fbpx

Затлъстяване: диетични насоки

10 / 09 / 2020
Написана от

Днес стратегиите за отслабване се основават главно на интензивна и мултидисциплинарна поведенческа терапия, която включва поставяне на цели в областите на теглото, качеството на храненето, хранителните навици и упражненията.

Дефиницията на термина „затлъстяване“ за клинични и изследователски цели се основава на индекса на телесна маса (ИТМ), който се изчислява по следната формула: телесно тегло, разделено на ръст (в метри) на квадрат. Индексът на ИТМ е разделен на шест категории, използвани за диагностични цели:

  • Поднормено тегло: ИТМ по-малко от 18,5;
  • Нормално тегло: ИТМ между 18,6 и 24,9;
  • Наднормено тегло: ИТМ между 25 и 29,9;
  • Затлъстяване: ИТМ между 30 и 34,9;
  • Остро затлъстяване: ИТМ между 35 и 39,9;
  • Болестно затлъстяване: 40 и повече.

Затлъстяването се причинява от хроничен дисбаланс в общия енергиен прием, който се състои от модели на прием на храна и разход на енергия, но сега е ясно за всички, че тези модели, които се предполага, че са поведенчески, също са резултат от поредица от глобални, исторически и многофакторни промени, които съставляват етиологията.

Проучванията показват, че има пряка връзка между затлъстяването и повишения опасност от смъртност, поради сърдечно-съдови заболявания, тъй като влияе неблагоприятно върху липидния профил, кръвното налягане, инсулиновата чувствителност (и следователно диабет ) и хипертрофията (хипертиреоидизъм). Затлъстяването също е свързано с повишен риск от някои видове рак като рак на гърдата, дебелото черво (особено при натрупване на коремни мазнини) и рак на панкреаса. Съществува и връзка затлъстяването и намалената плодовитост, разбра MedConsult.bg.

Днес много изследователи посочват необходимостта от лечение на епидемията от затлъстяване чрез подходяща публична политика, а не само чрез индивидуално лечение. Намерението им е да доведат до промяна в среда, която днес насърчава увеличената консумация на храна и избягването на движение.

 izmerwane korem

Характеризиране на състоянието на затлъстяването

Без риск или малък риск

Тези с ИТМ между 20 и 25 не са изложени на риск от заболявания, свързани със затлъстяването, освен ако обиколката на талията им е висока или ако са наддали 10 килограма или повече от 18-годишна възраст. Обиколка от 102 см при мъжете се определя като „коремно затлъстяване“. Това увеличава риска от развитие на хронични заболявания.

Малък риск

Тези с ИТМ между 25 и 29 са с нисък риск от заболявания, свързани със затлъстяването, при условие, че нямат допълнителни неблагоприятни фактори за сърдечно-съдови заболявания. Тези, които са на това ниво на риск, обикновено получават препоръки за предотвратяване на наддаване на тегло - препоръки, които включват правилни хранителни навици и упражнения.

Умерен риск

Тези, които имат ИТМ между 25 и 29, и които имат един или повече рискови фактори за развитие на сърдечни заболявания (като пушене, диабет, високо кръвно налягане, хиперлипидемия) и за тези, чийто индекс е между 30 и 35 без допълнителни рискови фактори, съществува умерена възможност от заболявания, свързани със значителното натрупване на килограми. На такива пациенти трябва да се предлага интензивна интервенция, която включва промяна в хранителните навици, повишена физическа активност, подкрепа и постоянство при загуба на тегло. При някои пациенти е препоръчително да се обмисли и възможността за прием на лекарства.

Висок и много висок риск

Хората, чийто ИТМ е между 35 и 40, са изложени на висок риск и ако индексът надвиши 40, те са изложени на много висок риск. На такива пациенти се препоръчва интензивна интервенция, която включва лечение, поведенческа терапия, медикаменти и бариатрична хирургия.

 zatlustqvane surce

Хранителна терапия

През последните няколко десетилетия са се развили много стратегии за отслабване, но се оказва, че голяма част от тях не са били особено ефективни в поддържането на първоначалния спад, който са постигнали. Основните диети, които са били проучени и доказали своята ефективност във времето, са диети, базирани на отрицателен калориен баланс, диети с ниско съдържание на мазнини или на въглехидрати и средиземноморска диета. Проучванията обаче показват, че спазването на диетичните промени е по-важно от избрания тип диета.

При лечението на затлъстяването е важно да се проследи основният фактор, довел до появата и запазването му, и също така трябва да се установи дали причинява метаболитни и / или сериозни заболявания. Като се имат предвид тези фактори, е препоръчително да се обмисли мултисистемна интервенция, ако е необходимо - интервенция, която включва, наред с други неща, фармакологично, емоционално и физиотерапевтично лечение.

МедКонсулт.бг научи, че има някои основни принципи, които са в основата на консенсуса по отношение на затлъстяването:

Храни, които трябва да се избягват или поне значително да се намали консумацията им:

  • продукти с високо съдържание на захар, включително сладки напитки;
  • продукти с висока енергийна плътност и лоша хранителна стойност;
  • храни с високо съдържание на наситени мазнини като млечни продукти и мазни меса, пържени храни, бисквитки, сладкиши;
  • индустриализирани и преработени храни, включително бързи храни, които се ядат извън дома.

Храни, които трябва да се предпочитат:

  • плодове и зеленчуци;
  • пълнозърнести храни, богати на диетични фибри;
  • нискомаслени млечни продукти;
  • сухо телешко месо, пиле без кожа, риба, бобови растения, яйца и ядки.

Общи препоръки

  • Трябва да се повиши осведомеността и отзивчивостта към чувство на глад и ситост. Яжте внимателно и спрете веднага щом се почувствате сити;
  • Обърнете внимание на размера на порцията. Препоръчително е да използвате малки чинии и дори да измерите количеството сервирана храна;
  • Яжте в редовни часове, включително закуски. Хапванията между основните хранения не са разрешени;
  • Часовете на седене (включително часовете на седене пред екраните) трябва да се намалят и да се движете много повече. Препоръчително е да правите упражнения всеки ден от седмицата, както и да включвате аеробни (движение) и анаеробни (сила) дейности. Изискваният минимум е 150 минути седмично, но е препоръчително да инвестирате повече време;

 kilogrami

  • Пазаруването на хранителни стоки трябва да се извършва с голямо внимание. Например, ако не купувате висококалорична храна, която не е хранителна, намалява възможността за консумацията й;
  • Прочетете етикетите на храните и изберете такива с ниско съдържание на мазнини (до 5%), високо съдържание на фибри (5 грама или повече на порция) и ниско съдържание на натрий (до 300 милиграма на 100 грама продукт).

Скоростта на загуба на тегло

Скоростта на загуба на тегло има метаболитно значение, така че не трябва да бъде твърде бърза, тъй като увеличава риска от повишен мускулен разпад. Препоръката е да намалите 10% от теглото в рамките на шест месеца със скорост от 0,5 до 1 кг седмично.