fbpx

Кетогенна диета

01 / 09 / 2020
Написана от

Въпреки, че през последните години интереса към кетогенната диета значително се е засили, тя е позната на хората още от 20-те години на миналия век. Тогава тя се е използвала за лечение на епилептични пристъпи и е била много ефективна, особено при деца с това заболяване.

По-късно, през 1970 г., д-р Аткинс публикува режим на хранене с ниско съдържание на въглехидрати, която първоначално ги елиминира почти изцяло. В днешно време използването на диета с ниско съдържание на въглехидрати е разширено за лечение на диабет и подобряване на спортните постижения.

Понякога хората бъркат кетогенната с палео (палеолитна) диета. Тя е била типична за древния човек в периода преди земеделската революция и съдържа кореноплодни зеленчуци като моркови, цвекло, сладки картофи и обикновени картофи, плодове, ядки и месо, което означава, че всъщност съдържа доста въглехидрати.

Днес доста хора с различни заболявания, с наднормено тегло, както и напълно здрави, включително спортисти, решават да преминат към кетогенния режим. От храните, които присъстват в нормалното меню на човек трябва да бъдат изключете продукти, като:

  • хляб;
  • зърнени храни;
  • плодове;
  • бобови растения;
  • дори кореноплодни зеленчуци.

Кетонни тела или кетони

Когато говорим за кетогенна диета, се има предвид хранителен режим с ниско съдържание на въглехидрати и богат на мазнини, който кара тялото ни да отделя в кръвта вещества, наречени кетонни тела или кетони.

Повечето от телесните ни клетки използват като “гориво” глюкозата, която идва от въглехидратите, споделя MedConsult.bg. При липса на въглехидрати, които могат да се разградят до глюкоза, тялото започва да разгражда мастните запаси.

Този процес, по време на който кетоните се освобождават в кръвта - се нарича кетоза. В случай на кетоза клетките ще използват кето телата, като източник на налична енергия.

Този процес ще продължи, докато не започнат да се консумират въглехидрати отново: преходът към използване на мазнини (вместо въглехидрати) като източник на енергия отнема два до четири дни, когато количеството въглехидрати в менюто е в диапазона от 20 до 50 грама на ден.

Важно е да се отбележи, че при някои хора този процес е по-бавен и понякога са необходими по-сериозни ограничения, за да увеличи количеството кето тела в кръвта.

Какво съдържа кетогенната диета

При обикновените режими на хранене въглехидратите съставляват 40% - 60% от общите калории. Кетогенната диета съдържа много малко въглехидрати, но е богата на много големи количества мазнини, протеини и зеленчуци.

Примери за типични храни:

  • Мазнини: олио, масло, тахан, маслини, авокадо, ядки и семена;
  • Протеин: яйца, месо, риба и сирена.

 riba avokado

За да спазвате този режим на хранене, ще трябва да се откажете от хляб, тестени изделия, всякакъв вид зърнени храни, картофи, а също и плодове и сладкиши. Затова този режим на хранене изобщо не е лесен - особено в дългосрочен план и мнозина не успяват да се придържат към нея.

Освен това подобен режим на хранене крие и опасности и може да предизвика редица странични ефекти:

  • чувство на умора и слабост в началото на процеса;
  • дъх на ацетон от устата;
  • гадене и повръщане;
  • запек и проблеми със съня.

Каква е ползата за здравето от кетогенната диета

Тя има много ползи, свързани с различни медицински състояния, но е важно да се знае, че не всички имат солидни научни доказателства.

Епилепсия

Това, което е известно със сигурност и се знае от много години е, че кетогенният режим е толкова ефективен, колкото фармакотерапията, за предотвратяване на епилептични припадъци. Поради този факт има и спекулации, че този начин на хранене може да бъде полезен при други неврологични състояния като Алцхаймер, Паркинсон, аутизъм и дори рак на мозъка. Въпреки това не са провеждани клинични изпитвания при хора, които да докажат тези хипотези.

Отслабване

Една от основните причини за преминаване към кетогенна диета е желанието да отслабнете. Твърдението е, че тялото изразходва повече калории, за да превърне мазнините в енергия - в сравнение с въглехидратите. Освен това някои твърдят, че големи количества протеини и мазнини причиняват продължително чувство на ситост и по този начин количествата храна намаляват, но доказателствата за това все още не са намерени.

Наистина кетогенният режим на хранене има предимство в скоростта на загуба на тегло през първите няколко месеца, но най-важното е, че тя не е по-ефективна от другите режими на хранене (като нискокалоричната или средиземноморската диета ) и степента на загуба е сравнима с тях от шест месеца до една година по-късно.

Сърдечни заболявания

Малко е странно, че големи количества мазнини могат да имат положителен ефект върху мастния профил, но вероятно това може да направи кетогенната диета. Няколко проучвания наблюдават повишаване на добрия холестерол и намаляване на лошия холестерол сред тези, които са спазвали този тип хранене.

