fbpx

Съвети за предотвратяване на детското затлъстяване

14 / 11 / 2020
Написана от

Пълните деца обикновено израстват като затлъстели възрастни. Изследване, установява, че 82% от хората, които са били със наднормено тегло в детска възраст, продължават да страдат от затлъстяване и като възрастни. В сравнение с хората, които са имали нормално тегло през целия си живот, проучването също така показва, че тези, които са със затлъстяване от ранна детска възраст, са:

  • 5,4 пъти по-склонни да развият диабет тип 2;
  • 2,7 пъти по-вероятно да страдат от хипертония;
  • 1,7 пъти е по-възможно да развият атеросклероза. 

Как затлъстяването влияе на детското здраве

Затлъстяването не увеличава риска от здравословни проблеми само в бъдеще. Изследвания са установили, че децата със ИТМ, в много високи стойности, страдат повече от астма, диабет тип 2 (известен като „диабет при възрастни“) и дори притежават рискови фактори за сърдечни заболявания. Например, проучване от 2010 г., е установило, че високият ИТМ на възраст между 9-12 години е свързан с повишени възможна опасност от фактори за сърдечни заболявания още в юношеството. Но от това проучване става ясно също, че децата със затлъстяване, които отслабнат и достигат нормално тегло, преди да достигнат юношеска възраст, имат по-добър профил по отношение на рисковите фактори за сърдечни заболявания, отколкото тези, които остават с наднормено тегло. Друго проведени тестове разкрива, че децата със затлъстяване показват признаци на сърдечни заболявания, които лекарите очакват да видят при възрастни на средна възраст.

Как да се справим с детското затлъстяване

Личен пример - начинът за справяне с проблема с детското затлъстяване започва от родителя, но промяната не е свързана само с продуктите, които купуваме или сервираме за вечеря. Изследване, публикувано през 2012 г., е установило, че най-добрият начин родителят да помогне на затлъстялото дете е като му даде личен пример и започне също да се грижи за теглото си. Резултатите са показали, че загубата на тегло при родителя е най-важният фактор за отслабването и на детето, споделя MedConsult.bg.

По-малко телевизия и компютър - повече игри на открито - ограничете времето, което детето прекарва пред различни екрани и го насърчавайте да обръща повече внимание на дейности като футболни игри с приятели или танцови класове. Всеки момент, който то прекарва пред компютъра и не се занимава с физическа активност, може да го накара и да яде повече, което е една от основните причини за затлъстяването. Изследователите установяват, че момчетата са консумирали повече храна на обяд (163 калории повече) след игра на видео игри, в сравнение с хранене след час, прекаран докато си почиват. Изследователите обясняват, че психическото натоварване, което е свързано с игрите на компютъра, може да "измами" мозъка, за да мисли, че тялото е изгорило много калории, които трябва да бъдат заменени.

Вървене пеша и изкачване на стълби - за да достигне препоръчаните нива на физическа активност, е важно децата да отделят колкото се може повече време в ежедневните дейности, като всяко от тях е от значение. Спрете да карате децата навсякъде с колата, а вървете повече пеша, качвайте се заедно по стълбите, вместо да използвате асансьора и им позволявайте да се разхождат с кучето.

Яжте по-малко навън - очевидно бързата храна, която не е домашно приготвена е значително по-вредна и пълна с различни консерванти, затова не забравяйте да ядете повече у дома.

Купувайте правилните продукти - въпреки промоциите и намалените цени на някой продукти, не купувайте храна в неконтролирани количества и проверявайте хранителната им стойност.

Подреждайте продуктите правилно - слагайте здравословните храни в хладилника и шкафовете на нивото на очите, а продуктите, които не са толкова полезни, далеч от погледа.

Използвайте малки съдове - проучвания установяват, че хората ядат по-големи количества, когато храната е в големи чинии. Например, един експеримент показва, че децата изсипват два пъти повече корнфлейкс в голяма купа. Друг експеримент установява, че хората изливат 37% повече течност в широки, но къси чаши, отколкото във високи и тънки със същия обем. 

Хранете се заедно - проведено проучване, е установило, че редовното хранене със семейството подобрява диетата на детето, намалява риска от детско затлъстяване и насърчава здравословното поведение. Изследователи анализирали резултати от 17 проучвания и са установили, че децата, които са се хранили със семейството си поне 3 пъти седмично, са с 24% по-склонни да консумират здравословни храни и имат полезни хранителни навици, отколкото тези, които споделят семейните хранения по-рядко. Освен това те са с 12% по-малко склонни да страдат от затлъстяване.

 

Консумирайте повече ядки - препоръчително е да избягвате пържените храни, доколкото е възможно. Изследователи са определили количествено ефекта от ежедневното ядене на определени храни върху дългосрочната загуба на тегло или затлъстяването и са установили, че пържени картофи са най-големият враг на тялото. За разлика от това, е установено, че ежедневната хранителна добавка от ядки, плодове и зеленчуци е свързана със загуба на тегло. Може би е изненадващо, но яденето на ядки всеки ден има по-голям ефект върху загубата на тегло от плодовете и зеленчуците. Това може да се дължи на факта, че те са по-удовлетворяващи с времето.

Друго проучване е показало, че децата, които консумират много ядки, имат намален риск от наднормено тегло. Изследователите сравняват субектите, които консумират най-много храни с тези, които консумират най-малко, и установяват, че сред децата и тийнейджърите, които ядат ядки често, има 40% намаляване на риска от наднормено тегло. 

Избягвайте сладките напитки - известно е, че сладките напитки са една от основните причини за детското затлъстяване. Кенче газирана напитка има около 140 калории. За да изгорят такова количество калории, децата около 10-годишна възраст ще трябва да играят футбол за около 30 минути. Дори различните видове сокове, съдържат голямо количество калории. Водата от друга страна не само не съдържа калории, но и е свързана със загуба на тегло, информира МедКонсулт.бг.

Пълноценен сън и почивка - изследователи са открили връзка между съня и детството и юношеското затлъстяване. Не става въпрос само за количеството сън. Проучване установява, че тийнейджърите, които лягат късно и се събуждат късно, са 1,5 пъти по-склонни да затлъстяват.

Ако детето ви има проблем със затлъстяването, трябва да знаете, че не сте единствените. Затова ще ви е от полза да размените опит, знания и препоръки с родители в подобна ситуация или да потърсите компетентното мнение на професионалистите.