fbpx

Витамин К – ето защо е полезен за здравето на човека

03 / 01 / 2020
Написана от MedConsult

Знаете ли, че витамин К е открит през 1929 г.? Той е наречен К, защото означава първата буква на думата "коагулация", тъй като е доказано, че помага на кръвта да се съсирва. Точно 10 години по-късно той за първи път е изолиран от люцерната – витамин К1, а през същата година се извлича от храни с животински произход, под името витамин К2.

Medconsult.bg ще ви сподели защо витамин К е важен за здравето на всеки човек и за какво служи:

  • За нормалната коагулация на кръвта;
  • Като антидот срещу редица токсични вещества и отрови (напр. кумарин);
  • Като стимулатор на образуването на протромбин в черния дроб (ценно вещество в кръвта), ако черният дроб по някаква причина не го произвежда достатъчно;
  • За образуване на костите, защото осигурява синтеза на остеокалцин - протеин от костна тъкан, върху който калцият кристализира;
  • За регулиране на окислително-възстановителните реакции в организма.

В същото време лошата абсорбция на мазнини в организма на хората значително намалява усвояването на витамин К и другите мастноразтворими витамини, чиито резерви са сравнително малко в организма.

Какво са рисковете от липсата на този витамин 

Ако човек получава твърде малко витамин К с храната, чернодробните резерви на това вещество могат да се изчерпат. В този случай витаминът трябва да се приема като хранителна добавка.

При здрав човек се синтезира от микрофлората на чревния тракт, но това количество не винаги е достатъчно. Приемът на аспирин и антибиотици, както и увреждането на черния дроб намалява количеството витамин К, произвеждано от организма.

При доказан недостиг на този ценен витамин при новородени, както и при хора, които приемат лекарства за разреждане на кръвта, могат да възникнат проблеми:

  • лесно се появяват синини по кожата;
  • кръвотечение от носа или венците в устната кухина.

Каква е препоръчителната доза витамин К

Няма данни за препоръчителни количества, но приблизителното дневно изискване е 75 mcg от него. Medconsult.bg ще ви изброи в кои продукти има най-високи дози от този витамин:

  • магданоза;
  • киселото зеле;
  • копривата;
  • брюкселското зеле;
  • спанака;
  • пшеничния зародиш;
  • соевото брашно;
  • броколите;
  • маслото от рапица;
  • шипката;
  • зелето;
  • пшеничните трици;
  • картофите;
  • овеса;
  • царевицата;
  • граха;
  • боба.

Може ли да ни навредят големи дози витамин К

Не са отбелязани токсични ефекти от големи дози естествен витамин К, които са получени с изброените по-горе продукти.
Но добавките с него трябва да бъдат приемани само под наблюдението на лекар и да се спазва предписаната доза.
Medconsult.bg ви съветва да не подценявайте неговата роля за здравето.