fbpx

Здраво сърце- малки промени в начина на хранене

06 / 08 / 2020
Написана от

Искате или трябва да поддържате здравето на сърцето си, но не можете да се откажете от старите и любими навици? Някои от тях трудно се променят дори когато става въпрос за храна. За да запазите и подобрите работата на здравото сърце, не е необходимо да се отказвате от тях, а само малко да ги промените. В статията на МедКонсулт.бг ще откриете 5 прости, но важни промени по пътя към здраво сърце.

Зехтин вместо масло

 zehtin

Дори хората, които искат да спазват здравословно и балансирано меню, трудно се отказват от маслото (просто защото е вкусно). На практика, ако сте на здравословна диета, не трябва да започвате да готвите суха и безвкусна храна, а само да подберете правилните съставки.

През последните години трансмазнините присъстват в голяма част от храната, която консумираме, но те са вредни за нашите кръвоносни съдове. В резултат на публикациите по тази тема, много хора се втурнаха да заменят маргарина с масло. Но това не е достатъчно. Маслото идва от животното и съдържа голямо количество общи мазнини, наситени мазнини и холестерол - всички те увреждат кръвоносните съдове.

Препоръчва се маслото и маргаринът да бъдат заменени от зехтин или рапично масло. И двете масла съдържат полиненаситени мастни киселини, които допринасят за намаляване на нивата на лошия холестерол, без да навредят на добрия.

Консумацията на мононенаситени и полиненаситени мазнини вместо трансмазнини, наситени мазнини, понижава холестерола и намалява вероятността от сърдечно-съдови заболявания.

Зелен чай вместо газирани напитка

 zelen chai1

Прекомерната употреба на нездравословни и дори вредни сладки напитки, могат да окажат неблагоприятно влияние върху телесното тегло и да повишат стойностите на кръвната захар. Най-доброто нещо, което можете да поставите в тялото си (в областта на пиенето), разбира се е водата.

Газирани напитки, ароматизирана вода и готовите сокове съдържат високо количество проста захар. Дори ако към тях се добавят витамини и минерали, вредата надвишава ползата. Важно е да се каже, че простата захар, хранително вещество, което консумираме прекомерно, се разгражда бързо в организма и не допринася за усещане за ситост.

Увреждането на черния дроб и повишаването на нивата на триглицериди в кръвта, може да бъде причинено от глюкоза и фруктоза (плодова захар), които се съдържат в големи количества в готовите сокове.

За разлика от тях, зеленият чай съдържа полифеноли (антиоксиданти, които са част от състава му), които поддържат съдовото здраве. Проучванията показват, че пиенето на зелен чай намалява опасността от поява на сърдечно-съдови заболявания. Той също може да намали вероятността от инсулт и инсулиновата резистентност, да понижи кръвното налягане и риска от сърдечни пристъпи. Чрез провеждането на изследвания, учените са доказали, че пиенето на зелен чай може дори да помогне за намаляване на теглото. Някои изследвания препоръчват 3 чаши на ден, а други по 4 или 5.

Гранола вместо корнфлейкс

 granola

Зърнените храни за закуска се продават като здравословни храни, но в повечето случаи са с високо съдържание на захари. Това не означава, че трябва да се откажете от закуската си, просто трябва да инвестирате малко повече в съставките.

Промишлените корнфлейкс са основно обработени храни, в състав на които има високо количество захар и натрий, научи MedConsult.bg. Захарта повишава кръвните мазнини, а натрият оказва влияние върху кръвното налягане.

Ако искате да намалите опасността от болести на сърцето, направете си домашна гранола. Смесете печен овес с орехи, бадеми и непечени ленени семена, добавете червени боровинки и разбъркайте всичко заедно.

Могат да се правят и овесени ядки на базата на обезмаслено мляко. В малък съд смесете 3 супени лъжици овесени ядки с половин чаша обезмаслено мляко и вода. Добавете канела, карамфил и ванилия.

С промяната ще увеличите количеството на диетичните фибри в ежедневната диета и ще намалите количеството натрий и захар. Овесът има голямо количество диетични фибри (около 10 грама на 100 грама продукт). Препоръчва се да се консумират около 25 до 40 грама диетични фибри на ден от плодове, зеленчуци, бобови растения и пълнозърнести храни.

Ядки вместо тестени изделия

 bademi

В тестените изделия можете да намерите всички неща, които не се препоръчват:

  • натрий;
  • захар;
  • наситени мазнини.

Тези изделия повишават нивото на холестерола в организма.

В допълнение към всичко това, те съдържат големи количества консерванти, оцветители за храни и други. Силните аромати, високите проценти на мазнини и сол предизвикват преяждане, но е много трудно да спреш да ядеш след като започнеш.

Част от състава на ядките са диетични фибри, растителен протеин, ненаситени мастни киселини, витамини, минерали, фитостероли и антиоксиданти - всички те оказват благоприятен ефект върху сърцето.

Заменете тортата или бисквитката с няколко непечени бадеми или други ядки. Можете да ги комбинирате с различни плодове, като например, ябълка, праскова, круша или друг плод. Това ще намали количеството на натрий, захар, наситени и трансмазнини в ежедневната ви диета.

Препоръчва се да се консумира целият плод, за да получите всички полезни вещества, които се съдържат в него. През деня приемайте около 12 бадема или около 20 грама, като по този начин намалявате риска от сърдечно-съдови заболявания.