fbpx

Хранителен дефицит - причини и лечение

10 / 08 / 2021
Написана от

Ако има недостиг на хранителни вещества, тялото не се снабдява адекватно с витамини и минерали. В резултат на това то вече не може да работи оптимално и е възможно да се появят различни симптоми, например умора или болка в главата. Дефицитът има различни причини - само когато те са елиминирани, симптомите отшумяват, информира MedConsult.bg.

Хранителните вещества се разделят на така наречените макроелементи и микроелементи. Ето как се отличават едно от друго:

  • макроелементи - макронутриентите осигуряват на тялото ни енергия, от която то се нуждае, за да поддържа основните си функции. Доставчиците включват мазнини, протеини и въглехидрати;
  • микроелементи - те регулират физическите процеси като имунната система и метаболизма. Ние го приемаме от витамини и минерали.

По какъв начин се проявява хранителният дефицит

Липсата на хранителни вещества се проявява чрез много различни симптоми. Тъй като те могат да бъдат много неспецифични, не винаги е лесно да се разпознае липсата на кое вещество ги е причинила. 

Прояви на недостиг на желязо

Желязото е микроелемент, който помага на еритроцитите да транспортират кислород до клетките. Дефицитът на желязо е широко разпространен - ​​особено жените често страдат от него поради менструацията си, наред с други неща. Следните симптоми показват недостиг на желязо:

  • трудности при концентрацията;
  • умора;
  • бледност;
  • виене на свят;
  • хронично изтощение;
  • болка в главата;
  • косопад;
  • чупливи нокти.

Симптоми на магнезиев дефицит

Магнезий също е важен минерал. Някои групи хора имат повишена нужда от магнезий - това включва например спортисти и бременни жени. Има различни причини за дефицит на магнезий. Следните прояви показват липсата му:

  • нарушения на съня;
  • вътрешно безпокойство, нервност;
  • виене на свят;
  • раздразнителност;
  • депресивно настроение;
  • мускулни крампи.

Симптоми на протеинов дефицит

Появява се в резултат на недохранване или при възрастни хора, които вече не са в състояние да поддържат балансирана диета. Тези симптоми показват дефицит на протеин:

  • мускулен срив;
  • отслабена имунна система;
  • повишена чувствителност към инфекция;
  • изтощение;
  • физическа слабост;
  • задържане на вода.

Прояви на дефицит на витамин В12

Витамин В12 подпомага организма в производството на червени кръвни клетки и функцията на нервните клетки и метаболизма. Тъй като витаминът се съдържа главно в месото, често се казва, че вегетарианците и веганите имат дефицит. Следните симптоми показват липсата му:

  • трудно концентриране;
  • бледност;
  • анемия;
  • умора;
  • изтръпване на крайниците;
  • трудности при ориентацията;
  • несигурност при движение.

Симптоми на недостиг на витамин D

 Тялото се нуждае от витамин D за здрави мускули и кости. Той обаче се набавя главно от слънцето. Следователно много хора страдат от дефицит на витамин D през зимата поради недостатъчна слънчева светлина. Децата и бебетата, както и възрастните хора страдат по-често от този недостиг дори през лятото. Следните знаци показват това:

  • болка в костите;
  • мускулна слабост;
  • остеопороза;
  • скелетни промени при деца.

Прояви на липсата на фолиева киселина

На тялото му е необходима фолиева киселина, за да образува и отглежда нови клетки. Бременните жени, по-специално кърмещите майки, са по-склонни да страдат от дефицит на фолиева киселина. Липсата се проявява най-вече чрез:

  • чувство на слабост;
  • изтощение;
  • изтръпване на крайниците;
  • раздразнителност;
  • депресивно настроение;
  • диария.

Прояви на недостиг на калций

Калцият е основен минерал, който освен всичко друго гарантира здрави кости и зъби, подпомага мускулната функция и помага за регулиране на метаболизма. Следните признаци показват неговата липса:

  • косопад;
  • чупливи нокти;
  • кожни проблеми, като екзема;
  • мускулни тремори до мускулни крампи;
  • лошо храносмилане;
  • проблеми със сърцето и кръвообращението;
  • остеопороза.

Липсващото вещество може да бъде идентифицирано чрез кръвна картина, споделя МедКонсулт.бг.

Причини за хранителен дефицит

Причините за недостиг на хранителни вещества са толкова разнообразни, колкото и симптомите. Следните тригери са по-чести:

  • недохранване - по-специално, небалансираното хранене често води до недостиг на хранителни вещества в индустриално развитите страни. Силно преработените храни и готовите продукти, които съдържат много пшенично брашно и захар, са с ниско съдържание на полезни и необходими вещества;
  • болести - различни заболявания могат да гарантират, че веществата вече не се усвояват оптимално. Те включват различни хронични заболявания на червата;
  • лекарства - някои лекарства също предотвратяват правилното усвояване на хранителните вещества;
  • повишени нужди - по-специално спортистите, бременните и кърмещите жени имат по-високи хранителни нужди;
  • психичен стрес - силният психически стрес като мъка или раздяла може буквално да “удари” стомаха. Засегнатите страдат например от стомашно-чревни оплаквания, което може да доведе до липса на хранителни вещества;
  • консумация на луксозни храни - всеки, който консумира прекомерно количество кафе, сладкиши, никотин и / или алкохол, не само вреди на здравето си като цяло. Абсорбцията на хранителни вещества също може да бъде нарушена;
  • старост - много възрастни хора вече не успяват да се грижат оптимално за себе си. Това може да има различни причини, например засегнатите рядко пазаруват или вече не могат да си готвят сами.

Какво помага при хранителен дефицит

Ако има недостиг на някое от веществата, основното е да го премахнете. Ако например дефицитът не може да бъде компенсиран само с адаптирана, разнообразна диета или ако е много изразен, в някои случаи може да бъде полезно да се допълни и с витамини и минерали. По принцип следните съвети помагат да се предотврати недостиг на хранителни вещества:

  • здравословно хранене - за балансирана диета трябва да се консумират много плодове и зеленчуци (за предпочитане сезонни), фибри (например чрез пълнозърнести продукти), риба и някои млечни продукти. Сладкиши, бързо хранене и готови продукти влизат в менюто само в изключителни случаи;
  • повишаване на хранителни изисквания - спортистите, бременните жени и жените, които кърмят по-специално, трябва да обсъдят новите си хранителни изисквания с лекаря си и съответно да коригират диетата си;
  • въздържане от стимуланти - най-добре е да се въздържате от тютюнопушене по принцип. Но други стимуланти като алкохола не трябва да се консумират всеки ден, а само в изключителни случаи;
  • намаляване на стреса - всеки, който има много стресово ежедневие, определено трябва да намира време за почивка и релаксация.

В случай на възрастни хора, роднините и евентуално болногледачите трябва да се уверят, че не изпадат в недохранване. Само ако се хранят балансирано и здравословно, те могат да усвоят всички необходими минерали и витамини.