fbpx

Какво да ядете, за да имате достатъчно калций, магнезий и калий

03 / 09 / 2021
Написана от

Минералите, заедно с витамини и микроелементи, са сред веществата, необходими за нашето здраве. Нашето тяло не може да ги произвежда само и затова трябва да го снабдим с подходяща храна и да си ги набави от нея.

Благодарение на витамини, минерали и микроелементи, тялото ни може правилно да преработва протеини, мазнини и захари, да реагира на стрес, да регулира телесната температура, да позволява мускулни контракции и така нататък. Без тях не би било възможно да се използва енергията от храната, метаболитните процеси и други функции биха били нарушени. 

Следователно основното условие за получаване на широк спектър от микроелементи е разнообразната рационална диета, а също и осигуряване на достатъчен прием на вода.

Защо тялото се нуждае от калций

Функция на калция

Калцият влияе върху състоянието на костите, зъбите, съсирването на кръвта и мускулните контракции. Прояви на дефицит могат да възникнат главно при образуването на костна тъкан, костния обмен и нервно-мускулното предаване.

Източници на калций са:

  • мляко, кефир, кисело мляко, твърди сирена;
  • броколи, карфиол, рукола;
  • лешници, бразилски орехи, бадеми;
  • естествена минерална вода.

Необходимата дневна доза калций ще бъде осигурена чрез консумацията на 100 г гауда, 150 г кисело мляко, 150 г броколи, минерална вода като част от питейния режим.

Добре е да разделите дневния си прием на калций на поне три дози и да консумирате една от тях вечер. Витамин D, магнезий и витамин К са необходими за правилното усвояване на калция, споделя MedConsult.bg.

Повишена нужда от калций

Бременни и кърмещи жени, както и жени в менопауза могат да имат повишена нужда от прием на калций.

За какво допринася магнезият

Функция на магнезия

Той засяга мускулите, включително сърцето, нервната система, метаболитните процеси, костите и зъбите. Магнезият е елемент, който е от голямо значение за сърдечната честота и мускулната активност.

Магнезият може да се набави от:

  • ядки и семена, бобови растения;
  • зърнени храни (пълнозърнести продукти);
  • мляко и млечни продукти;
  • месо;
  • картофи, зеленчуци;
  • плодове (портокали, банани);
  • естествена минерална вода.

За покриване на дневната дажба са подходящи 500 г плодове и зеленчуци, 200 г картофи или бобови растения, 100 г хляб или 30 г овесени ядки, 20 г ядки или семена, минерална вода в режима за пиене.

Повишена нужда от магнезий

Спортистите, бременните и кърмещите жени се нуждаят от по-големи количества магнезий.

Каква функция изпълнява калият

Калият е важен за кръвното налягане, сърдечно-съдовата и нервната система, мускулите, включително сърцето, а също и за управлението на водата в организма.

Източници на калий

Източниците на калий са идентични с източниците на магнезий. Покривайки дневната доза магнезий, се осигурява и достатъчен прием на калий.

Повишена нужда от калий

Необходимостта от повече калий може да възникне при хипертония - високо кръвно налягане.

Защо са важни фосфорът и натрият

Фосфорът и натрият са други важни минерали, без които човешкото тяло не може. Фосфорът обаче се съдържа в почти всички храни, така че практически при здрави хора не се наблюдава недостиг, научи МедКонсулт.бг.

Що се отнася до натрия, обикновено се приема под формата на сол в храната, така че няма нужда да се притеснявате за неговия дефицит.