fbpx

Диетата, която ще спре болките в корема

24 / 09 / 2020
Написана от

Страдате ли от синдром на раздразнените черва ? Ако след всяко хранене ви изпълва чувство на страх от болки в стомаха, подуване на корема и неприятното ходене до тоалетната, тогава се нуждаете от специален хранителен режим. Диетата премахва някои вкусни неща от менюто, но ще ви помогне да спрете да чувствате болки в корема.

 Колко често се среща

kolko chesto se sreshta

 Най-често срещаните днес болки са в стомашно-чревния тракт, причинени от синдром на раздразненото черво. Обикновено се диагностицира, след като други симптоми са изключени, признаците му са много разнообразни и се наблюдават в различна степен на интензивност при различни хора: има хора, за които раздразнителното черво е постоянен кошмар в живота и има такива, които успяват да живеят с него. Но в нито един от случаите ситуацията не е особено приятна.

Симптомите включват:

  • коремна болка;
  • корема се подува;
  • появата на метеоризмът (газове);
  • затруднено ходене до тоалетната;
  • диария .

Много пъти симптомите идват известно време след хранене. Връзката с храната не е случайна. Две трети от страдащите съобщават за връзка между това, което приемат като храна, и появата на симптоми.

Какво правят въглехидратите

Някои не се абсорбират правилно. От друга страна, те се усвояват добре от нашите бактерии в червата.
Бактериите правят това чрез ферментация на въглехидратите и в процеса се образуват газове, метан и водород. Ние не усещаме процеса на разлагане, а натрупването на газове и нарушаването на честотата на изхождане.

Всички имаме бактерии в областта на храносмилателния тракт. Всъщност имаме бактерии, които живеят с нас в симбиоза навсякъде в тялото, в червата, кожата, очите и цялата тази бактериална система се нарича микробиота. Според проучванията бактериите, които живеят с нас, играят основна роля за укрепването на тялото и ние имаме голяма полза от тяхното съществуване. Значителна част от тези бактерии живеят в червата ни.

Проблемът започва при тези с диагноза синдром на раздразненото черво, когато тялото е способно да абсорбира само малка част от въглехидратите, така че твърде много от тях достигат до бактериите. Това създава дисбаланс: бактериите получават твърде много храна и работят твърде много - повишената активност причинява много повече подуване на корема, газове, дискомфорт и болки в корема.

Въглехидратите също често водят до навлизане на големи количества вода в червата - друго обяснение за чувството за ситост и подуване.

Трябва ли някой, диагностициран със синдром на раздразнените черва, да ограничи количеството диетични фибри? Да, главно в храните, които имат високо съдържание на фибри.

Чао, чао кроасан с шоколад

Видовете въглехидрати, които се избягват в началото на процеса, са: фруктоза (плодова захар), лактоза (млечна захар), фруктани (съдържащи се в пшеница, чесън, лук), полиоли (често използвани в производството на изкуствени бонбони).

Според проучванията ограничаването на тези въглехидрати намалява симптомите, особено тези, свързани с диария и подуване на корема. Положителна промяна се наблюдава и при пациенти с Болест на Крон и колит.

Как да се храните

kak da se hranite

 Безглутенови зърнени храни и сладкиши: сладкиши на основата на брашно от спелта (хляб и пита), ориз,киноа във всички видове, тапиока, просо, картофи и овесени ядки.

Забележка: Това не е глутенът, който трябва избягвате, а фибрите, които са богати на глутен и въглехидрати. Тоест методът не изисква да избягвате глутена - а да намалите фибрите, които се намират в зърната, които го съдържат, съветва MedConsult.bg.

Протеинови храни: Месо, риба, яйца, тофу. Млечни продукти с ниско съдържание на лактоза, като твърди сирена (извара, солено, кашкавал, крема сирене, моцарела, масло) и мляко с ниско съдържание на лактоза. Заместители на млякото са оризова или бадемова напитка.

Зеленчуци: кълнове от люцерна, моркови, джинджифил, зелен фасул, маруля, тиква, червен пипер, спанак, домати, краставица, тиквички, босилек, кориандър, магданоз, мента, риган, водорасли, патладжан, копър, къдраво зеле.

В малко количество (една четвърт чаша): листа праз и зелен лук (зелената част), ряпа.

