fbpx

Омега-3 мастни киселини и водорасли

28 / 01 / 2021
Написана от

Всеизвестен факт е, че рибата трябва да бъде част от здравословната диета. Според препоръките на специалистите по хранене, тя трябва да се появяват в чинията поне два пъти седмично. Защо консумацията й е толкова важна? Рибите, особено морските, както и водораслите са най-добрите източници на омега-3 мастни киселини. Те допринасят главно за правилната функция на мозъка и сърцето. За какво служат омега-3 мастните киселини и къде да ги намерите са най-честите въпроси, на които ви предлагаме отговори.

В подкрепа на мозъка и сърцето

Много важни и незаменими за човешкото здраве са омега-3 мастните киселини.    Организмът обаче не може да ги създаде сам и затова те трябва да бъдат приети от външен източник (добавки). Те се намират главно в мазни морски риби:

  • сьомга; 
  • камбала;
  • риба тон;
  • скумрия; 
  • сардини.

Омега-3 мастните киселини допринасят за правилното функциониране на сърцето и мозъка и поддържат нормалната функция на зрението, като спомагат за поддържане на нивата на триглицеридите в кръвта.

Чудото за здравето е DHA

Значението на омега-3 е от съществено значение за човешкото здраве, особено тези с дълги вериги, известни като EPA и DHA. Например EPA (ейкозапентаенова киселина) помага да се поддържането на нормални стойности на кръвното налягане, а DHA (докозахексаенова киселина) оказва голямо влияние върху бременните жени, защото допринася за правилния растеж и развитие на мозъка на плода.

Освен рибата, като най-известният източник на омега-3, е важно да се съсредоточим върху растителните източници. През последните години например семената от киноа и лен са популярни, но те съдържат само ALA (алфа-липоева киселина), която тялото трябва да превърне в омега-3. Новост и тенденция от последните години е напълно растителна DHA от водорасли.

Хранителни ползи от водораслите

Морският фитопланктон (микроводорасли) е богат растителен източник на DHA. Голямото предимство на водораслите е дългосрочната устойчивост и липсата на рибен вкус и мирис. Благодарение на това микроводораслите са подходящ и в същото време нежен източник на докозахексаенова киселина. Концентрацията на DHA в маслото от микроводорасли е дори 3 пъти по-висока, отколкото в рибеното масло. Само една капсула на ден е необходима за поддържане на нивата на DHA в тялото за дълго време. 

Водораслите обикновено са с ниско съдържание на калории. Много видове съдържат по-малко количество натрий въпреки соления вкус, така че те могат да се използват и като по-здравословен вариант на сол.

Те също могат да бъдат полезни за човешкото здраве по отношение на протеините, които съдържат. Някои видове имат толкова протеини и аминокиселини на грам, колкото говеждото месо. Експертите обаче посочват, че не могат да се консумират в такива количества като месото, така че на тях не може да се разчита само от гледна точка на балансираното хранене. В допълнение, смилаемостта на протеините от водорасли също варира в зависимост от вида, информира МедКонсулт.бг.

Много водорасли също са богати на фибри, които спомагат за здравословното храносмилане и поддържат чувството за ситост. Например, 5-грамова порция кафяви водорасли съдържа около 14% от препоръчителната дневна доза фибри.

Освен това някои видове съдържат и така наречения алгинат, който може да регулира апетита, така че понякога се препоръча за отслабване, и полизахариди, които подобряват чревното здраве и помагат да се чувствате сити.

Маслото от водорасли също може да бъде добра алтернатива на рибеното масло поради съдържанието му на омега-3 мастни киселини, споделя MedConsult.bg.

Понякога дори малко количество водорасли могат да съдържат повече хранителни вещества от зеленчуците. Това са предимно магнезий и желязо, но също така витамин А, витамин К, фолиева киселина, омега-3 и някои витамини В12.