fbpx

Омазняване на черния дроб

26 / 02 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Клиничното наименование е „чернодробна стеатоза“. Обикновено няма явни симптоми, така че ако сте с наднормено тегло или пиете твърде много алкохол, е препоръчително да си направите прегледи - като ултразвук на черния дроб. Medconsult.bg ви представа основните храни, които трябва да се консумират и избягват при наличието на такъв проблем.

Омазнен черен дроб

Има няколко вида омазняване на черния дроб:

  • в следствие на консумацията на алкохол;
  • в следствие на хранителен режим;
  • в някои случаи може да се дължи на бременност, както и на някои заболявания.

Мазнините по черния дроб увреждат този орган, като му пречат да отстранява токсините и да произвежда основни жлези при храносмилането.

Кои са подходящи храни?

От решаващо значение е да намалите калориите и да ядете храни, богати на фибри и пълни с витамини и минерали.

Следните храни, могат да бъдат особено полезни за страдащите от омазняване на черния дроб:

  • Чесън

Чесънът е в основата на много диети и се препоръчва на страдащите от омазняване на черния дроб. Изследване, публикувано в научното списание „Advanced Biomedical Research“, показва, че добавките с екстракт от чесън спомагат за намаляване на висцералната мазнина, която се отлага в коремната област и която е най-опасна за здравето.

  • Омега 3

Тези мазнини са в центъра на много изследвания, в които се отбелязва полезното им действие върху сърцето и мозъка. Скорошно проучване потвърждава, че Омега 3 подобрява нивата на мазнините в черния дроб и повишава нивата на добрия холестерол.

Сред храните, които съдържат Омега 3 са сьомгата, орехите, лененото семе, слънчогледовите семки и сардините.

  • Кафе

Изследване, публикувано в научното списание „Annals of Hepatology“, посочва, че кафето съдържа хлорогенна киселина, която е мощен антиоксидант с противовъзпалителни свойства. Освен кафето спомага за намаляване на холестерола и хипертонията.

  • Броколи

Консумирането на разнообразни видове зеленчуци е много полезно за страдащите от омазнен черен дроб, а броколите трябва задължително да присъстват в диетата.

  • Зелен чай

Изследване, публикувано в научното списание „World Journal of Gastroenterology“, показва как зеленият чай може да помогне за намаляване на процента на мазнините в кръвта.

  • Орехи

Редовната консумация на ядки подобрява функцията на черния дроб, особено при страдащите от омазняване на черния дроб.

  • Авокадо

Авокадото е богато на здравословни мазнини, като съдържа противовъзпалителни хранителни вещества и разтворими фибри, които се борят с оксидативния стрес.

  • Соя

Някои протеини могат да защитят нашето тяло и да подобрят състоянието на мазнините в черния дроб.

Храни, които трябва да се избягват

Добавянето на здравословни храни към диетата е най-добрият начин за борба с омазнения черен дроб. Има обаче някои храни, които трябва задължително да се избягват.

  • Проста захар и добавени захари

Добавените захари, спомагат за повишаване на нивата на кръвната захар и вредят на черния дроб. Добавените захари се съдържат главно в:

  • бонбони;
  • сладолед;
  • плодови сокове и газирани напитки, дори и такива без калории.

 

  • Бяла паста, хляб и ориз

Преработените и рафинирани брашна повишават нивата на кръвната захар. Трябва да консумирате само пълнозърнестите им разновидности.

  • Пържени или солени храни

Пържените или много солените храни увеличават приема на калории, тъй като повишават апетита и е много вероятно да доведат до преяждане. Добавяйте подправки към храната си, вместо сол.

  • Алкохол

Алкохолът е един от най-значимите рискови фактори за омазняването на черния дроб. Следователно, тези от вас, които страдат от този проблем, трябва да се въздържат напълно от употребата на алкохол.

  • Червено месо и колбаси

Забранява се и консумацията на червено месо и готови колбаси.