намаляване на отока и болката в областта на нараняването;
  • Коприва - за облекчаване на локално дразнене, разтягане, навяхване.

Акупунктура

Състояние на спортно сравма или всяко друго остро нараняване се разглежда в китайската медицина като условие за внезапно спиране на потока на ци по меридиана. 

Резултатът е много силна болка, понякога непоносима. Действието на човекът, който ще приложи акупунктурата, ще бъде да се опита да освободи запушването и да възстанови движението по меридиана. За всяка спортна травма има специфични акупунктурни точки, а около зоната на нараняване могат да се използват локални точки.

Китайския лекар ще препоръча и диета за укрепване на ци, която се основава на зеленчуци като моркови, тиква, сладки картофи и др., за да се увеличи способността на организма да се самолекува.

Натуропатия

Натуропатичният подход препоръчва използването на храни, богати на витамини Е, А, С, калций и магнезий. Тези витамини и минерали са важни за енергийните процеси в мускулните клетки, както и за възстановяването на съединителната тъкан.

Хомотоксикология

Методът се основава на комбинация от хомеопатични лекарства за широк спектър на действие при спортни наранявания и различни ензими в тяхната хомеопатична форма за подобряване на метаболизма в мускулните клетки.

Тези методи за лечение не са болезнени и може да продължат от няколко седмици до няколко месеца, в зависимост от тежестта на състоянието, споделя MedConsult.bg.

За кого не са подходящи различните методи

Леченията са подходящи за всеки, но се препоръчва да се консултирате с лекар, който също има опит в областта на комплементарната медицина, да проучи всеки случай поотделно и да очертае план за лечение.

При натуропатично лечение някои от билките не са подходящи за:

  • пациенти с тежък чернодробен проблем;
  • хора, използващи диализа;
  • пациенти със значително бъбречно заболяване.

Може ли да има странични ефекти от лечението

  • Хомеопатия - понякога има временно влошаване на симптомите;
  • Акупунктура - тя се прави със стерилни игли за еднократна употреба, за да се избегнат рискове. Акупунктурата понякога причинява петнисто подкожно кървене (малка „синя следа“), болка в точката на акупунктура и при хора, които се притесняват от игли - чувство на замаяност или общ дискомфорт;
  • Натуропатия - много рядко може да има чувствителност към някое от растенията, използвани от натуропата.

Как могат да се предотвратят спортни наранявания

  1. Отделете около 10 минути за загряване и подготовка на ставите и мускулите за упражнения. Нагряващото действие подобрява притока на кръв към различните мускули и органи и способността и обхвата на движение. Повишаването на мускулната температура прави мускулатурата по-малко напрегната и намалява шансовете за нараняване по време на активност;
  2. Постепенно прекратяване на дейността (охлаждане) - то има за цел да предотврати състояние на падане на кръвното налягане, световъртеж и неразположение. По време на това постепенно забавяне се поддържа енергичната активност на кръвния поток, което помага да се елиминират остатъците от млечна киселина, образувани по време на интензивната дейност.