fbpx

Артериална хипертония

01 / 07 / 2020
Написана от

Едно от най-често срещаните хронични заболявания на нашето време е артериалната хипертония. При повечето пациенти тя протича безсимптомно за дълго време.Тялото постепенно се адаптира към високото налягане и благосъстоянието на човек може да остане сравнително добро. Това оказва неблагоприятен ефект върху кръвоносните съдове и вътрешните органи: мозък, сърце, бъбреци, което често води до сериозни усложнения като:

  • инсулт;
  • коронарна болест на сърцето;
  • инфаркт на миокарда;
  • сърдечна и бъбречна недостатъчност.

Медконсулт.бг напомня, че хипертонията е хронично заболяване, което постоянно и стабилно прогресира, ако не се лекува. За ефективно намаляване на кръвното налягане и риска от сърдечно-съдови усложнения е важно не само редовно да приемате лекарства, но и да поддържате здравословен начин на живот.

От настоящата статия ще научите какво представлява артериалната хипертония, какви фактори допринасят за нейното развитие и как да ги повлияете, какви са особеностите на храненето и физическата активност при това заболяване, какви са принципите на медицинското лечение на хипертонията и как да се справите с хипертоничната криза.

baba

Рискови фактори при хипертония

При много хора хипертонията може да протича безсимптомно, без да променя благосъстоянието. Това е коварността на хипертонията!

Без измерване на кръвното налягане е невъзможно да се открие хипертония. Затова всички хора, особено след 30-годишна възраст, трябва следят тези показатели.

Неконтролируеми фактори, които не зависи от самия човек:

  • възраст: за мъже - над 55 години, за жени - над 65 години;
  • наследствена тежест;
  • фактори на околната среда.

Управляеми - зависят от начина на живот и поведение и следователно могат да бъдат премахнати:

  • наднормено тегло и затлъстяване;
  • тютюнопушене;
  • неправилно хранене;
  • ниска физическа активност;
  • неадекватни реакции на стрес.

Как да намалите риска от развитие на хипертония

Ето как да намалите риска от хипертония:

      • Грижете се за теглото си! За да изчислите идеалната телесна маса, използвайте формулата: тегло (в кг.), разделено на височина (в метри)
      • BMI = тегло (kg.) / Височина (m.) ². Нормални са стойностите от 20 до 25 са норма за повечето хора, а по-високите проценти увеличават риска от сърдечно-съдови и редица други заболявания;
      • Откажете тютюнопушенето! Под въздействието на никотина ритъмът на сърдечните контракции се засилва, възниква вазоспазъм и в резултат на това кръвното налягане се повишава;
      • Спрете употребата на алкохол! Той повишаване на кръвното налягане и отслабва ефекта на понижаващите кръвното лекарства;
      • Внимавайте със солта! Нивото на кръвното налягане е в пряка зависимост от количеството консумирана сол. Средната доза не трябва да надвишава 5 грама (1 чаена лъжичка без връх) на ден. Не посолявайте храната преди да я опитате;
      • Намалете приема на животински мазнини, рафинирани храни, брашно, сладкарски изделия и захар. Опитайте се да ядете по-често безмаслени или нискомаслени млечни продукти, зърнени храни, плодове, зеленчуци, ядки и боб;
      • Увеличете приема на храни, богати на калий и магнезиеви соли;
      • Редовните динамични натоварвания (ходене, бягане, плуване, колоездене и др.) 3-5 пъти седмично в продължение на поне 20 минути не само допринасят за нормализиране на кръвното налягане, предотвратяват затлъстяването, но и значително подобряват вашето благосъстояние и настроение! Започнете с ходене пеша, като постепенно увеличавайте темпото и разстоянието, не използвайте асансьора;
      • Научете се да се справяте със стреса. Контролирайте емоциите, настроението си. Намерете време за разходка, за вечеря с приятели и за дейности на открито, препоръчва Medconsult.bg.

Видове сърдечни пороци.