fbpx

Експертна класация на диетите през 2020-та година

30 / 01 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Група американски специалисти вече десет години изготвят класацията на най-добрите диети в света. Medconsult.bg ви представя най-добрите и най-лошите диети през 2020-та според експертите.

За трета поредна година средиземноморската диета е най-добрата според американските експерти, които ежегодно наблюдават резултатите от най-известните и популярни хранителни режими в света. Това е отлична новина за нашия хранителен сектор: средиземноморският начин на хранене остава на челна позиция сред диетите през 2020г.

Какво представлява средиземноморската диета?

Характеристиките й включват:

  • баланс;
  • вкус;
  • лекота на изпълнение и организация;
  • здраве.

Средиземноморската диета е на първо място по всички тези аспекти. Сега има много научни изследвания, които потвърждават благоприятното въздействие от нейните свойства.

Диетатата заема първо място в категориите:

  • здравословна диета;
  • лесна за спазване диета;
  • най-добра диета на растителна основа;
  • идеална диета за диабетици.

Хранетелния режим подобрява здравето на костите и сърцето, понижава риска от деменция и рак на гърдата, както и увеличава дълголетието, и намалява шансовете за хипертония или развитие на диабет.

Ядат се много зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, бобови растения. В резултат на това се приемат малко храни от животински произход особено риба, мляко и нискомаслени сирена, както и минимални количества месо (за предпочитане бяло, нетлъсто месо).

Диетата DASH

Веднага след средиземноморската диета е ред на диетата „DASH”, която е разработена, за да помогне да се поддържа теглото под контрол. Неслучайно враг номер едно на тази диета е солта, която освен всичко друго, е призната за основен фактор за повишаване на теглото. На ден могат да се консумират максимум 2 грама сол. Разбира се, не се допускат и храни, богати на сол като салами и такива, пълни с наситени мазнини и холестерол, като хамбургери, колбаси, зрели сирена, масло..

Гъвкавата диета

Флекситарианската диета се фокусира върху пълнозърнестите храни, плодовете и растителните протеини. Това е основно вегетарианска диета, при която можете да хапвате по малко месо или риба, но само от време на време. Ето защо се нарича Flexitariana. Както знаем, диета, в която се консумират основно плодове и зеленчуци, заедно с пълнозърнести храни, е особено полезна за организма.

Диетата MIND

На трето място намираме диетата MIND, което е съкращението от английското наименование на Средиземноморската диета-DASH. Това е комбинация от средиземноморският начин на хранене и DASH правила за забавяне на когнитивния спад, типичен например за страдащите от болестта на Алцхаймер.

Точковата диета

Смята се за първа диета по своята способност да се губи излишно тегло.Тя се основава на диета, която дава на всяка храна точкова стойност, в зависимост от нейното съдържание на мазнини и калории. Диетата ви позволява да ядете, като намирате нужното количество от всякакъв вид храна. Трябва да се изключат само алкохолът и сладките напитки.

Съществен момент на тази диета е участието в периодични мотивационни срещи с хора, които дават психологическа подкрепа, за да продължат участието си в хранителната програма. Обикновено това са хора, които вече са отслабнали и могат да свидетелстват, че методът работи.

Най-лошите диети според експертите

Въпреки голямото благоразположение, което срещат сред хората, които ги следват, най-лошите диети са на Дюкан, Аткинс и кето диетата.

Диетата на Дюкан

Този тип диета е разработена от Пиер Дюкан. Режимът е структуриран в четири фази и насърчава приема на протеините и приема на 100 храни- 72 от животския произход и 28 от растителен.

Казано по-просто - първо започваме само с протеини, след това постепенно можем да въвеждаме и други храни.

Това е много небалансирана диета, въпреки че всъщност ви позволява да свалите много килограми. Още през 2010 г. Френската агенция по безопасност на храните определи тази диета като режим с висок риск за здравето, тъй като в дългосрочен план е вероятно да причини чернодробни, бъбречни и сърдечно-съдови заболявания.

Диетата на Аткинс

Тя се основава на схема, която осигурява много мазнини и протеини, елиминира захарите и значително намалява приема на въглехидрати. Няма ограничения за количествата на месото, включително и на сушените меса. Отново отслабвате бързо, но липсата на плодове и зеленчуци, недостига на витамини и минерали, причинява значителни вреди на здравето.

Кето диетата

Тази диета е харесване от много известни личности. Tова е диета, която може да изложи на риск правилното функциониране на бъбреците и черния дроб.

Кетогенната диета се основава на намаляването или пълното премахване на захарта за кратък период от време. В търсене на алтернативни източници на енергия тялото започва да гори мазнини, преработвайки вещества, наречени "кетонови тела" в черния дроб, като бета-хидроксибутират, оцетна киселина и ацетон.

Производството на кетони е основният план за действие на организма при извънредни ситуации. Той служи за доставяне на ново гориво в мозъка, когато е лишен от глюкоза.