fbpx

Висок холестерол и кои храни трябва да избягвате

15 / 02 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Имате ли висок холестерол? Разгледали ли сте ежедневната си диета? Възможно е да консумирате храни, които го карат да повишава нивото си.

Medconsult.bg направи анализ на храните, които повишават нивата на холестерола, излагайки сърдечно-съдовата ни система на риск.

Висок холестерол и начина на живот: До колко лошите навици имат значение?

Лошите навици за ключови при този проблем. Тютюнопушенето може да причини леко повишаване на "лошия" холестерол, а физическата активност в този случай не помага, тъй като действа слабо на „лошия” холестерол (дори и да повиши добрия). Лошият холестерол се разглежда като генетична или семейна предразположеност към грешен начин на хранене. Диетата в този случай трябва да бъде хиполипидна и богата на „прости” ястия.

Кои са храните, които са отговорни за високия холестерол?

Главните виновници за високия холестерол са мазнините. Не бива да прекаляваме с консумирането на:

  • бешамел;
  • сметана;
  • масло;
  • свинска мас;
  • бекон;
  • майонеза;
  • маргарин;
  • кокосово масло;
  • палмово масло.

Същото важи и за сложните въглехидрати като спагети, паста, равиоли, както и пържени или печени меса. Ако месото е постно или мазнините могат да бъдат отстранени, то само по себе си не е забранено. Следователно, тлъстите меса и колбасите, от които мазнините не могат да бъдат премахнати, трябва да бъдат строго ограничени. Такива храни са наденица, кайма за кюфтета или хамбургер. Също така, някои риби са с високо съдържание на мазнини като херинга, сьомга, сардина, скумрия, риба тон (в масло). Положителното в морските продукти е, че са богати на омега-три затова е препоръчително да ги консумирате, но в малки количества.

Как трябва да подходим към захарните изделия?

Холестеролът е животински продукт, следователно той не се съдържа в шоколада, но проблемът е, че бисквитите, сладкишите, сладоледът имат много мазнини. Разбира се, има и бисквити, които съдържат ниско съдържание на мазнини и калории. Следователно, трябва да изберем от тях, ако искаме да избегнем дори минимален риск за покачването на холестерола.

Има ли опасност за наличие на висок холестерол при консумация на млечните продукти?

Пълномасленото мляко съдържа 4% мазнини, които не са много, но добавени към други храни, те увеличават общото количество консумирани липиди. Така че, ако искате да консумирате мляко, е добре да се насочите към нискомаслените продукти. Същото важи и за киселите млека – избирайте нискомаслени или плодови. Твърдите сирена трябва да бъдат строго ограничени докато останалите млечните продукти могат да се консумират умерено.

Позволено ли е понякога консумирането на някоя от забранените храни?

Когато имате специални поводи и се събирате с приятели на маса, е трудно да се спазват винаги стриктни хранителни навици. Това са ситуации, в които е по-трудно да се придържате към строга диета. Но у дома задължително трябва да сте по-внимателни какво консумирате, ако искате да избегнете появата на висок холестерол и други сериозни неразположения.