fbpx

Какво се случва с тялото ви, ако ядете ядки всеки ден

16 / 09 / 2020
Написана от

Хората, които водят здравословен начин на живот и спазват диета, неведнъж са чували за ползите от ядките. Твърди се, че те могат да зареждат с енергия, да намаляват риска от различни заболявания и дори да облекчават депресията. Но в същото време този продукт може да повлияе отрицателно на организма. В статията си, MedConsult.bg ще сподели какво количество от ядките е полезно и какво е вредно, и колко грама на ден трябва да изяждате, за да сте във форма и да се чувствате добре.

Високо съдържание на полезни вещества

Ядките са истински “склад” за витамини, микроелементи и хранителни вещества. Те съдържат:

  • калций;
  • калий;
  • магнезий;
  • желязо;
  • фосфор и други минерали.

Тези храни са богати на фибри, витамини А, В, С, D и Е.

Диетолозите смятат, че е важно да се ядат пресни (сурови), за да се извлече максимална полза от тях, тъй като по време на термичната обработка по-голямата част от полезните свойства и вещества се губят. Обелени и опаковани в торби, те бързо се окисляват и придобиват вкус на гранясало масло. Ядките трябва да се консумират белени и сурови, за да се запазят здравословните мастни киселини и витамин Е.

Подобряват външния вид

Диетолозите са съгласни, че ежедневната консумация на ядки удължава младостта. Например, шам фъстъкът и пеканът съдържат толкова много витамин Е и антиоксиданти, че могат да бъдат класифицирани като анти-ейдж средство, а бадемите са богати на витамин В3, който подобрява метаболизма и поддържа косата, кожата и зъбите здрави.

Освен това ядките премахват токсините от тялото и съдържат фолиева киселина, която е необходима за растежа и развитието на кръвоносната и имунната системи.

Омега-3 и подобряване на мозъчната функция

Омега-3 са полиненаситени мастни киселини, от които тялото ни се нуждае. Те са полезни за мозъка, очите, ставите и са от полза по време на отслабване. “Правилните” мазнини няма наистина да навредят на фигурата ви, за разлика от тези, открити в рафинираните масла. Омега-3 имат положителен ефект върху умственото представяне, поради което всички ядки допринасят за добрата мозъчна функция. Но “водачът”, разбира се, е орехът, тъй като той съдържа повече полиненаситени мастни киселини от другите видове.

Укрепват имунитета и намалява риска от заболяване

Лешниците предотвратяват натрупването на холестерол в кръвта, а бадемите подобряват зрението и прочистват вътрешните органи. Дори консумацията им се препоръчва при астма. Ядките също имат положителен ефект върху женската и мъжката репродуктивна система и като цяло имат подчертано профилактично свойство. Хората, които консумират шепа ядки на ден, имат нисък риск от развитие на исхемична болест на сърцето и рак. Този ефект се постига благодарение на вече споменатия витамин Е. Той е отлично средство за профилактика на сърдечни заболявания, мускулна система и рак.

Облекчават стреса

Ядките имат положителен ефект върху нервната система. Шамфъстъкът има тонизиращи свойства, така че е полезен при хронична умора, стрес и депресия. Орехът облекчава стреса, а кедровият орех е отличен спътник в борбата с безсънието. Между другото, той съдържа и йод - необходим е за хора, които имат проблеми с щитовидната жлеза.

 presen oreh

Подобряват състоянието на кожата и я защитават

Не говорим за самите ядки, а за техните масла. Те помагат основно на хората да се справят с кожни проблеми в козметологията.

  • Бадемово масло - овлажнява кожата и предпазва от UV лъчи;
  • Масло от кедрови ядки - премахва сухата кожа, заздравява косата и ноктите;
  • Орехово масло - помага на хора с чувствителна и раздразнена кожа.

 bademowo maslo

Какви са вредите от ядките

Що се отнася до опасностите от тях, трябва да разберете, че в повечето случаи негативните ефекти се причиняват от прекомерна консумация на зърнени храни. Защо не могат да се ядат в килограми, след като са толкова полезни?

Твърде голямо количество калории

Всеки тип от тези хранителни продукти съдържа повече от 550 kcal на 100 грама. Например в лешниците - 628 kcal, във фъстъците - 567, в бадемите - 645 kcal, в орехите - 654 kcal, в кашуто - 553 kcal. Тези цифри ясно ще повлияят на теглото.

Причиняват алергии

Например обичаните от мнозина фъстъци, могат да причинят тежки алергии при човек на всяка възраст и да провокират псориазис или екзема при деца. По-добре е хората с диабет или диатеза да не консумират лешници. Ядковите зърна дори могат да бъдат отровни.

Оказват негативно влияние върху различни органи

Орехът, макар и полезен за мозъка, при консумация на големи количества започва да има отрицателен ефект върху този орган. Лешниците оказват лошо влияние върху кръвоносните съдове, а бадемите върху бъбреците, научи МедКонсулт.бг.

Какво е количеството, което не вреди

Невъзможно е да се разделят ядките на вредни и здравословни. Всички те могат да направят тялото ви по-здраво, ако ги ядете всеки ден в разумни количества, но ако консумацията им бъде прекомерна, е възможно да станат вредни. Благоприятният им ефект се проявява, когато се консумират 20 грама (приблизително 18 бадема) на ден. Това количество няма да навреди на вашата фигура или да причини тежест в стомаха.