fbpx

Защо и как да намалим дневния прием на сол

01 / 06 / 2021
Написана от

Солта някога е била привилегия на висшите социални класи, с нея крале и кралици, придворни дами и принцеси обогатявали своите ястия. Освен като хранителна добавка, тя има връзка и със суеверията, чиито корени се свързват с далечното минало - използвала се е за отблъскване на лошите енергии. През вековете обаче отношението към солта се е променило доста, след като се е превърнала във важен рисков фактор за развитието на хронични заболявания, които сериозно застрашават човешкото здраве.

Натрият е елемент, често присъстващ в природата, най-често се намира под формата на натриев хлорид. Чрез храната солта се въвежда в тялото ни и се отделя с урината, фекалиите и потта.

Днес проблемът не е недостигът, а прекомерната консумация. Количеството, което хората консумират, е със 130% по-високо от препоръчителното.

Нездравословната диета ускорява развитието на хронични болести, които са една от основните причини за смърт по света. Прекомерният прием на натриев хлорид също увеличава риска от високо кръвно налягане, разбра MedConsult.bg.

Според препоръките възрастен човек трябва да консумира 1,4 грама сол на ден

Особено в западния свят хората са свикнали да ядат силно осолени храни, следователно производителите, за да задоволят вкуса им, произвеждат хранителни продукти, които съдържат голямо количество сол. Готварската сол е една от най-често използваните добавки при преработката на храни, често се среща главно в месни продукти (колбаси, пастети, прошуто, пушено месо), сирена, консервирани зеленчуци, хлебни изделия и други хранителни продукти. Тя също се използва за да се постигне желаната структура на продукта, тъй като подобрява свързването на водата и мазнините. Също така подчертава само аромата на храната. Експертите са стигнали до заключението, че в някои случаи се добавя по време на приготвянето и производството само за подобряване на вкуса.

Експертите споделят, че един възрастен се нуждае само от 1,4 грама сол на ден за нормален живот. Горната приемлива граница на дневния прием е 5 грама, а при децата 3 грама. Това ограничение се взема под внимание, като се има предвид, че обикновено по-голямо количество сол се консумира чрез храната. Разбира се, необходимите количества могат да варират значително при отделните хора, от интензивността на физическата му активност, загубите от изпотяване или уриниране, околната температура и някои други фактори, свързани с употребата на определени лекарства или здравословното състояние.

Прекомерното изпотяване увеличава нуждата от натриев хлорид при спортисти и тежки физически работници. Повишената консумация е “добре дошла” в случай на диария, повръщане и треска.

Прекомерният прием на сол най-често е резултат от яденето на закупени храни, консумацията на солени ястия в ресторантите и допълнителното осоляване, споделя МедКонсулт.бг.

Изследвания показват, че най-често срещаните източници на сол сред закупените продукти са хлябът и хлебните изделия, месните продукти, сирената и мариновани зеленчуци.

Как да се храним за да намалим приема на сол

  • преди всяка покупка четете етикетите на продуктите и избирайте този с най-малко количество сол;
  • яжте достатъчно плодове и зеленчуци, за които е доказано, че съдържат достатъчно калий, който неутрализира ефекта на солта;
  • избягвайте предварително приготвени и преработени храни като пастети, месни продукти, консерви и бързо хранене. Също така намалете употребата на инстантни супи, кубчета бульон и сосове;
  • използвайте пресни и сушени билки, за да подобрите вкуса;
  • избягвайте да използвате сол при готвене и печене. За да приготвите риба, използвайте лимонов сок, можете също да мариновате от качествени масла, горчица, лук, чесън и други съставки. За приготвяне на соса - зрели домати, пресни чушки и чесън;
  • можете също така да подправите вкуса на ястията с печени семена;
  • изберете филийки пресен домат вместо различни доматени концентрати.

За какво трябва да внимаваме, когато се храним навън

Напоследък все повече хора се хранят в заведения за обществено хранене, където храната често е силно осолена. Отделните хранения могат да съдържат до пет пъти препоръчителния дневен прием. Отделно и на всяка маса има солница.

Хранене извън дома:

  • опитайте храната, преди да я осолите допълнително;
  • когато избирате за пица, изберете вегетарианска или такава с прясно приготвено месо. Не поръчвайте допълнително сирене и избягвайте саламите и бекона;
  • сандвичите са източник на големи количества натриев хлорид, затова ги избягвайте, ако е възможно. Ако това не е възможно, изберете съставки с по-ниско съдържание, като пълнозърнест хляб и нискомаслено сирене;
  • когато поръчвате салата, добавете само оцет и олио, можете да я подправите с естествени подправки. Избягвайте мазни и солени топинги.