fbpx

Как да се храним при проблеми с щитовидната жлеза

16 / 06 / 2020
Написана от Е.Илиева

Щитовидната жлеза е една от най-големите ендокринни жлези: при възрастен човек тежи 15-20 гр. и се състои от два дяла с дължина 4 см. и ширина 2-2,5 см. Получава името си благодарение на анатомичната близост до хрущяла на ларинкса, който по форма наподобява щит.

Основната цел на жлезата е да произвежда хормоните тироксин и трийодтиронин, припомня МедКонсулт.бг. Тироксинът съдържа четири йодни атома, а трийодтиронинът - два, затова за нормалното функциониране на щитовидната жлеза йодът е абсолютно необходим. Тялото не може да го синтезира самостоятелно затова ние го получаваме от храната, която консумираме.

Какво се случва, ако йодът, съдържащ се в храната не е достатъчен?

За улавяне на повече йод, щитовидната жлеза започва да расте - броят и обемът на клетките й се увеличават и се образува гуша. По този начин тялото компенсира липсата му. Ако липсата на йод в организма продължава прекалено дълго и увеличаването на обема на жлезите не нормализира нивото му, се появяват симптоми на йоден дефицит.

Хормоните тироксин и трийодтиронин регулират растежа и развитието на клетките, функциите на централната и периферната нервна система, мускулната, репродуктивната, костната, сърдечно-съдовата, дихателната и други телесни системи. И най-важното е, че те могат да контролират процесите на синтеза на протеини. Друг много важен ефект на двата хормона е способността да стимулират клетъчното и тъканното дишане в митохондриите. Следователно недостигът на йод води до тежки последици: умствените способности намаляват, появява се апатия и сънливост и се нарушава метаболизмът.

За цял живот човек консумира само 3-5 гр. йод и като микроелемент е част от много естествени органични съединения или присъства в неорганични соли под формата на йодиден анион. 10-20% от общото количество, което се намира в организма, селективно се абсорбира от щитовидната жлеза, в която обикновено са концентрирани 6000-8000 микрограма. 500-600 микрограма йод циркулират в кръвта, а щитовидната жлеза консумира 75 микрограма от тях дневно. Дневната потребност на целия организъм е 100-200 микрограма йод, в зависимост от възрастта и здравословното състояние.

MedConsult.bg разбра, че според ендокринолозите препоръчителните нива на прием на йод трябва да са както следва:

  • деца от 2 до 6 години - 90 mcg;
  • деца от 7 до 12 години - 120 mcg;
  • хора над 12 години - 150 mcg;
  • бременни и кърмещи жени - 200 mcg.

Бременните жени се нуждаят от най-голямо количество йод, хормоните на щитовидната жлеза са необходими за развитието на плода. Щитовидната жлеза на плода започва да работи от 12-та седмица на бременността, така че първите три месеца ембрионът се развива благодарение на щитовидните хормони на майката. Ако те не са достатъчни, страда целият организъм на нероденото дете и най-вече мозъкът му. Липсата на йод в храната на бременна жена може да доведе до бързото развитие на гуша.

Кръстоцветните зеленчуци съдържат органични съединения като тиоцианати и изотиоцианати. Това включва бяло зеле, брюкселско зеле и карфиол, броколи, ряпа, хрян. Доказано е, че тези вещества вещества допринасят за развитието на гуша. Групата хранителни продукти, които трябва да се избягват са бобовите култури.

Специалистите препоръчват да се ограничи употребата на тютюн, както и да се прекарва дълго време в промишлени предприятия. Трябва да се избягва достъп до химически торове и пестициди. Всички тези продукти нарушават синтеза на хормоните на щитовидната жлеза, изостряйки естествения дефицит на йод.

Има много начини да компенсирате недостига на йод. Най-ефективният и икономичен метод е използването на йодирана сол. Въпреки това, в определени периоди от живота (деца и юноши, бременност, кърмене), тялото се нуждае от редовни допълнителни физиологични дози йод. В такива случаи се предписват лекарства, съдържащи физиологична доза калиев йодид.

Възможно ли е да се нормализира нивото на йод по друг начин?

Разбира се, ако ядете стриди, калмари и морски водорасли, както правят японците. Те консумират до 1500 микрограма йод на ден и не страдат от гуша. Най-препоръчително е редовното използване на йодирана сол, както правят австрийците, швейцарците, французите, живеещи в условия на тежък естествен дефицит на йод.