Очевидно, поради избягването на въглехидратите тялото произвежда по-малко инсулин, а резултатът - намалено производство на холестерол. Няма обаче проучване, което да доказва това твърдение в дългосрочен план и все още не е ясно колко дълго продължава ефектът върху нивата на холестерола.

Акне

В случай, че сте се чудили, отговорът е да - въглехидратите са свързани с акнето. Затова има смисъл да се твърди, че значително намаляване на приема на въглехидрати може да подобри състоянието на проблемната кожа. Намаляването на количеството инсулин също може да помогне, но са необходими повече изследвания, за да се докаже колко полезна е кетогенната диета за лечение на акне и дали изобщо е такава.

Спортни дейности

Кетогенната диета може да помогне на трениращите спортисти да са по-издръжливи. С течение на времето подобрява съотношението мускули-мазнини в тялото им и увеличава количеството кислород, което организма е в състояние да използва. Но и тук добавяме финия шрифт: за максимална ефективност другите диети са по-полезни.

Захарен диабет

Проучванията показват, че този режим на хранене има краткосрочна полза за балансиране на нивата на захарта сред диабетиците тип 2 и през последните години също придоби голяма популярност сред диабетиците от тип 1.

Почти пълното избягване на въглехидратите причинява значително намаляване на потребностите на организма към инсулин. Също така, не е необходимо да се инжектира инсулин, за да се покрият храненията. Нивата на захар се стабилизират и почти не се променят.

 metyr otslabwane

Кога да започнете да се притеснявате

Както вече спомена МедКонсулт.бг, кетогенната диета има доста странични ефекти. Повечето не са тежки и рядко диетата може да предизвика по-сериозни странични ефекти. Основните са:

  • камъни в бъбреците - както използването на мазнините, като енергиен източник, така и консумацията на повишени количества протеин може да натовари бъбреците, да затрудни функционирането им и да причини образуването на камъни в бъбреците;
  • повишаване нивото на киселинност в кръвта, което причинява главоболие, слабост, гадене, раздразнителност и миризма на ацетон от устата.

Тази диета със сигурност не се препоръчва и дори може да бъде опасна за бременни жени, хора с лоша бъбречна функция или с диабет.

Истинската трудност

Най-големият недостатък на диетата е, че е много трудно да се придържаме към нея в дългосрочен план, тъй като повечето хора просто не са способни да се хранят по този начи за дълъг период от време.

Придържането към ограниченото меню често изисква не само съпротива срещу изкушенията, непрекъснат самоконтрол и много време, което е свързано с приготвянето на „специалната“ храна. Понякога инвестираме и много пари в съставки, които ни помагат да „измамим“ тялото, че е получило въглехидрати (като бадемово брашно).

Справянето с наднорменото тегло или диабета не е лесна задача. Затова е важно да не се убеждаваме, че това е методът, който най-накрая ще реши всичките ни проблеми - и най-важното: да вземем всичко пропорционално.

Полезни съвети

В крайна сметка зависи от вас. Кетогенната диета със сигурност може да служи като алтернатива за лечение на специални състояния - особено за отслабване.

Разделението между хранителните вещества при този режим на консумация е небалансирано и далеч не е „правилно“ според конвенционалните препоръки. Приемът на протеини и мазнини е значително по-голям в сравнение с нормален режим на хранене и това може да създаде проблеми на хората с определени фонови заболявания. Ето защо е много важно да се консултирате с диетолог, преди да започнете.

Всеки, който е получил зелена светлина от диетолог за кетогенната диета, може да премине към нея и да успее.

Но не забравяйте, че е трудно да се изпълни в дългосрочен план и дори да не успеете - това не е провал и няма причина да се разочаровате от себе си.

Решите ли да опитате? Ето няколко акцента

  • Здраве - дори консумацията на мазнини трябва да става по здравословен и контролиран начин: ако успеете да промените диетата си благодарение на прекомерната консумация на червено месо и индустриализирани храни - това със сигурност не е добър начин за подобряване на здравето;
  • Постоянство - ако се придържате към този режим на хранене само за няколко седмици или месеци, дори ако забележите бърза загуба на тегло - в дългосрочен план резултатът може да е обратен. Екстремните промени в хранителните навици водят до колебания в теглото, известни като „йо-йо“ ефект, което е по-малко здравословно състояние от редовното наднормено тегло.

Нашият свят е залят от тенденции, режими и предложения за хранене. Има добри предложения, а има и такива, които трябва да се избягват, като горски пожар. Но в крайна сметка е важно да запомните, че балансираната диета, богата на плодове и зеленчуци , бобови растения, пълнозърнести храни, ядки и семена, растителни масла и източници на животински постни протеини, без преработени храни, все още е най-доказалият се (и също така най-приложим) метод за поддържане на здравословен начин на живот.