fbpx

Какво се случва с тялото ви, ако ядете твърде много протеини

03 / 02 / 2020
Написана от MedConslt

От колко протеини се нуждаем?

Съдържанието на протеини в дневното ни меню е от съществено значение за нашето здраве.

Според американския съвет по хранене, препоръчителната дневна доза е 0,8 грама протеин на килограм телесно тегло за възрастни. За децата и младежите, тази стойност трябва да се удвои или утрои поради бързината на метаболизма им.

Какво се случва, ако ядем твърде много протеини?

Въпросът далеч не е риторичен, като се има предвид, че някои диети за бързо отслабване, които са особено популярни, осигуряват хиперпротеинови режими (от Дюкан до Аткинс до Палео). Освен това много хора, които посещават фитнес залите, са убедени, че трябва да приемат огромни количества протеин. Medconsult.bg представя на вашето внимание какво се случва, когато прекалим с консумацията на храни богати на протеини.

1. Лошо настроение

Има някои изследвания, които потвърждават промените в настроението след кетонна диета, в чиято основа е приема на протеини. Най-важното проучване е проведено от Грант Д. Бринкуърт, изследовател от Организацията за научни и индустриални изследвания на Общността (CSIRO) за хранителни науки в Аделаида, Австралия. Резултатите от продължителна диета със силно преобладаване на протеини, водят до съществена загуба на настроение в дългосрочен план, което може да предизвика дори хронична тъга и депресия.

Излишъкът от протеин тласка организма ни към високо производство на кетонови тела с токсичен потенциал, към който трябва да се добави рискът от:

  • деминерализация на костите;
  • чернодробни заболявания;
  • нефропатия;
  • диспепсия;
  • енцефалопатия и последващото лишаване от други хранителни вещества.

Не бива да забравяме, че протеиновите диети обикновено включват намален прием на въглехидрати, а връзката между настроението и въглехидратите е известна от години.

2.Замъглено съзнание

Друг признак, че ядем твърде много протеини и твърде малко въглехидрати, е усещането, че имаме замъглено съзнание. Въглехидратите, които тялото ни трансформира в захари, са основният източник на енергия за мозъка и ако те не се консумират достатъчно, концентрацията става доста трудна.

3. Гняв

Можем да загубим търпение твърде лесно и да избухваме по-често. Без достатъчно въглехидрати, нивото на кръвната захар се срива и не се произвежда достатъчно серотонин, което ни кара да се ядосваме. Ако имате това усещане, по-добре е да хапнете лека въглехидратна закуска, като гръцко кисело мляко, горски плодове, сирене, плодове, пълнозърнест хумус и бисквити. Това позволява не само да се стабилизира настроението, но и да се регулира нивото на кръвната захар.

4. Затлъстяване

Ето още един от парадоксите на протеините: Ако се храните с правилните количества, те ни помагат да държим теглото си под контрол, но ако прекалим с тях, получаваме точно обратния ефект. Това се случва особено ако ядете прекалено много животински протеини или пиете твърде много протеинови шейкове, както правят някои хора във фитнеса. Месото често има излишни мазнини и калории, някои протеинови шейкове са богати на добавени захари, които подобряват вкуса им. За по-балансирана диета, е необходимо да включите "постни" протеини в менюто си- зърнени храни, плодове и зеленчуци.

5. Запек

Ако приемате твърде много протеини, организмът изпитва затруднения с храносмилането и червата се борят да функционират правилно. Ако включите в менюто си твърде много протеинови храни, може да се появи липса на фибри от зеленчуци и зърнени храни, важни за храносмилането и редовното посещаване на тоалетната. Решението е просто- приемайте поне 25 грама фибри на ден от храни като пълнозърнест хляб, зеленчуци и плодове и ще избегнете появата на запек.

6. Постоянна жажда

Друг признак, че тялото консумира твърде много протеини, е постоянната жажда. Прекомерната консумация на протеинови храни, може да причини тежка форма на дехидратация и поява на камъни в бъбреците.

7. Лош дъх и обилно потене

Консумирането на твърде много месо не само ви кара да се потите повече, но и причинява лош дъх. Когато тялото е лишено от въглехидрати, то използва мазнините за „гориво”, произвеждайки кетони, които могат да придадат на дъха неприятна миризма на ацетон.