fbpx

6 източника на здравословни въглехидрати

24 / 03 / 2021
Написана от

За някои въглехидратите като синоними се използват захарите, поради което в част от диетите те не се включват или са в много малки количества. Но всъщност осигуряват на организма необходимата му енергия. За да не наддадете тегло просто трябва да знаете кои храни съдържат правилните въглехидрати.

Избягвате ли да консумирате захар? Необходимо е да пропускате само сладките пороци като шоколад, бонбони, бисквити, сладкиши. Но овесените ядки със сладък вкус не са забранени. Някои също така “осъждат” тестените изделия заради въглехидратите. Но всъщност въглехидратите са един от основните фактори, определящи енергийната способност на мускулите да се представят оптимално. Според някои специалисти овесена каша, бобови растения или дори сладкишите може да не изчезнат от вашата диета, но същото не се отнася за поничките. Дори се препоръчва, ако искате да отслабнете, освен да коригирате диетата си и да спортувате, да включите храни, богати на въглехидрати, защото те са тези, които ви осигуряват необходимата енергия. И така, кои са храните, на които трябва да наблегнете?

Овесени ядки

В люспите ще намерите запас от хранителни вещества, витамини, минерали и много фибри. Затова е добре да ги включите към закуската си. Можете да използвате овесените ядки при приготвянето на каша за закуска, кексчета, по-здравословни десерти, палачинки, но също така и при приготвянето на солени ястия, например тесто за пица. Люспите се приготвят лесно, а освен това служат като страхотен сгъстител вместо брашно.

Киноа

Киноата е много популярна суперхрана. В нея са събрани много полезни вещества:

  • въглехидрати; 
  • протеини;
  • омега 3 мастни киселини;
  • желязо;
  • фибри. 

Освен това е без глутен. Киноата е по-здравословна алтернатива на класическите зърнени култури, така че е подходяща за салати, като гарнитура към месо, може да се използва и за приготвяне на каши. Всичко, което трябва да направите, е да го приготвите и овкусите според нуждите си.

Картофи

В картофите могат да бъдат открити големи количества въглехидрати. Зеленчукът засища глада за дълго време, защото има нисък гликемичен индекс. Освен това не е причина за подуването на корема. Поради това картофите се появяват в редица диетични менюта, като внасят енергия, а не излишни килограми. Струва си да се споменат и сладките картофи. Те съдържат големи количества витамин В6 и С и дори имат по-малко калории и повече фибри от обикновените картофи, споделя МедКонсулт.бг.

Ръжен и пълнозърнест хляб

Тези тестени изделия са най-добрите източници на въглехидрати. Въпреки че ръженият или пълнозърнест хляб обикновено няма по-малко калории от другите видове хляб, той съдържа повече минерали и особено фибри, благодарение на които задоволява глада по-добре и по-бързо, което означава, че ще консумирате по-малко от него. 

Нахут

Нахутът, както всички останали бобови растения, съдържа сложни въглехидрати, които тялото бавно усвоява и използва като източник на енергия. За разлика от простите захари, които могат да се намерят в сладкиши, тестени изделия и други рафинирани храни, нишестето от нахут се разгражда много дълго след консумация. Нахутът е богат на фибри и протеини, което помага да се чувствате сити и потиска желанието за храна, разбра MedConsult.bg.

Булгур

Булгурът е не само вкусен и лесен за приготвяне, но и е много хранителен и лесно смилаем. Поради факта, че това е минимално преработено зърно, той съдържа много повече полезни вещества, в сравнение с конвенционално обработената пшеница. Той има много повече фибри и протеини от обикновения ориз. Освен това е основен източник на магнезий, желязо, фолиева киселина, манган и въглехидрати. Булгурът има по-ниска калорична стойност, отколкото например киноата.