Плодове: боровинки (една супена лъжица), грозде, грейпфрут, пъпеш, киви, лимон, мандарина и портокал, папая, саби, ананас, маракуя, ягоди, рон, боровинки, малини и гуава.

Плодови сокове: до половин чаша на ден, освен това количеството плодова захар (фруктоза) е твърде голямо за всички видове плодове.

Мазнини: зехтин, рапица, маслини, ядки от макадамия, фъстъци, орехи, кедрови ядки, масло от тези ядки, лен, чиа, сусам и тахан, тиквени семки и слънчогледови семки. Бадеми и лешници - възможно в средно количество, до 10 ядки на ден.

 Сладкиши: Горчив шоколад, безглутенови вафли и бисквити, без заместители на захар.

Какво да не ядем

  • Богати на глутен зърнени храни и сладкиши;
    ечемичена пшеница и ръж, тестени изделия, кус-кус, юфка и елда.
  • Протеинови храни;
    богати на лактоза млечни продукти - мляко, кисело мляко, заквасена сметана, сладолед, кондензирано мляко, меки сирена - рикота, маскарпоне, соево мляко и соеви продукти.
  • Бобови растения;
    леща, соя и сушен боб.
  • Зеленчуци;
    артишок, аспержи, цвекло, броколи, карфиол, зеле, брюкселско зеле, чесън, лук, зелени чушки и гъби.
  • Плодове;
    ябълка, круша, праскова, нектарина, слива, диня, кайсия, череши, личи, сушени плодове - фурми, смокини и кайсии.
  • Мазнини;
    шам фъстък, авокадо, кашу.
  • Подсладители;
    мед, агава, сорбитол, ксилитол.
  • Сладкиши.
    млечен шоколад, конфитюри на базата на плодови концентрати , закуски на основата на царевичен сироп, сушени плодове, плодови сокове - до половин чаша на ден, над това количеството плодова захар (фруктоза) е твърде голямо при всички видове плодове.

Завинаги ли трябва да се яде това

Не се отчайвай. Не употребявайте храните за 6 седмици, след което започнете постепенно да ги връщате една по една в менюто. Ако след няколко дни страничните ефекти не се върнат - можете да заключите, че тази храна не ви притеснява и да я включите обратно в менюто.

6 седмици звучат твърде трудно? Не можете да се откажете от всички храни наведнъж? Консултирайте се с лекар, диетолог или специалист по гастроентерология, който ще ви помогне как лесно и здравословно да ги изключите от менюто си, съветва MedConsult.bg. Това ще ви помогне да направите процеса по безвреден и по-подходящ начин за вашето редовно меню и начин на живот.

Може да се окаже, че не само какво ядете, но и колко. Дори след успешно комбиниране на някои от храните, ако ядете много от тях наведнъж, например червена леща, праскова и кисело мляко този ден, може да не се чувствате добре. По този начин можете да установите, че голямо количество на храна не е полезно за вас. Не претоварвайте стомаха си, яжте малко от неподходящите храни от време на време.

Трябва да се вземе напредвид, че хората с раздразнителни черва са различни помежду си. Има такива, при които бобовите култури не създават дискомфорт в стомаха, но бялото брашно създава много повече неприятности. А има и такива, за които млечните продукти им понасят добре, но плодовете са проблем. Решението е да слушате стомаха си и физическите си реакции след хранене.

Вашето настроение влияе върху храносмилателната ви система - опитайте се да видите дали има връзка. Настроението, стресът и натискът често влияят върху функционирането й и при някои хора ефектът е по-значителен от други.

Кога наистина сте гладни

chuvstvo na glad

 И малък съвет за хора със запек: Уверете се, че пиете достатъчно вода и че консумирате достатъчно храни с ниско съдържание на фибри като овесени ядки и ягоди. Следвайте останалите основни насоки като добре дъвчете, ядете бавно и пийте много течности.
Също така не забравяйте да прочетете етикетите на храните и да избягвате забранените храни, особено закуски и храни, богати на фруктозен сироп.

Идеи за сладки закуски

  • сладки / солени крекери от ориз;
  • тъмен шоколад, 70% какао;
  • портокал или половин помело с шепа орехи;
  • бисквити без глутен;
  • енергийни топчета какао, овес, тахан и клен.