fbpx

Бавен метаболизъм - причини, симптоми и съвети как да го ускорите

28 / 01 / 2021
Написана от

Метаболизмът е много важен процес на преработка и превръщане на храната в енергия в човешкото тяло. Също така допринася за правилното усвояване на захари, мазнини и протеини и по този начин поддържа не само здравето като цяло, но и нашето тегло. Ако този процес се забави, ние сме склонни да наддаваме тегло или безпричинно да отслабваме. В края на метаболитните процеси се образуват отпадъчни продукти, които трябва да бъдат изхвърлени от тялото.

Базален метаболизъм

Това е количеството енергия, което тялото получава от храната, за да поддържа енергийните нужди на човек, който е в покой. Стойността му зависи от:

  • възрастта;
  • пола; 
  • височината и телесното тегло; 
  • хормоналните фактори; 
  • дневния ритъм (редуване на деня и нощта); 
  • мускулната и умствената работа; 
  • околната температура.

Ако искаме да го измерим, трябва да го направим според точно определени условия - човекът трябва да е в покой, физически и психически спокоен, да лежи, да не е консумирал храна в продължение на 12 часа, а измерването трябва да се извършва сутрин. Уравнението на Харис-Бенедикт може да се използва за изчисляване на базалната стойност на енергийните разходи, споделя МедКонсулт.бг.

Стойността на основния метаболизъм се увеличава от хормони на щитовидната жлеза, адреналин, норепинефрин, полови хормони, STH, мускулна работа, умствена работа, храносмилане, климатични условия. Напротив, гладуването намалява стойността.

Забавяне на метаболизма

Бавният метаболизъм е състояние, при което има недостатъчна конверсия на мазнини, въглехидрати, протеини, аминокиселини и нуклеинови киселини в организма. Най-честите причини и фактори, които причиняват забавянето на процесите в организма, включват:

  • възраст - с увеличаване на възрастта практически всички метаболитни процеси се забавят;
  • неправилна диета - независимо дали това е начинът на хранене или нередности и други подобни, но също така проблем със състава на диетата, особено по отношение на нездравословните храни;
  • недостатъчна, нездравословна или нередовна физическа активност - това води до неравномерно изгаряне на калории и разход на енергия, които са фактори, нарушаващи метаболизма;
  • външни влияния - по-високите температури обикновено забавят метаболизма или влияния на организма.

Причината за забавянето обаче може да бъде не само лош начин на живот, но и здравословни проблеми. Диабетът, дисфункцията на щитовидната жлеза, ниските нива на естроген, но също така и други хормонални колебания (особено при мъжете, тестостерон) и дисфункцията на лимфната система или синдром на Кушинг забавят метаболизма най-много.

Симптоми на бавен метаболизъм

  • честа умора;
  • суха коса и кожа;
  • сладък вкус в устата;
  • невъзможност за отслабнете, въпреки здравословното и балансирано хранене;
  • хибернация.

Как да ускорим метаболизма

Сутрин

Балансираната закуска е от съществено значение. Ако не ядете в рамките на един час след събуждане, тялото ще премине в режим на кризисен глад и след това ще започне да спестява всяка доставена калория за “по-лоши” времена. Диетолозите повтарят, че гладуването води до забавяне на метаболитните процеси и наддаване на тегло.

От какво трябва да се състои закуската:

  • качествен протеин - кисело мляко, скир със сирене, шунка, омлет;
  • качествен въглехидрат с много фибри;
  • плодове или зеленчуци. 

Количеството на храната зависи от вашата височина, тегло и режим.

Кафе

Според проучване, публикувано в списанието Physiology & Behaviour, хората, които пият класическо кафе, имат 16% по-бърз метаболизъм от тези, които предпочитат безкофеинови напитки.

Не забравяйте да се храните

Не трябва да имате повече от 3 часа между всяко хранене. Винаги трябва да ядете, преди да огладнеете, само за да няма нужда тялото да съхранява провизии. Гръцко кисело мляко и плодове, препечен хляб с авокадо, това са ястия, които няма да позволят на метаболизма ви да е на празен ход.

Обяд

Протеините не са необходими само на хора, които активно работят върху мускулатурата си, или на деца, които са „в развитие“. Протеините трябва да бъдат важна част от диетата на всеки. Просто казано - колко килограма тежите, колко грама протеин трябва да ядете най-малко и на ден. Тоест 60 кг = най-малко 60 грама протеин. Обикновеното кисело мляко има около 5 грама в опаковката, яйцата около 5 грама протеин, а чаша прясно мляко приблизително същото. Какви храни трябва да присъстват в обяда? Риба, птиче месо, шунка, гръцко кисело мляко, извара, те не само осигуряват всички тези протеини, но и имате нужда от повече енергия, за да ги усвоите.

Не забравяйте фибрите. Тялото също консумира много повече енергия за храносмилане и това може да ускори метаболизма. Най-важните източници на фибри включват пълнозърнест хляб, зеленчуци, овесени ядки, леща и бобови растения, информира MedConsult.bg.

Пийте зелен чай

Подобно на кофеиновите напитки, зеленият чай ускорява метаболизма. Според проучвания, две до четири чаши зелен чай на ден ще ви помогнат да изгорите до 50 калории на ден, което е два килограма годишно.