fbpx

Яйцата са суперхрана, която предпазва от редица заболявания

08 / 07 / 2019
Написана от MedConsult

Яйцата са една от най-богатите на протеини храни.

В състава на яйцата влизат полезни хранителни вещества, омега-3, витамини и микроелементи

  • в белтъка се съдържа витамин В2 ( рибофлавин ), отговорен за клетъчното дишане и В3 ( ниацин ), който способства обмяната на хранителните вещества в организма;
  • жълтъкът е богат на витамини В5, В6, В12, както и фолиева киселина;
  • яйцата са добри източници и на витамин D, E, K, калций, цинк и селен.

Достатъчните количества витамин D помагат за абсорбирането на калция и заздравяване на зъбите. Поради високото съдържание на витамин А яйцата предпазват очите от заболявания. От друга страна дефицит на този витамин е свързан с отслабване и дори загуба на зрението. Жълтъците съдържат антиоксидантите лутеин и зеаксантин, които поддържат доброто състояние на очите. Експерименти са показали, че ниски нива на зеаксантин могат да имат пагубен ефект върху окото, по същия начин, както би могла и липсата на лутеин. 

Най-качественият, пълноценен и лесноусвоим от човека белтък се намира в яйцата

С яйчният белтък се сравняват всички останали белтъци, тъй като е приет за универсален източник на чист протеин. Не съдържа никакви мазнини и има малко калории, което го прави много подходящ за диетичното хранене.  Въпреки огромната концентрация на ценни хранителни вещества, енергийната стойност на едно цяло яйце е едва около 70 ккал, затова то спокойно може да се включва и в различни диети.

Консумацията на яйца предпазва от сърдечносъдови заболявания. Суперхраната е богата на селен, който е противовъзпалително вещество. Дефицитът на минерала е свързан с намален риск от някои сърдечносъдови заболявания. Яйцата укрепват имунната система. Ако консумирате по две яйца на ден, ще си набавяте достатъчно протеини, за да може имунната ви система да работи добре.

В тях се съдържа лесноусвоимо желязо в комбинация с лецитин, а тази комбинация стимулира образуването на нови еритроцити в кръвта.

Холинът, който се съдържа в жълтъка, намалява риска от рак на гърдата, а дори консумацията само на две яйца за закуска, снабдява организма с половината доза холин за деня.  Също така в жълтъка се съдържа колаген, който е изключително полезен за кожата.

Яйцата съдържат и сяра, която подпомага функцията на колаген в организма и премахва свободните радикали.