fbpx

Рефлукс – препоръчителната диета

28 / 03 / 2020
Написана от Линда Стоянова

Кои храни са разрешени и кои трябва да се избягват от страдащите от рефлукс? Medconsult.bg ви отговаря на този въпрос.

Страдащите от гастроезофагеален рефлукс, трябва да обърнат внимание на хранителния си режим. Ще ви представим списък както от препоръчваните, така и от забранените храни при страдащите от това заболяване. Списъкът е изготвен от „Националния център за стомашни заболявания“ в Италия.

Списъкът на храните, които трябва или не трябва да се консумират, са изброени според способността им да индуцират производството на киселина; да дразнят вътрешната повърхност на хранопровода (причинявайки рефлукс езофагит) или да освободят клапата между стомаха и хранопровода. Колкото повече от ЧЕРВЕНО маркираните храни консумирате, толкова е по-голям шансът да получите езогагеален рефлукс. В ЖЪЛТО са маркирани храните, които е препоръчително да се консумират умерено, а в ЗЕЛЕНО тези, които не предизвикват или не влошават гастроезофагеалния рефлукс.

ЗЕЛЕНИ ХРАНИ

 Те не предизвикват или не влошават рефлукса:

  • ПЛОДОВЕ: ябълки / ябълков сок, сушена ябълка, банан;
  • ЗЕЛЕНЧУЦИ: моркови, зеле, грах, броколи, зелен фасул, варени картофи;
  • ЗЪРНЕНИ ХРАНИ И СТРАНИЧНИ ПРОДУКТИ: мултизърнест / бял / ръжен хляб, кафяв ориз, рафиниран ориз, кускус, сладки / солени бисквити, оризови питки, трици / овес / глазирани зърнени храни;
  • МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ: фета, без мазнини; козе / соеви крема сирена.
  • МЕСО, ЯЙЦА, РИБА: постно говеждо месо, пържола, пилешки гърди, яйчен белтък, прясна риба;
  • СЛАДКИ И МАЗНИ ХРАНИ: печени картофи, бисквити без мазнини, женско биле.
  • НАПИТКИ : минерална вода.

ЖЪЛТИ ХРАНИ

Трябва да се консумират умерено:

  • ПЛОДОВЕ: ябълков сайдер, праскови, малини, грозде;
  • ЗЕЛЕНЧУЦИ: чесън, варен лук, праз, кисело зеле, шалот;
  • ЗЪРНЕНИ ХРАНИ И СТРАНИЧНИ ПРОДУКТИ: чесън хляб, мюсли;
  • МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ: кисело мляко, прясно мляко, обезмаслено мляко, сирене тип чедър, моцарела;
  • МЕСО, ЯЙЦA, РИБА: пилешка пържола, бъркани яйца с масло, пържени яйца, пържена риба, салата от риба тон, говеждо и свинско месо, шунка;
  • СЛАДКИ И МАЗНИ ХРАНИ: бисквити с ниско съдържание на мазнини, кетчуп.
  • НАПИТКИ: бира, кока кола. 

ЧЕРВЕНИ ХРАНИ

Могат да предизвикат рефлуксна атака:

  • ПЛОДОВЕ: сок от портокал/портокал, лимон, лимонада, сок от грейпфрут/грейпфрут, боровинки;
  • ЗЕЛЕНЧУЦИ: домати, картофено пюре, пържени картофи, суров лук, картофена салата;
  • ЗЪРНЕНИ И СТРАНИЧНИ ПРОДУКТИ: паста със сирене;
  • МЛЯКО И МЛЕЧНИ ПРОДУКТИ: заквасена сметана, млечен шейк, сладолед, прясно меко сирене;
  • МЕСО, ЯЙЦИ, РИБА: кайма от говеждо месо, филе от говеждо месо, пържено пиле;
  • СЛАДКИ И МАЗНИ ХРАНИ: шоколад, бонбони, чипс, масло/шоколадови бисквити, палачинки, подправки;
  • НАПИТКИ: ликьори, вино, кафе, чай.

Здравословният на живот е в състояние да намали симптомите при 20-30% от случаите на рефлукс!

  • Първи съвет: не претоварвайте стомаха. Идеалният режим, включва 5 хранения на ден, разпределени както следва: Закуска, втора закуска, обяд, следобедна закуска и вечеря. Това е оптималният вариант на хранене, за да се избегнат големи порции на едно хранене.
  • Яжте бавно и сдъвквайте храната добре.

Също така, избягвайте след хранене:

  • лягане;
  • физически упражнения/натоварване;
  • да носите твърде тесни дрехи и колани.

Препоръчително е да сдъвквате добре всяка хапка храна, ако страдате от гастроезофагеален рефлукс, тъй като дъвченето стимулира слюнкоотделянето и честотата на поглъщане.