fbpx

Киви, тиквички и други полезни храни при запек

16 / 02 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Запекът е едно от най-неприятните състояние, с които почти всеки се е сблъсквал.

Запек или констипация?

Две различни имена, които показват едно и също разстройство, изключително разпространено сред възрастните. Преди да прибегнете към лекарства, можете да опитате да се преборите със запека, като изберете храни с разхлабително действие.

Medconsult.bg ви дава няколко предложения, от които да се възползвате.

Диета, богата на вода и фибри (около 30 грама на ден е оптималното количество) е в състояние да направи изпражненията по-меки и да стимулира чревната дейност. Eто храните и напитките, които според лекарите не бива да пропускате, ако страдате от запек. Ако запекът е придружен от коремни болки, е добре да потърсите лекарска помощ: запекът може да бъде симптом на някакво друго заболяване, което трябва да бъде идентифицирано.

За закуска – овесени трици или мюсли

За закуска:

  • чаша кафе, което да бъде придружено със сухари или пълнозърнести бисквити;
  • няколко чаени лъжички овесени трици или мюсли.

Пълнозърнести храни, са богати нанеразтворими влакна, способни да задържат вода, да натрупат обем в червата и да активират отново своята дейност. В дните, когато страдате от запек, е добре, да включите пълноценни зърнени храни в диетата си.

Газирана вода, богата на магнезий

За насърчаване на полезната активност на фибрите е препоръчително да се пие много вода. Водата увеличава обема на фекалната маса в червата и стимулира перисталтиката, тоест спомага за изхвърлянето на изпражненията.

Следователно, трябва да приемаме по минимум литър и половина вода на ден (около 8 чаши), като тя трябва да бъде чиста, трапезна вода или минерална – богата на магнезий и сулфати. Можете да започнете деня с чаша вода преди закуска.

Семена от малини и ленено семе

За да подсилите допълнително приема на течности, можете да приготвите слабителен билков чай, който да пиете два пъти на ден – преди обяд и преди вечеря.

Вземете цвят от малура (40г), липа (20г) и ружа (40г), след което оставете за десет минути, десет грама от тази смес да се накисне в чаша с вряла вода.

Опитайте също веднъж на ден да консумирате ленено семе – при контакт с вода в стомаха ви, лененото семе образува вид слуз, способна да омекоти изпражненията и да спомогне да увеличаването на обема им.

Можете да натрошите 4 до 5 ч.л. семена и да ги накиснете в чаша вода за двадесет минути. След това прецедете напитката. В никакъв случай не прекалявайте с количествата: ленените семена могат да причинят метеоризъм, а освен това са с високо калорийно съдържание 470kcal на 100гр.

Тези от вас, които са на диета, могат да погълнат, с малко вода, няколко супени лъжици цели семена. По този начин мазнините, които се съдържат в семената ще се абсорбират от червата.

Пълнозърнести макаронени изделия и сандвичи

За обяд или вечеря хапнете една порция пълнозърнеста паста. За разлика от класическия бял сорт, пълнозърнестата паста е богата на фибри, и подобно на зърнените култури за закуска, помага на чревните функции. Не забравяйте да подправяте ястията си с една или две чаени лъжички зехтин екстра върджин, който е полезен за правилната функция на червата. В допълнение, можете да придружите храненето си с пълнозърнест лимец, който съдържа около 8гр. фибри на 100гр продукт.

Пет порции зеленчуци на ден!

Поне няколко пъти седмично замествайте месните протеини с протеини от бобови храни. Включвайте зеленчуците като сос за паста или под формата на супа. И не забравяйте пресните зеленчуци!

Много полезни, поради богатото съдържание на фибри са броколите, брюкселското зеле и тиквичките. Що се отнася до плодовете - бъдете наясно, че кашата от киви и ананас е мощен естествен лаксатив.

 

Кисело мляко и напитки с пробиотици

 

В насоките за здравословно хранене от 2011г., Министерството на здравеопазването посочва, че пробиотиците насърчават баланса на чревната флора. Определени пробиотични щамове, открити в киселото мляко и в някои видове прясно мляко, се оказват особено активно средство срещу запек.