fbpx

Диабет и диета- трикове за понижаване на гликемичния индекс

03 / 03 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Няколко практически съвета за хранене за тези от вас, които имат проблеми с инсулина.

Най-често срещаните съвети за хората, страдащи от диабет тип 2, са строги ограничения в храненето. Тази ера обаче отмина, защото някои трикове ви позволяват да се храните по вкусен начин, с който същевременно да поддържате нивата на кръвната си захар в норма. Въпреки това, последните проучвания показват, че в някои случаи строгите диети могат да излекува диабет тип 2.

Зелена светлина за въглехидратите

Противно на общоприетото схващане, основата на балансираната диета при диабетици също се състои от храни с богато съдържание на въглехидрати, както и от храни съдържащи фибри като плодове и зеленчуци. Накратко – дори диабетиците могат да си хапват порция спагети. Днес диабетът вече не се счита за вид захарна болест. Поради тази причина въглехидратите са не само разрешени, но и се препоръчват, защото са необходими за правилното функциониране на организма.

Внимавайте с теглото

Какво трябва да бъде храненето на тези, които имат проблеми с инсулина?

Можете да ядете всичко, но не можете да ядете по много. 5 до 10% загуба на тегло е достатъчна за ефективното контролиране на заболяването. Също така отслабването спомага да се намали наполовина рискът от появата на диабет. Хората с наднормено тегло страдат от диабет 2 пъти по-често в сравнение с тези, които поддържат килограмите си в норма.

Диабет тип 2 – истинска епидемия

Пациентите, страдащи от диабет тип 2, постоянно се увеличават. Знаете ли какво представлява диабетът? Това е хронично заболяване, при което се наблюдава високо ниво на глюкозата в кръвта (хипергликемия) и променено количество или активност на инсулина (хормонът, произведен от панкреаса, който позволява на глюкозата да навлезе в клетките и последващото му използване като енергиен източник).

За да се справите с диабета, трябва да промените хранителните си навици за цял живот. Но това трябва да се преживява като положителна промяна, а не като наказание. Пълното премахване на някои храни от менюто може да бъде по-опасно от консумирането им по балансиран начин.

Ето няколко съвета за правилното хранене при диабетици

С предупреждение: препоръчително е да определите персонализиран хранителен режим, след консултация със специалист!

Триковете за понижаване на гликемичния индекс

Важно е диабетикът да се научи да различава храните въз основа на гликемичния им индекс. Този параметър показва колко бързо глюкозата, присъстваща в храната, се абсорбира от кръвта. Когато ядем храна, богата на въглехидрати, нивата на глюкоза в кръвта постепенно се повишават, тъй като нишестетата и захарите се усвояват по-бързо от организма. Скоростта на тези процеси се променя в зависимост от храната и вида на хранителните вещества, които съдържа, количеството фибри, които присъстват в нея и състава на останалите храни, които вече присъстват в стомаха и червата. Гликемичният индекс засяга главно храни с високо съдържание на въглехидрати, докато богатите на мазнини или протеини храни, не оказват незабавен ефект върху нивата на кръвната захар (гликемия), но водят до продължително по-късно повишаване.

Гликемичният индекс се влияе от състава на храната, но и от методите на нейното приготвяне. Можем да намалим гликемичният индекс, като коснумираме сварена и охладена храна. Например – варени и охладени картофи са отличен избор. Консумирането на храни, богати на разтворими фибри, също помага да се понижи гликемичният индекс, тъй като те са способни да абсорбират големи количества вода, образувайки вид гел в червата.

Ако кръвната захар се повиши бързо?

Какво се случва, ако консумираме храни с високи нива на гликемичен идекс? Бързото повишаване на нивата на кръвната глюкоза стимулира панкреаса да отделя големи количества инсулин. Той предизвиква бързо усвояване на глюкозата от тъканите, така че два или три часа след хранене настъпва хипогликемия с последващото чувство на глад и известно неразположение. Ако консумирате още въглехидрати, за да се справите с глада, стимулирате нова секреция на инсулин и влизате в порочен кръг.

Това не е единствената опасност. Често тялото не усвоява цялата глюкоза, която в следствие на това се трансформира в мастна тъкан. Неизползваните запаси от мазнини се натрупват и се появява проблема с наднорменото тегло. Не всички учени обаче оценяват нивата на гликемичния индекс по един и същи начин. Американската асоциация за диабет (ААД) дори постави под въпрос до колко е важен контрола на гликемичния индекс, препоръчайки да се обръща повече внимание на количеството храна, отколкото на източника на въглехидрати.