fbpx

В кои храни присъстват трансмазнини

04 / 12 / 2020
Написана от

Трансмазнините отдавна се превърнаха в унизителна дума по отношение на храната. Информираността за вредата от тях се е повишила значително през последните години и повечето хора, които срещате, ще ви кажат, че са нездравословни - и с право. Въпреки, че се откриват във все по-малко продукти и храни, все още използването им не е изцяло спряно и е малко вероятно това да се случи. 

През 2015 г. Американската агенция за контрол на храните и лекарствата FDA издаде заповед до хранителната индустрия на САЩ да премахне транс-мазнините от всички хранителни продукти в рамките на три години, споделя MedConsult.bg. 

Всъщност това са растителни мазнини, които преминават през промишлен химически процес, който напълно или частично ги втвърдява. Това се случва, когато молекулите водород се добавят към тях. Той служи добре на индустрията, защото:

  • осигурява по-дълъг срок на годност на продуктите; 
  • има положителен ефект върху вкуса;
  • относително евтин е, но и много нездравословен.

Днес повечето търговски компании, които произвеждат масло, са започнали да го втвърдяват по нов начин, при който транс-молекулите (наречени интерестерификация) не се образуват. Така че в храната има все по-малко транс-мазнини, но вместо това има много повече наситени, които нямат никаква полза за здравето. 

Използването на втвърдени мазнини е много по-рядко от преди, особено в големите хранителни компании. Дори в продукти, които все още го съдържат, количеството е минимално и обикновено е посочено в таблицата с хранителните стойности. 

Какво толкова ужасно има в трансмазнините

Накратко: тялото не може да се освободи от трансмазнините, а в тях не се не съдържат никакви съставки, от които тялото се нуждае. Служат само за увеличаване на нивата на лошия холестерол (LDL) и понижават добрия (HDL).

По пътя си към черния дроб, част от лошия холестерол се натрупва по стените на кръвоносните съдове, като може да запуши артериите и да причини сърдечно-съдови заболявания и диабет. За разлика от това добрият холестерол се придвижва ефективно към черния дроб и по този начин предпазва от сърдечни заболявания. Когато ядете продукти с трансмазнини, вие всъщност “вкарвате” в тялото си вещество, което може да се натрупва и да го уврежда с течение на времето.

Някои от продуктите, които консумирате може да не ги съдържат или да имат по-малко от 1% на 100 грама, което е доста незначително количество. За съжаление, транс-мазнините не са единственото лошо нещо, което попада в храната. Също така имайте предвид захарта, която се крие под всякакви имена, консервантите, бялото брашно, наситените мазнини, подобрителите на вкуса и разбира се солта.

Как да разберете дали в продукта има транс-мазнини?

За да разберете дали някое от тези вещества присъства в храната, прочетете какво пише на опаковката, като имате в предвид, че те могат да изписани под други имена, информира МедКонсулт.бг.

Кои храни имат трансмазнини 

Маргарин: няма

В днешно време, при приготвянето на маргарина не се използват трансмазнини. Някои от по-старите продукти съдържат 1% от него. Въпреки това част от големите спестяващи фабрики все още ги използват при приготвянето на продуктите си. 

Кроасани и тестени изделия: сложно е

Всички те могат да бъдат направени от бутер тесто, което не съдържа трансмазнини, на да бъдат намазани с масло, което съдържа наситени мазнини.

Някои от замразените готови продукти, които се нуждаят до минимална обработка у дома, вече не използват транс-мазнини. Ако все пак си купите такава храна, най-добре прочетете на етика дали се съдържат в нея и в какво количество.

Ако си приготвяте кроасани или друг вид тестени изделия сами, можете да си купите бутер тесто и да използвате масло или маргарин без трансмазнини. Но когато си ги закупите от пекарна, можете да попитате дали са част от състава им.

Обикновено в закуски като гевреци, солени бисквити, чипс, не се съдържат или присъстват в минимално количество.

Пица: вероятно има 

Самият кашкавал няма добавена трансмазнина. Той е достатъчно наситен с мазнини по естествен път. Уловката е в тестото. Възможно е в пиците, приготвени в заведение, да се правят с маргарин, който ги съдържа. 

Но имайте предвид, че колкото по-високо е качеството и колкото по-скъпа е пицата, толкова по-голям е шансът тя да не съдържа трансмазнини. 

Други храни:

  • Шоколад - в състава на млечния и черния шоколад обикновено не присъстват трансмазнини;
  • Фъстъчено масло - привидно фъстъченото масло е пълно с достатъчно естествена растителна мазнина, тази, която идва от фъстъците. Самите ядки също са доста здравословни, но за съжаление в индустриалното фъстъчено масло обикновено се добавят трансмазнини, както и захар;
  • Растителна бита сметана, заместители на млякото и сладкиши - има причина, че повечето от тези десерти имат силен аромат на маргарин, а именно, защото те са пълни с него. При заместителите на млякото препратката не е към тези, произведени от растения като соя, ядки, кокос и бадеми, а към високо култивирания сорт;
  • Кокосово масло - съдържа наситени мазнини от растението, така че може да се използва за готвене. Вкусът му е по-сладък и следователно по-подходящ за десерти. И тук също процентът на мазнини е висок, така че вземете това предвид;
  • Палмово масло - заместител, почти толкова лош, колкото самата трансмазнина. Той повишава процента на холестерола в кръвта и е установено, че причинява сърдечно-съдови заболявания, диабет и др.