fbpx

Как да предпазим гърба си по време на почистване у дома

05 / 12 / 2020
Написана от

Дори и да не го направите всеки ден, вероятно от време на време почиствате къщата. Според някои специалисти по китайска медицина, начинът, по който правите това, може да ви причини сериозна вреда и болка. 

Няма съмнение, че за да се поддържа здравето, човек трябва да има лична хигиена, а за стане това, понякога трябва да вземе парцал и да почисти къщата. Проблемът е, че ако не го направите правилно има голям шанс в края на почистването да страдате от болки в гърба, а вероятно и в други области на тялото.

Болката в гърба се усеща, в повечето случай поради факта, че сте се подложили на интензивно усилие, с което повечето от вас не са свикнали. Всъщност болезнените усещания в кръста са едно от най-честите оплаквания сред населението, споделя МедКонсулт.бг.

Добавете към това факта, че част от хората водят заседнал начин на живот, което е причина за дегенерирането на нормалното функциониране на тялото, и ето рецепта за болка. Рискът от болката се увеличава, ако основните мускули, включително коремните, не осигуряват стабилност и се затрудняват да се справят с резки и неочаквани движения. Ето защо е важно да ги поддържате правилно през цялата година.

Но да се върнем към чистотата. Какво правим, за да се радваме на чист дом, но не за сметка на болката в гърба? Ето няколко правила, които ще ви помогнат.

Не прекалявайте с почистването

Не забравяйте, че тялото ви не е свикнало с интензивни физически натоварвания. Това означава да не почиствате цялата къща на един път, а да си разпределите тази задача за няколко дни или поне с множество почивки. Във всеки случай избягвайте да вдигате тежки мебели или дори да ги влачите сами. 

Използвайте коленете

Ако повдигнете нещо от пода, направете го със свити колене и без да огъвате гърба си. Този съвет е добър и за действия като измиване на пода. Дръжте тази част на тялото си изправена и използвайте уред за почистване с дълга дръжка. Като цяло, при всяко действие за повдигане или преместване на предмети, сгъвайте коленете и дръжте торса изправен.

Също така е важно и да обърнете внимание и на това как да задържите тежкия товар - приближете го до центъра на тялото, ако е възможно, задръжте го с две ръце и се уверете, че се навеждате напред.

Също така почистването на банята или тоалетната трябва да се извършва на колене. 

Повдигнете единия крак

Докато изпълнявате задачи, които изискват продължително стоене в изправено положение, като готвене, гладене или миене на съдове, се уверите, че работната повърхност е достатъчно висока, за да можете да работите с изправен торс и да избегнете болката. Но, ако повърхността не е достатъчно висока поставете единия си крак върху стол или табуретка. Понякога сменяйте леко позицията на повдигнатия крак. Това ще намали напрежението, натоварването и болката в кръста, информира MedConsult.bg.

Инвестирайте в аксесоари

Задължително е да използвате удобни обувки, защото цялостното почистване е като спортна дейност. Не работете боси, за да предотвратите подхлъзване или падане на предмети върху краката, нито с обувки, които не са стабилни, като джапанки. 

Необходимо е разтягане

След като сте изпълнили трудната задача и сте почистили къщата, дори ако не усещате болка, е важно да извършите редица действия за отпускане на тялото:

  • Подвижност на раменната става - извършете няколко завъртания на раменете напред - назад и нагоре - надолу, като повторите това упражнение няколко пъти; 
  • Освобождаване на врата - седнете на стол с изправен гръб и прибран корем. Приближете дясното си ухо до дясното рамо и изчакайте няколко секунди. Спуснете брадичката към гърдите си. Това ще помогне за отпускане на задната част на главата. Изчакайте няколко секунди. Повторете същите движения с лявото рамо и ухо;
  • Разтягане на гръдните мускули - седнете в предната част на стола с леко раздалечени крака. Сложете ръцете зад гърба и издърпайте раменете назад, така че лопатките да се приближат и гърдите да се отворят, като ръцете се изтеглят надолу. Изчакайте няколко секунди в това положение, освободете и повторете;
  • Подвижност и разтягане на гърба - седнете на стол, като изправите гърба си, а ръцете поставете на коленете. Вдишайте и се опитайте да извиете гърба си. Отново се изправете и повторете упражнението още няколко пъти;
  • Разтягане на долната част на гърба и подвижност на тазобедрената става - легнете по гръб и повдигнете коленете си към корема, като ги придържате с ръце и започнете с кратки пулсиращи движения. Изчакайте няколко секунди. След това разтворете коленете си и продължете да движите бедрата си с кръгови движения навън, а след това навътре;
  • Подвижност на гръбначния стълб - легнете по гръб със свити крака и изправени ръце и на височина на раменете. Спуснете коленете на дясната страна, изчакайте няколко секунди и повторете действието на лявата страна. Друго упражнение: Седнете изправени с разтворени крака. Обърнете торс наляво с лявата ръка, движеща се зад него, а дясната поставете на лявото коляно. Изчакайте няколко секунди и изпълнете упражнението на другата страна;
  • Подвижност на стъпалото - извършете около десет завъртания на краката навън и навътре.