fbpx

Фосфати- токсини за кръвоносните съдове

13 / 11 / 2020
Написана от

Всички знаем, че холестеролът и наситените животински мазнини са опасни за кръвоносните съдове. Но има вещества, които също са много вредни за кръвоносните съдове, но рядко се споменават, въпреки че се намират в огромен брой от най-популярните храни, информира Medconsult.bg.

Кои са тези мистериозни вещества

Това са солите на фосфорната киселина - фосфати. Ако застанете пред рафтове с колбаси и месни продукти и започнете внимателно да четете състава на етикета едва ли ще намерите продукт, който не съдържа фосфати. Те масово се използват от почти всички производители. 

За какво се използват

Фосфатите са включени в рецептите за колбаси и втвърдяващи саламури, защото :

  • увеличават водосвързващия и емулгиращ капацитет на протеините на мускулната тъкан;
  • намаляват скоростта на окислителните процеси в месото;
  • участват в оформянето на цвета на продукта;
  • имат консервиращ ефект;
  • са добри антиоксиданти и имат слаб антимикробен ефект. 

Фосфатите спомагат за “спестяване” на месо, като задържат вода в продукта и по този начин увеличават обема му и намаляват количеството на здравословни протеини.

Те дори дават възможност да се използва не най-висококачественото месо, произвеждайки от него продукт с приемлив външен вид. 

Към какви продукти се добавят и защо

  • Месо, риба, птици и продукти от тях в почти всякаква форма - фосфатите свързват водата и увеличават теглото и обема на продукта;
  • Топени сирена - топящите се соли, които придават на сирената мека консистенция, обикновено са фосфати;
  • Мляко на прах и сметана, какао и сухи смеси на основата на какао - предотвратяват натрупването и слепването на праховете;
  • Сладолед и други продукти от суха смес - спомагат за по-бързото разтваряне на смесите по време на производството;
  • Мляко, консервирано мляко - могат да се използват за стерилизация на мляко;
  • Кондензирано мляко - предотвратява образуването на кристали;
  • Газирани напитки и студени чайове - съдържат фосфорна киселина като подкислител;
  • Масло и маргарин - подобряват срока им на годност;
  • Консервирани зеленчуци и плодове - правят ги по-плътни;
  • Захар - за избистряне.

Защо фосфатите са толкова опасни 

Лекарите ги наричат ​​„съдови токсини“. През последните години са проведени много изследвания, в които недвусмислено е доказано, че те допринасят за отлагането на калций в съдовете - калцификация. Това е една от най-тежките форми на атеросклероза, при която съдовете стават сковани, луменът им се стеснява и рискът от образуване на кръвни съсиреци, което означава инфаркти и инсулти, се увеличава значително. Това често води до развитие на аортна аневризма.

Според експерти от 90-те години насам количеството на фосфатите, постъпващи в тялото ни, се е удвоило поне два пъти. Това е следствие от широкото им използване в хранителната промишленост. 

Как да разпознаем фосфатите в храните

Част от тях  са посочени като хранителни добавки с номера E338-E341, E343 и E450-E451. Но често вместо числа имената на хранителните добавки са дълги и трудни за четене.

Ако в състава им видите, че е написано „фосфор“ или „фосфат“, това са те. Например, ортофосфорна киселина, натриев ортофосфат 3-заместен, калциев пирофосфат трифосфат и др.

Също така е много важно да се познават техниките, които предпазват от развитието на калцификация. Може би най-важният от тях е адекватният прием на магнезий с храната. Всъщност това е фосфатен антагонист, той е този, който предотвратява отлагането на калциев фосфат върху вътрешната стена, с което започва калцирането. Така магнезият свързва фосфатите и блокира този процес. Той участва и в регулирането на мускулатурата на съдовете, а това също ги предпазва от калцификация.

Не е необходимо да се намалява приема на калций, защото при липсата му той ще бъде компенсаторно взет от костите и отложен в съдовете. Просто трябва да бъде насочен в правилната посока. За да направите това, трябва да имате достатъчно количество от два витамина - D и K2. Витамин D насочва калцият към костите, а витамин К2 предотвратява измиването му.

Витамин D се намира в черния дроб на треска, мазна риба (скумрия, херинга, цаца, сьомга, риба сьомга), всякакви млечни продукти. Също така е важно да сте на слънце поне 15-20 минути всеки ден - под въздействието на ултравиолетовото лъчение витамин D се синтезира в кожата съветва medconsult.bg.