fbpx
Нощ на учените

Кой храни са богати на калций?

11 / 12 / 2018
Написана от MedConsult

Калцият е един от най-важните минерали за организма. Неговата роля от физиологична гледна точка е комплексна. Освен градивната си роля той взима участие и в мускулното съкращение, невроналната сигнализация, мембранната пропускливост, дейността на някои ензими, в процеса на кръвосъсирване. Основните храни, богати на калций, са млечните продукти. Има обаче много други източници, които са с високо съдържание на минерала.

Бял боб- Бобът е изключително подходяща храна по време на отслабване заради баланса от хранителни вещества. Той е вкусен и може да бъде използван като основа за много вегетариански и вегански ястия. Освен това е чудесен източник на калций и желязо - в една чаша боб има 191 мг калций!

Семена и ядки- Сред семената, които са с високо съдържание на калций, са мак, сусам, целина и семена от чиа. Например 1 супена лъжица маково семе съдържа 126 mg калций. Семената също осигуряват протеини и здравословни мазнини. Семената от чиа са много богати на омега-3 мастни киселини, а сусамът съдържа минерали като мед, желязо и манган. Сред ядките с най-високо съдържание на калции са бадемите.

Сардини- От половин консерва сардини може да си набавите 321 мг калции. Сардините и консервираната сьомга са богати на калций, като най-много той се съдържа в костите им.

Тофу- това е вид соево сирене, което съдържа голям процент вода и минимално количество въглехидрати и мазнини. Тофуто се смята за пълноценен източник на протеини, т. е. в него присъстват всички необходими за човешкия организъм аминокиселини. В половин чаша има 861 мг калии.

Амарант - Една порция зърна от амарант доставя 116 mg калций, а листата му – почти двойно повече

Портокали- Чаша прясно изцеден портокалов сок има около 500 мг калций.

Витамин D има важна роля за поддържането на оптимални нива на калция в кръвта, както и костната система в периода на растеж и през целия живот. Той стимулира усвояването на калций и фосфор от червата и се грижи за правилното функциониране на клетките, които зависят от калция.
Кои храни са виновни за извличане на калция от костите?

Храните, които предизвикват отделяне на калций в урината са:

-животински протеин
-сол
-кофеин
-рафинирана захар
-алкохол
-никотин
-лекарства като антибиотици, стероиди
-синтетичен витамин А

Нощ на учените